¨

Frustrerede pendlere mødte Banedanmark forud for otte måneders sporarbejde

01:16

Mange pendlere var mødt op til borgermøde om det kommende sporarbejde på Ringsted-Femern Banen. Video: Kevin Rasmussen - TV2 ØST

Torsdag var der borgermøde om det kommende sporarbejde på Ringsted-Femern Banen, som koster pendlerne otte måneder i togbusser.

Fra 28. marts bliver jernbanen mellem Næstved og Ringsted spærret i hele otte måneder, og det har store konsekvenser for de mange pendlere, der hver dag tager toget på arbejde.

- Det er voldsomt. Vi havde forberedt os på fem måneder, og det havde vi mere eller mindre accepteret. Men så kommer Banedanmark her lige før jul og siger, at det forresten bliver otte måneder uden at begrunde det med andet, end at de mangler ressourcer, siger pendlerformand i Næstved, Robert Hansen.

De burde have vidst det i forvejen og have taget højde for det. Det er jo ikke et projekt, der er startet i går

Robert Hansen, formand, Næstved Pendlerklub

- Der tænker vi nok, at de burde have vidst det i forvejen og have taget højde for det. Det er jo ikke et projekt, der er startet i går.

Derfor var pendlerne torsdag mødt op til borgermøde om situationen.

- Vi er kommet for at fortælle Banedanmark, hvad vi synes om deres otte måneders lukning af sporene og banen mellem Næstved og Ringsted. Det betyder blandt andet, at jeg kommer til at tilbringe mellem en halv og en hel time længere i toget hver eneste dag, siger Robert Hansen.

- Det betyder det også for de andre titusindvis af pendlere hernede fra Nykøbing Falster, Vordingborg, Lundby og Næstved. Det er rigtig mange mennesker, det går udover, det her.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Grafik: Nick Abildgaard

Debatterede alternative løsninger

Borgermødet blev afholdt på Næstved Rådhus, hvor borgmester Carsten Rasmussen (S) også deltog med ønsket om et alternativ til togbusser.

- Vi gør, hvad vi kan ved at gå til Banedanmark og DSB og sige, at de må skaffe alt, hvad der kan lade sig gøre, så vi får den her lukningsperiode forkortet så meget som muligt. Og så spørger vi om alternativer. Kan vi for eksempel ikke få nogle af togene til at køre via Lille Syd fra Næstved og direkte til København, siger han.

Oprindeligt var planen, at jernbanen skulle lukke i fem måneder, men det blev altså sat op til otte, blandt andet fordi Banedanmark mangler personale, der kender de gamle signalanlæg og kan godkende sikkerheden. Og netop Banedanmark deltog også i torsdagens borgermøde.

- Vi håber at møde en forståelse for, hvorfor det er nødvendigt at lukke banen, og så håber vi at afklare nogle af de myter, der måske kan opstå, siger projektdirektør på Ringsted-Femern Banen hos Banedanmark, Klaus Jørgensen.

- Det er klart, at der er en stor frustration hos pendlerne, når de skal bruge længere tid i togbus og den deraf følgende længere rejsetid. Selvfølgelig er der frustration, det er der ikke noget at sige til.

Tager forslag med tilbage

Også borgmester Carsten Rasmussen er frustreret og frygter, at det lange sporarbejde kan have store konsekvenser for hans kommune.

- Det er rigtig lang tid, og som jeg sagde lige før jul, så er det en katastrofe. Det er det stadigvæk for vores område, for det betyder, at rigtig mange pendlere får lang transporttid til og fra arbejde eller til deres hjem, hvis de bor her, og det betyder, at mange måske vil flytte eller købe en bil. Så bliver trafikken på vejene endnu større, eller måske mister vi borgere og derved skatteindtægter i kommunen, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Borgmester i Næstved Kommune, Carsten Rasmussen, var også med til gårsdagens borgermøde om sporarbejdet. Foto: Kevin Rasmussen - TV2 ØST

Men Banedanmark understregede til borgermødet, at de også var kommet for at lytte.

- Vi tager altid med tilbage, hvis der kommer nogle forslag, som kan hjælpe på situationen, siger Klaus Jørgensen.

Strækningen mellem Ringsted og Næstved vil være spærret fra den 28. marts til 29. november 2020. I den mellemliggende periode på otte måneder må pendlerne derfor benytte sig af togbusser eller af Lille Syd-banen, som forbinder Næstved med Køge, hvorfra der kører S-tog til København.

Sporarbejdet sker som en del af arbejdet med at forny strækningen mellem Ringsted og Rødby Færge, fordi jernbanen skal gøres klar til Femernforbindelsen. Der skal blandt andet udskiftes skinner, rettes kurver ud, så hastigheden kan hæves, ligesom jernbanen skal elektrificeres.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App