Gods optrapper kamp mod længe ønsket motorvej: - I yderste konsekvens kan den koste job

Godset Gisselfeld Kloster optrapper nu kampen mod den planlagte motorvejsløsning til Næstved, og tilbyder selv at skyde millioner i en ændring.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Drop den planlagte motorvejslinje, og lad os i stedet så hurtigt som muligt få udbygget den nuværende vej mellem Næstved og Rønnede.

Sådan lyder opfordringen fra Gisselfeld Gods, der nu optrapper kampen mod den planlagte motorvejsføring på en motorvej mellem Rønnede og Næstved nord om Holme-Olstrup.

- Vi ser den planlagte linjeføring af motorvejen som ødelæggende for vores forretning – og vi er derfor trådt ind på scenen med en alternativ plan, som vi mener vil være bedre for både Næstved og for os som gods, siger Anker Laden-Andersen, der er bestyrelsesformand i Gisselfeld Kloster, til TV2 ØST.

quote Det er ikke et romantisk naturhensyn, der gør, at vi er imod planerne. For os handler det her om kroner og ører og fremtidig indtjening

Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand, Gisselfeld Kloster

Gisselfeld Kloster er et af Danmarks største godser. Med sin placering mellem Næstved og Haslev ejer godset store landområder langs den planlagte motorvej.

Gisselfeld vil gerne have en motorvej til Næstved – men det skal ske ved at udbygge den nuværende vej til motorvej, og ikke ved at bygge en ny vej, siger Anker Laden-Andersen.

Ny motorvej skal bygges af to omgange

Første trin skal være at opgradere den nuværende vejstrækning til en 2+1 vej, hvor der over lange stræk vil være tre spor på vejen og en hastighed på 90 kilometer i timen. Derefter skal vejen opgraderes til en egentlig motorvej, når politikerne skaffer pengene.

- Det vil være langt hurtigere og billigere at etablere vejen på denne måde – og vi vil gerne tilbyde vederlagsfrit at donere jord langs den nuværende vej til opgraderingen, så prisen kommer endnu længere ned, siger Anker Laden-Andersen. Han fremhæver, at prisen på den planlagte motorvej er 1,6 milliarder kroner. Prisen på en 2+1 vej er 700-800 millioner kroner. Heraf er omkring 300 millioner kroner allerede afsat.

En 2+1-vej er en vejstrækning, hvor vejen på dele af strækningen er i to spor. Det ses blandt andet også med den nye omfartsvej rundt om Næstved, der på nogle strækninger er opbygget som en 2+1-vej, hvor der også er etableret en midterrabat mellem de to vejbaner. 

quote Vi vil gerne tilbyde vederlagsfrit at donere jord langs den nuværende vej til opgraderingen, så prisen kommer endnu længere ned

Anker Laden-Andersen, bestyrelsesformand, Gisselfeld Kloster

- Betalingen af byggeriet af en motorvej er i forvejen en udfordring – og hastigheden for en realisering er en vigtig faktor for Næstved, der har brug for den forbindelse. Derfor synes vi, at rigtig meget taler for denne plan, som så også er bedre for vores forretning, siger han til TV2 ØST.

Lagt fast i 2017

Efter et længere forløb lagde Vejdirektoratet og politikerne sig fast på en linjeføring af motorvejen nord for den nuværende vejstrækning. Det betyder, at vejen kommer til at gå ind igennem Hesede Skov og et område omkring Susåen, som for ikke engang ti år siden blev naturgenoprettet.

Artiklen fortsætter under kortet.

Planen er at etablere motorvejen af den røde linjeføring, der tidligere blev kendt som linjeføring A. Her et udklip fra Vejdirektoratets endelige rapport om sagen.
Planen er at etablere motorvejen af den røde linjeføring, der tidligere blev kendt som linjeføring A. Her et udklip fra Vejdirektoratets endelige rapport om sagen. Foto: TV ØST

- Vi anser den linjeføring for ødelæggende for vores fremtidige forretningsmodel. Vi anser oplevelsesøkonomien i vores herregårdslandskab som det, vi skal leve af i fremtiden – og her vil det være ødelæggende at få en motorvej, der kommer til at skære hele området midt over, siger Anker Laden-Andersen.

