Busselskab efter problemer med togbusser: - Vi er i tæt dialog med DSB

Vikingbus er i dialog med DSB om at løse problemerne med togbusserne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

50 passagerer måtte onsdag morgen klokken 4.48 se langt efter en bus på Næstved Station. Det er fjerde hverdag, siden togbusser blev sat ind på strækningen mellem Nykøbing Falster og Ringsted, at der er meldinger om problemer med driften.

Hos DSB henviser man til underleverdøren Vikingbus, der har fået kontrakt på at køre togbus for DSB.

- Fra entreprenøren lyder det, at den bus, de havde sat i drift til at køre den tidlige afgang klokken 03.31 fra Nykøbing mod Ringsted, desværre brød sammen. Vi havde en mand på Næstved Station fra klokken seks, og meldingen er, at det ellers har kørt, som det skulle her til morgen, men det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at der har stået pendlere, som ikke kunne komme afsted, siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

Som regel vil der være en erstatningsbus, men det var altså ikke planlagt onsdag morgen, da det er en afgang med få passagerer, forklarer Tony Bispeskov. Det resulterede i, at 50 pendlere stod og ventede forgæves på dagens første bus fra Næstved.

Den samme forklaring giver Mogens Pedersen, der er administrerende direktør i Vikingbus. 

- Det har vi normalt også (erstatningsbus, red.), men ikke på den allerførste afgang, siger Mogens Pedersen.

- Det er, fordi på de første afgange er der ikke ret mange passagerer med.

Togbusser skaber problemer

Det er ikke første gang inden for de seneste dage, at der har været problemer med togbusserne. Busserne kører på strækningen Nykøbing Falster-Ringsted frem til på tirsdag på grund af sporarbejde, men togbusserne har altså langt fra kørt, som de skulle. 

Fredag aften var der ved en fejl ikke indsat togbusser. Mandag blev flere hundrede pendlere efterladt på Næstved Station på grund af for få togbusser - og trods løfter om bedring var der også tirsdag pendlere, der ikke var plads til i togbusserne.

Som en del af løsningen har der været fokus på at sætte ekstra busser ind, men det blev altså ikke prioriteret onsdag morgen. Årsagen til den manglende backup for dagens første bus, ønsker Mogens Pedersen dog ikke at komme nærmere ind på, men siger dog:

- Vi må erkende, corona har ikke gjort det nemmere at finde personale.

Hvis I har svært ved at finde personale, og har en kontrakt med DSB – skal I så ikke sige nej til andre opgaver?

- Jeg tror ikke, vi har fået for mange opgaver ind, siger Mogens Pedersen og tilføjer:

- Vi er i tæt dialog med DSB hele tiden for at løse den her opgave.

VIDEO: Onsdag morgen stod pendlere og ventede på en togbus, der aldrig kom.