Når maden ryger i skraldespand, trækker det rigtig store veksler på klimaet.
Derfor forsøger flere dagligvarebutikker at mindske deres madspild ved for eksempel at tilbyde varer, der er tæt på sidste salgsdato, til en lavere pris.
Og i Bilka landet over har de rigtig stor succes med at smide mindre mad ud – også i Næstved og Slagelse. Siden 2014 har butikkerne faktisk halveret deres madspild.
Samlet set har landets Bilka-varehuse reduceret madspild med knap 4,2 ton.
- Vi er selvfølgelig glade for, at vi på så relativt kort tid har halveret mængden af det mad, vi smider ud. Alle Bilka-varehuse har gjort en enorm indsats, og det fortsætter naturligvis, siger Bilkas direktør, Mark Nielsen, i en pressemeddelelse.
Tager madspild alvorligt
Både i Slagelse og Næstved arbejder de målrettet med madspild. De har blandt andet fået bedre systemer til at forudse, hvor mange varer, der skal bestilles hjem, og hvor meget kød slagteren skal lave til bøffer.
- Hvis vi har varer, som er ved at løbe på datoen, så sætter vi prisen ned på varen, så vi sikrer, at den bliver solgt og ikke smidt i skraldespanden. Det er vigtigt, at vi som lokal forretning tager madspild alvorligt, siger varehuschef Jakob Larsen fra Bilka i Slagelse.
Og det er de enige i i Næstved.
- Nedbringelse af madspildet betyder meget i vores daglige arbejde. Vi forsøger altid at bestille det rigtige antal varer hjem til varehuset eller eksempelvis producere det rigtige antal Othellolagkager. De fleste gange rammer vi rigtigt, men nogle gange har vi for mange og må derfor sætte varerne ned til en attraktiv pris, så vi ikke skal smide varerne ud, siger varehuschef, Morten Kirkbak.
Sætter et nyt mål
Bilka-kæden har forpligtet sig til at halvere madspildet inden 2030, men det mål er nu opnået. Derfor er deres nye mål at have reduceret madspildet med 75 procent fra 2014 til 2030.
- Det er et ambitiøst mål, men det giver os blod på tanden, at vi kan se, at vi virkelig har mulighed for at reducere vores samlede madspild ved en fælles indsats på tværs af alle varehuse, siger Bilkas direktør, Mark Nielsen.