Han fremhæver Skovtårnet ved Rønnede som et godt eksempel på, hvordan oplevelser i naturen rent faktisk kan skabe masser af arbejdspladser.

- Vi vil meget gerne beskytte de naturværdier, der skal give os indtjening i fremtiden. Vi har allerede sammen med staten investeret mange penge i genopretningen af naturen omkring Susåen, fordi kultur, natur og oplevelser er det, som vi anser for kernen i vores forretningsmodel. Det frygter vi vil blive ødelagt af den nye motorvej, og den frygt er også baggrunden for tilbuddet om at donere jord for mange millioner kroner til en udbygning af den nuværende vej, siger han.

Borgmester afviste tilbud

Tilbuddet om at donere jord til en opgradering af den nuværende vej blev fremsat i mandags til et stort møde om motorvejen, og blev straks skudt ned af Næstveds borgmester Carsten Rasmussen, der mener at tilbuddet er dårligt i forhold til at få den planlagte, motorvej til Næstved.

Borgmesteren kaldte det et dårligt tilbud, som det var nemt at sige nej til, fordi kapaciteten i en 2+1 løsning er langt mindre end det er med en motorvej.

- Jeg blev altså ked af, at de ikke engang vil drøfte mulighederne i dette forslag. Det er et oprigtigt og seriøst ment forslag, der giver rigtig god mening og hvor argumentationen er på plads. Samtidig er faktum jo, at hverken Næstved eller Folketinget nu har pengene til at bygge en motorvej. Med en 2+1 vej kan vi gå i gang med det samme, og have en langt bedre trafikløsning end den nuværende klar i løbet af få år. Og vejen kan så senere for forholdsvis få midler udbygges til en rigtig motorvej, siger bestyrelsesformanden.

Artiklen fortsætter under billedet.

Der er tidligere blevet demonstreret for at få etableret motorvejen til næstved hurtigt.
Der er tidligere blevet demonstreret for at få etableret motorvejen til næstved hurtigt.

 

Gammelt problem

Problemet med overbelastning af vejen mellem Næstved og Rønnede har stået på i mange år.

Efter Sydmotorvejen blev videreført til Rønnede fra Ølby i 1974 blev der ikke foretaget større trafikinvesteringer, der skulle forbinde motorvejen med den store købstad på Sydsjælland.

I Rønnede blev trafikken i stedet henvist til en hovedvej, der i dag har det knap så mundrette navn Primærrute 54. I Næstved kaldes den smalle vej i daglig tale kort og godt ”Gedestien”.

Lige siden har et politisk slagsmål stået på for at få udbygget den overbelastede vej – men er af skiftende regeringer ikke blevet prioriteret højt. Først kort før det seneste folketingsvalg blev der sat mulige datoer på byggeriet – men flertallet for den plan forsvandt efter valget, og siden har motorvejens skæbne igen hængt i luften.

Går ind i kampen

Den planlagte linjeføring blev lagt fast i 2017, hvorefter staten begyndte at opkøbe mulige bygninger langs den planlagte rute, så ejerne ikke skulle være stavnsbundet frem til et byggeri gik i gang.

Gisselfeld går dog nu for alvor ind i kampen for at få ændret ruten på den planlagte motorvej.

- Det er ikke et romantisk naturhensyn, der gør, at vi er imod planerne. For os handler det her om kroner og ører og fremtidig indtjening – og også om vores muligheder for at skabe vækst og job i hele området. Den planlagte motorvej betyder, at en tredjedel af Gisselfelds jorde berøres. Det er et unikt kulturlandskab, som bliver ødelagt af motorvejen, siger Anker Laden-Andersen.

Det er første gang, at Gisselfeld sender bestyrelsesformanden på banen i sagen, og godset understreger, at det virkelig mener sin modstand mod den planlagte motorvej alvorligt.

- Jeg tror ikke, at vi ville lave investeringer af den størrelsesorden, som for eksempel Skovtårnet er, hvis en motorvej ødelagde de naturværdier, som lå tæt på. Og der er ingen tvivl om, at den succes, som vi har med Skovtårnet i dag smitter af på Næstved og hele området omkring byen. Det er noget, som danskerne kører efter – og det forstår jeg også godt, fordi tårnet ligger i en så smuk natur. På den måde skaber vi både vækst og bosætning. Men det arbejde kan være truet nu, siger han.