Bommen går ikke ned, når toget kører forbi - lokale frygter for voldsomme ulykker

Selvom problemet er fundet, kan en løsning have lange udsigter, oplyser Banedanmark. Imens fortæller flere vidner om potentielt farlige situationer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Martin Sørensen fra Skuderløse på Sydsjælland har i en længere periode ikke helt vidst, om der venter ham en omvej, når han skal køre på arbejde.

Den korteste vej går nemlig over jernbaneoverskæringen på Stoksbjergvej, som i de seneste otte måneder har voldt Banedanmark store problemer.

quote Jeg har set folk køre over, mens den ene bom var nede

Lars Klintø Frost, Næstved

Problemet består i, at kun to af overskæringens fire bomme går ned.

Derfor skal togene sænke farten til ti kilometer i timen og give signal med hornet, den såkaldte tyfon, alt imens bilisterne må holde og vente.

- Nogle gange skal vi ud på en otte kilometer lang omvej, hvis ikke vi vil holde og vente, forklarer Martin Sørensen, der bor cirka 200 meter fra baneoverskæringen.

Har ventet i 20 minutter

Problemet er ifølge Banedanmark opstået i forbindelse med udrulningen af en opdatering i foråret 2023 på det nye signalsystem, der ellers har været i brug på strækningen siden 2021.

Lars Klintø Frost har senest valgt at optage øjeblikket, hvor toget triller forbi med hornet i bund.

Problemet med bommene har dog stået på i mere end godt et halvt års tid, mener Martin Sørensen.

- Det er fuldstændig håbløst, siger han og fortsætter:

- Hver gang det sker, kommer pendlere for sent på job, de lokale kan ikke krydse overskæringen plus, der er en risiko for at noget går galt. Og nu har de brugt to år på det, og burde måske erkende, at det ikke lader sig gøre.

Problemet med bommen har ifølge Martin Sørensen stået på i flere år. Ifølge Banedanmark har det konkrete problem eksisteret siden april 2023, men også før det har der være andre, dog ikke nært så omfattende problemer med bommene til overkørslen.

Og han er ikke alene.

TV2 ØST fortalte forleden, hvordan pendlere kommer for sent frem med deres tog, ligesom også andre bilister nu fortæller, hvordan de føler sig holdt hen i uvished.

- Det tager 20 minutter, inden toget er ovre, og nogle gange stopper det, imens vognene stadig holder ude på overskæringen, fortæller Lars Klintø Frost fra Næstved, der jævnligt kører strækningen ad Stoksbjergvej.

Overkørslen, hvor bommen ikke lukker, ligger på banestrækningen mellem Holme Olstrup og Haslev.
Overkørslen, hvor bommen ikke lukker, ligger på banestrækningen mellem Holme Olstrup og Haslev.

Andre gange har han oplevet, hvordan to af de fire bomme har været lukket, uden at der var et tog i sigte. Andre gange igen er toget standset helt lige inden overskæringen. 

Lars Klintø Frost fra Næstved kører jævnligt på strækningen ad Stoksbjergvej.
Lars Klintø Frost fra Næstved kører jævnligt på strækningen ad Stoksbjergvej. Foto: Privatfoto

- Problemet er jo, at folk bruger oceaner af tid på at holde og vente – og det skaber tvivl, i hvert fald for dem, der oplever det første gang, siger Lars Klintø Frost og tilføjer:

- Jeg har set folk køre over, mens den ene bom var nede.

Skræmmer dyr fra vid og sans

Problemerne ved overskæringen er ifølge Lars Klintø Frost blevet noget, man taler om i lokalområdet. 

Han valgte derfor forleden at filme, da toget kørte over med hornet i bund.

- Jeg optog den for sjov, fordi jeg ville vise det til familien – det er jo noget, man taler om, siger han.

quote Jeg forstår godt, hvis man som togpassagerer, bilister og naboer tænker; hvor svært kan det være?

Janus Steen Møller, signaldirektør, Banedanmark

For ham er problemet dog ikke kun ventetiden.

- Det, der fylder mest, er, at toget skal tude sådan. Det skræmmer jo dyr fra vid og sans, og folk i Gødstrup og omegn er jo ved at være trætte af at høre på det hyleri – for meget kan man sige, men sådan et tog-horn er ikke noget, du sover fra.

Hvad er Signalprogrammet?

  • Signalprogrammet er det nye signalsystem, der ifølge Banedanmark skal erstatte de gamle signalanlæg på de danske jernbaner.

  • Det skal give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.

  • I alt skal der frem mod år 2030 nye signaler på 2.600 kilometer banestrækning. Herunder også på Sjælland.

  • Her bruges systemet i dag på strækningen Roskilde-Køge-Næstved, Mogenstrup-Rødby (Nykøbing Falster) samt København-Ringsted.

  • På Køge Næstved, også kaldet Lille Syd, har systemet ifølge Banedanmark været i brug siden 2021. I foråret 2023 blev systemet opdateret.

  • I foråret 2023 blev to tog sendt mod hinanden i samme spor lidt længere mod nord af samme strækning, hvor overkørsel 173 ligger. Dette skete kort tid efter, at det nye signalsystem var blevet opdateret på strækningen.

