En måned mere med fjernundervisning: - Man bliver lidt skuffet

Troen på at det nok skal blive godt igen er nok en gang blevet sat på prøve for både forældre og lærere, der ser ind i endnu en måneds fjernundervisning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Statsminister Mette Frederiksen (S) lagde ikke skjul på, at aftenens pressemøde endnu en gang var en pose fyldt med nedslående nyheder. Nedlukningen af samfundet forlænges og med den også fjernundervisningen af samtlige skoleelever frem til og med 28. februar 2021.

quote Vi klamrer os lidt til håbet om, at hun siger 0-4 klasse kan komme tilbage før tid

Christina Tranberg, Næstved

Christina Tranberg fra Næstved har selv tre børn, hvor af de to er sendt hjem fra skole – og derforuden passer hun sammen med ægtefællen otte børn i deres private pasningsordning – en kombination af arbejde og privatliv hun forleden her på TV2 ØST beskrev som bund hårdt.

Derfor er aftenens budskaber fra Spejlsalen også nedslående:

- Man bliver lidt skuffet, siger Christina Tranberg kort efter pressemødet til TV2 ØST.

- Man havde håbet, de kun ville forlænge til og med uge 7, så de kunne komme tilbage i skole efter vinterferien. Men når de lige nu har forlænget det yderligere, og man ikke ved, hvornår der lukkes op – så mister man lidt modet én gang til.

Klamrer sig til håb

På pressemødet blev der dog tændt et lille lys af håb, som Christina Tranberg bed særligt mærke i.

- Der er stadig et lille håb, for de siger 0-4. klasse måske kan komme tilbage før, siger hun og tilføjer:

- Vi klamrer os lidt til håbet om, at hun (statsministeren, red.) siger, 0-4. klasse kan komme tilbage før tid – men det tidligste bliver nok mandag i uge otte, tror jeg.

Læs også
11 unger på matriklen - par har travlt med hjemmeskole og privatpasning
Læs også
11 unger på matriklen - par har travlt med hjemmeskole og privatpasning

Trods forlængelsen af corona-restriktionerne har Christina Tranberg dog ikke planer om, at gøre brug af tilbuddet om nødpasning for to af parrets egne børn, som går i 1. klasse:

- Det bedste er, at de er hjemme, for i skolen foregår undervisningen stadig via Teams (onlineprogram, red.), så de kommer ikke over til klassekammeraterne. Så tror jeg, det er bedst, at de bliver hjemme i trygge rammer, siger hun og tilføjer:

- Derved slipper vi også for at udsætte os for yderligere smitterisiko.

Som at løbe en tur på ukendt distance

Men det er ikke kun for familierne og børnene, der savner deres skole og klassekammerater, at forlængelsen af hjemsendelser og nedlukning er barske nyheder:

Formanden for Slagelse Lærerkreds, Jacob Seersholm, fortæller til TV2 ØST, at trætheden begynder at melde sig blandt kollegaerne, der kæmper for at holde fanen højt.

- Vi har levet lidt en tilværelse tre uger ad gangen – med en deadline tre uger ude i fremtiden, uden vi ved, hvad der så skal ske, siger han og tilføjer:

quote Jeg savner mine elever ganske voldsomt

Jacob Seersholm, formand, Slagelse Lærerkreds

- Det svarer til at løbe en tur, men du ved ikke, om den er 100 meter eller ti kilometer. Derfor har man ikke mulighed for at dosere kræfterne til den opgave, man skal i gang med som lærer.

Dertil kommer et stort savn, fortæller kredsformanden:

- Rent personligt – selvom jeg er kredsformand – er jeg også lærer, og jeg savner mine elever ganske voldsomt, siger Jacob Seersholm og tilføjer:

- Lærergerningen er hjerteblod for en lærer, vi involverer os jo stærkt personligt i vores arbejde. Derfor betyder det noget, når vi ikke kan have med vores elever at gøre.

Læs også
Frustration og kreativitet - lærere gør klar til også at fjernundervise de mindste elever
Læs også
Frustration og kreativitet - lærere gør klar til også at fjernundervise de mindste elever

Han peger derforuden på, at selvom lærerne gør alt, hvad de kan for at skabe den bedste fjernundervisning, så opstår bekymringen for, at eleverne får det udbytte af undervisningen, de skal have.

- Vi har ikke haft den daglige kontakt med eleverne. Det vil sige, vi kan ikke på samme måde følge, hvordan de har det – vi har som lærer også en funktion, der har med børnenes trivsel at gøre – den er vi fra holdt lidt, med den her nedlukning.


Nyhedsoverblik