Foreninger betaler høj pris for ændret flaskeindsamling

En række sportsforeninger er kommet i klemme efter Næstved Kommune har valgt at strømline indsamlingen af flasker. Ændringen koster klubbernne rigtig mange penge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Igennem 30 år har flaskeindsamling været en stor del af Karrebæk IFs budget.

- Vi har tjent omkring 30-35.000 om året på at samle ukurante flasker og vinflasker, siger Jacob Larsen, der er formand i Karrebæk Ifs fodboldvenner.

Men efter at 5 kommuner blev lagt sammen til Næstved Kommune i forbindelse med kommunalreformen, har man nu politisk besluttet at strømline affaldsindsamlingen og sætte containere op som denne. Dermed blev idrætsforeningernes flaskeindsamling sendt til indkast.

- Det er sørgeligt fordi det var ligesom med til at binde klubben sammen, både økonomisk og socialt, siger Jacob Larsen

Kommunen har lavet ændringen for at leve op til regler fra Miljøministeriet.

- Det er selvfølgelig ærgeligt, at det skal gå ud over nogen. Men når man vil have mere effektive indsamlingssystemer, så kan man ikke altid undgå at ramme nogen, siger Per Andersen (S), som er formand for Teknik og Miljøudvalget i Næstved Kommune.

Udover Karrebæk IF er der fire andre foreninger, som også har mistet penge på ændringen.


Nyhedsoverblik