Janus Steen Møller, der er signaldirektør i Banedanmark, forklarer til TV2 ØST, at der er tale om et komplekst problem, der er opstået i forbindelse med en opdatering af signal-systemet i foråret 2023.

Det har siden taget tid at finde årsagen.

- Jeg forstår godt, hvis man som togpassagerer, bilister og naboer tænker; hvor svært kan det være? Men det er svært og tager tid, fordi kompleksiteten er så stor med et nyt signalsystem, nyt kørestrømsanlæg og nye eltog, siger han.

Janus Steen Møller, der er signaldirektør i Banedanmark, forsikrer, at sikkerheden ikke er blevet kompromitteret i forbindelse med fejlen på overkørsel 173.
Janus Steen Møller, der er signaldirektør i Banedanmark, forsikrer, at sikkerheden ikke er blevet kompromitteret i forbindelse med fejlen på overkørsel 173. Foto: Banedanmark

Signaldirektøren bekræfter samtidig, at der også har været en anden fejl på overskæringen siden september 2021, hvor det nye signalsystem blev taget i brug på strækningen.

- Men antallet af hændelser har ikke været nært så stort. Hændelserne har set identiske ud, ved at bommen ikke har lukket ned, men det har været forårsaget af en anden fejl, forklarer han.

Denne fejl blev løst ved opdateringen i april 2023, men samtidigt opstod der et nyt problem i forbindelse med det nye kørestrømsanlæg med markant flere fejl på bommen.

- Antallet af hændelser er steget markant derefter, konstaterer Janus Steen Møller.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Som grafikken viser, har der også været udfordringer med bommene på overkørsel 173 før april 2023. Her var antallet af hændelser dog ikke i nært samme omfang, som det har været i de seneste otte måneder. Ifølge Banedanmark skyldes problemerne henholdsvis før og efter april 2023 to forskellige fejl.

Signaldirektøren forsikrer dog, at problemet ikke går ud over sikkerheden.

- Systemet fungerer, som det skal, og lokomotivføreren gør, som han skal, når han får at vide, at bommen ikke er nede, siger Janus Steen Møller og tilføjer:

- Men det er selvfølgelig stærkt irriterende for dem, som skal høre på, at lokomotivføreren tuder med hornet, og det giver forsinkelser for både passagerer og bilister.

Det er baneoverskæringen her på Stoksbjergvej, nummer 173, som i de seneste mindst otte måneder har voldt Banedanmark store problemer.
Det er baneoverskæringen her på Stoksbjergvej, nummer 173, som i de seneste mindst otte måneder har voldt Banedanmark store problemer. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Hvornår er problemet løst?

- Jeg ville ønske, jeg kunne give dig en dato. Men vi er så tæt på at have identificeret årsagen til problemet, at vi er begyndt at se ind i mulige løsninger. Også på den korte bane, så vi får færre fejl, forklarer Janus Steen Møller.

Banedanmark: Derfor fejler overkørsel 173

  • Ifølge signaldirektør Janus Steen Møller er Banedanmark nu så tæt på at have fundet årsagen til fejlen, at virksomheden kan begynde at se på en løsning.

  • Problemet består i en fejl på en spole i vejen ved overkørslen.

  • Denne spole sørger for, at en bil ikke bliver fanget bag bommene, når de går ned.

  • Men på grund af en fejl, tror spolen fejlagtigt, at der holder en bil på overskæringen, og derfor går bommen ikke ned, som den skal.

  • Spolen er nu ifølge Janus Steen Møller mistænkt for at fejle, fordi der ikke langt fra overskæringen sidder en jordingsenhed, der tilsyneladende er i stand til at forstyrre spolen så meget, at den laver fejl.

I øjeblikket sker fejlen fire til fem gange i ugen på en strækning med halvtimes drift, oplyser Banedanmark.

Vidner fortæller, at de har set folk blive forvirrede og vælger at køre over alligevel. Er systemet sikkert nok?

- Det er strengt forbudt at krydse sporet, hvis lygterne er tændt – også selvom bommen ikke er nede, for man kan risikere en farlig situation.

- Det er også derfor, toget lister sig forbi, svarer Janus Steen Møller.

Men er nødproceduren tilstrækkelig sikker, hvis folk bliver i tvivl og kører over alligevel?

- Ja, fordi toget kører med en hastighed, hvor det kan blive bragt til standsning, hvis nogen kører over alligevel, forklarer han.

Læs også
Bommen står åben, når toget kører forbi - lokale frygter for ulykker
Læs også
Bommen står åben, når toget kører forbi - lokale frygter for ulykker

Kan bilisterne omvendt føle sig sikre på, at der ikke pludselig kommer et tog i høj fart uden varsel?

- Ja, svarer Janus Steen Møller og fortsætter:

- Systemet agerer præcist, som det skal, og sikrer, at vi ikke får en farlig situation. Systemet er designet til altid at falde ud til sikker side. Det vil sige, der ikke kan ske en ulykke. Og det kommer vi ikke til at gå på kompromis med.

Banedanmark tog det nye signalprogram i brug på banestrækning Lille Syd, hvor overkørsel 173 ligger, i foråret 2023.


Nyhedsoverblik