Erhvervsliv og politikere står sammen om motorvej mellem Rønnede og Næstved

Det vil give arbejdspladser til regionen, hvis motorvejen bliver en realitet, men det kræver politisk vilje på Christiansborg, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De giver ikke op. Der skal bare være en motorvej mellem Rønnede og Næstved.

Det mener lokale politikere og repræsentanter fra erhvervslivet på Midtsjælland, og derfor mødtes de i eftermiddags endnu en gang for at diskutere det store ønske.

Det er sådan set besluttet, at der skal bygges en motorvej på strækningen mellem Næstved og Rønnede. Spørgsmålet er bare, hvor pengene skal komme fra. 

motorvej-bil-vej.jpg
Læs også
Sjællandsk "trafikmafia" kæmper for tværmotorvej
motorvej-bil-vej.jpg
Læs også
Sjællandsk "trafikmafia" kæmper for tværmotorvej

Havde forventet en motorvej

Når strækningen en gang bliver til virkelighed, vil den give hurtigere forbindelse for de lokale, men for de lokale virksomheder vil vejen gøre en verden til forskel.

En af de virksomheder, der kæmper for den planlagte motorvej, er virksomheden Ardagh Glas ved Holmegaard.

Her produceres der hver dag to millioner flasker og glas, og i øjeblikket er en ny glasovn til 156 millioner kroner ved at stå færdig.

- Den investering sikrer vores virksom og vores medarbejdere langt frem i tiden, og den er blandt andet kommet i stand på en forventning om, at der skulle komme en motorvej, som sikrer os en bedre infrastruktur, siger Mads Elming, der er salgsdirektør i Ardagh Glas.

Vil give adgang til arbejdskraft 

Læs også
Kamp for ny tvær-motorvej
Læs også
Kamp for ny tvær-motorvej

Derfor ærgrer det salgsdirektøren, at der er lange udsigter, til motorvejen står færdig.

- Det har den konsekvens, at det stadig tager lige så lang tid, som det hele tiden har gjort, at få varerne ud til vores kunder. Vi skal stadigvæk igennem alle de rundkørsler, som i mange tilfælde giver et problem med kvaliteten på vores varer og betyder, at de ikke kommer frem i hel stand, siger Mads Elming.

Han bakkes op af Lars Jensen, der er formand for Den Sjællandske Tværforbindelse og direktør i Royal Unibrew.

- Vi har et meget stort behov for at få løst infrastrukturen på Sjælland af flere årsager. De to vigtigste årsager er, at vi får nærhed til vores kunder, og at vi kan rekruttere. Og vi har brug for en bedre infrastruktur, for at vi kan ansætte de medarbejdere, vi har brug for, siger han.

Lige præcis problemet med at kunne ansætte de rigtige medarbejdere, er også noget, salgsdirektør Mads Elming fremhæver. 

motervej næstved rønnede
Læs også
Næstved-motorvejen: Vejdirektoratet indstiller linje A
motervej næstved rønnede
Læs også
Næstved-motorvejen: Vejdirektoratet indstiller linje A

- Det er vanskeligt for os at tiltrække kvalificeret arbejdskraft længere væk end fra omkring Ringsted og Køge. Det er et meget begrænset område, og vi ved, at andre virksomheder i regionen har tilsvarende problemer, siger han.

Magnus Heunicke bakker op

De to direktører bakke sop af tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), der i dag er medlem af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg. Han var også til stede på dagens møde.

- Det handler jo om, at når vi næste gang sætter os ved bordet inde i Transportministeriet, så er der en række milliardprojekter, der skal fremmes, og der skal det her være et af dem, sagde han inden dagens møde. 

I forhold til tidsperspektivet er han dog ikke helt så skråsikker.

110820_motorvej.jpg
Læs også
Transportminister vil ikke prioritere motorvej til Næstved
110820_motorvej.jpg
Læs også
Transportminister vil ikke prioritere motorvej til Næstved

- Altså, man kunne gøre det i morgen. Men det kræver politisk vilje, og derfor må vi presse så meget som overhovedet muligt på. Jeg håber, at vi til foråret kan lave en stor, bred trafikaftale, hvor det her projekt med den sjællandske tværmotorvej også kommer med.

Men det er altså kun håb, der kommer fra den tidligere minister. Han kan ikke garantere noget.

- Jeg sidder ikke for bordenden længere. Nu er der en ny transportminister, og det er jo ham, der indbyder til forhandlinger. Så jeg må bare arbejde sammen med erhvervsliv og kommuner og hele regionen for at sige, at det her er vigtigt, for vi ved, at infrastruktur i form af en motorvej giver arbejdspladser, og det er det, der er hele grundlaget for vores samfund, siger Magnus Heunicke.


Nyhedsoverblik