Forvirrende bookingsystem skabte kø-kaos til vaccination af regionens ældste

Det har ikke alene været en udfordring at komme igennem på telefonen. Nu har Region Sjællands online bookingsystem til vaccine senest skabt forvirring.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vaccination af samfundets ældste borgere, som bor i eget hjem og klarer sig uden hjælp, har stået på i godt et par uger. Det er dog langt fra forløbet uden udfordringer.

Senest, som TV2 ØST kunne fortælle onsdag, har det været svært overhovedet at få en tid, når man ringer til regionens bookingtelefon. Men nu fortæller borgere også, at de selv efter ventetiden i telefonen har måttet væbne sig med fornyet tålmodighed, når de efterfølgende mødte op til den tid, de endelig havde fået.

quote Min mor er næsten 92 år, og hun sagde også, hvad er det for noget? Det var noget sjusk

Poul Erik Ingleby, Store Heddinge

Poul Erik Ingleby fra Store Heddinge var sidste lørdag draget sammen med sin 92-årige mor, Ellen Ingleby, til Næstved Arena, hvor Region Sjælland har et vaccinationscenter. Ellen Ingleby havde fået tid til vaccine klokken 13.10 – men der skulle gå to timer, før end Poul Erik Ingleby og hans mor kunne drage hjem igen.

- Vi kom derned og ankom et kvarter før, vi havde tid. Der stod der 50-80 personer og ventede i forhallen, og der var slet ikke styr på det, fortæller Poul Erik Ingleby om den oplevelse, de fik med sig den pågældende eftermiddag.

Havde glemt madpakken

Et par dage forinden havde Ellen Ingleby ifølge sønnen måttet vente i en timelang telefonkø for overhovedet at få en tid til vaccinationen – men nu skulle hun så stik imod forventning vente en gang til.

- Vi havde tid 13.10 – vi kom et kvarter før, men der gik næsten to timer, før vi var ude igen, siger Poul Erik Ingleby og tilføjer:

- Det er ikke særlig smart. Der var flere syge mennesker, som sad og ventede. Det er ikke smart, at sådanne mennesker sidder og venter – uden mulighed for at få noget vand serveret. Vi havde ikke selv noget med at spise eller drikke, for vi havde en tid, og det regnede vi da med virkede.

Han undrer sig også over, at der ikke var bedre ventefaciliteter og meget få stole i ventesalen til vaccinationscenteret, når det nu netop er borgere på 85 år og opefter, som er i målgruppen for vaccination på nuværende tidspunkt.

- Der var dårligt nok stole at sidde på for de gamle. De sad næsten ovenpå hinanden, konstaterer Ingleby.

- Min mor er næsten 92 år, og hun sagde også, hvad er det for noget? Det var noget sjusk.

Uklart bookingsystem

Hos Region Sjælland bekræfter Hanne Schjøning Nielsen, der er funktionschef i Det Nære Sundhedsvæsen og driftsansvarlig for test og vaccine, at der forrige lørdag opstod ventetid for at komme til vaccination i Næstved Arena.

Læs også
Ny kritik af bookingsystem til vaccination: - Vi risikerer mange opgiver at blive vaccineret
Læs også
Ny kritik af bookingsystem til vaccination: - Vi risikerer mange opgiver at blive vaccineret

Men det skyldtes, at mange mødte op uden at have bestilt tid – det vidste borgerne bare ikke, forklarer hun i en mail til TV2 ØST:

- Rigtig, rigtig mange borgere mødte op i lørdags uden bestilling, men med et print om at de havde booket, skriver Hanne Schjøning og tilføjer:

- De havde dog ikke trykket på bekræft-knappen, hvorfor de ikke havde booket en tid. Det er beklageligt, at der kan opstå den slags forvirring og misforståelse.

Hanne Schjøning, driftsansvarlig for vaccine, Region Sjælland, bekræfter, at der som følge af misforståelser i den online bookingproces til corona-vaccination er opstået kø i forbindelse med uddeling af vaccinerne.
Hanne Schjøning, driftsansvarlig for vaccine, Region Sjælland, bekræfter, at der som følge af misforståelser i den online bookingproces til corona-vaccination er opstået kø i forbindelse med uddeling af vaccinerne. Foto: TV2 ØST

Derfor er it-leverandøren af bookingsystemet – som er en tværregional løsning, der anvendes af alle fem regioner – også blevet gjort opmærksom på problemet om, at borgerne i bookingprocessen får det indtryk, at de har fået en tid, uden at det er tilfældet.

quote Helt generelt arbejder vi på at skabe større og bedre ventefaciliteter ved vaccinationsstederne i regionen.

Hanne Schjøning, driftsansvarlig for vaccine, Region Sjælland

Lover bedre venterum

Ifølge Hanne Schjøning blev der den konkrete lørdag hurtigt sat ind for at afhjælpe situationen.

- Vi gjorde alt for at oprette dem til en tid så hurtigt som muligt. Flere sekretærer blev tilkaldt og arenaens folk blev bedt om at foretage ændringer i forhallen, så borgere kunne stå med den fornødne afstand, skriver hun videre og påpeger, at efter cirka 30 minutter var der styr på det.

Læs også
Borgere undrer sig - er indkaldt til vaccine, men kan ikke bestille tid
Læs også
Borgere undrer sig - er indkaldt til vaccine, men kan ikke bestille tid

Den udlægning af løsningen på problemet genkender Poul Erik Ingleby dog ikke.

- Det er løgn. Der gik to timer, før vi var ude igen og kunne køre hjem, siger han til regionens svar.

Tilbage i Region Sjælland forsikrer Hanne Schjøning Nielsen om, at sidste lørdags erfaringer allerede er brugt til at ændre på opstillingen i ankomsthallen.

- Helt generelt arbejder vi på at skabe større og bedre ventefaciliteter ved vaccinationsstederne i regionen. Vi oplever nemlig også, at mange, især ældre borgere, kommer i rigtig god tid og derfor må vente lidt, før det bliver deres tur.

Onsdag i denne uge viste Region Sjællands opgørelser, at der fortsat mangler omkring 7000 borgere ud af 19.000 i målgruppen +85 år at blive vaccineret.


Nyhedsoverblik