Vagtskibe skal beskytte byggeriet af Femern-tunnelen

Et dansk selskab skal sammen med et tysk firma stå for sikkerheden ved byggeriet af Femern-tunnelen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når byggeriet af Femern-tunnelen for alvor går i gang, bliver der brug for sikkerhed på vandet. Og det bliver det danske selskab Northern Offshore Services A/S i Kastrup, der skal stå for leverancen af vagtskibe og et tilsynsskib til bygherren i forbindelse med det store projekt.

Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.

quote Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelen

Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør, Femern A/S

- Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelen. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og vi har gode erfaringer med denne type systemer, som også blev benyttet under byggeriet af Øresundsforbindelsen, siger Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør i Femern A/S ifølge pressemeddelelsen.

Læs også
Hoteller og forretninger jubler - ansatte på Femern-forbindelsen strømmer til Lolland
Læs også
Hoteller og forretninger jubler - ansatte på Femern-forbindelsen strømmer til Lolland

Under hele anlægsfasen vil to vagtskibe fungere som myndighedernes forlængede arm, hvis et skib kommer for tæt på byggeaktiviteterne i Femern Bælt, skriver Femern A/S.

Tysk selskab hjælper med sikkerheden

Også et tysk selskab er skal bidrage til sikkerheden i løbet af anlægsprojektet. Det tyske selskab EMS Maritime Offshore GmbH i Emden vil stå for det mandskab, der skal agere som bindeled mellem de tyske myndigheder og vagtskibene.

- Vi er glade for som tysk virksomhed at bidrage til konstruktionen af så stort og innovativt et projekt som Femern-forbindelsen.

- Trafiktilsynet i anlægsfasen er et vigtigt element i at sikre sejladssikkerheden i farvandet og et godt samarbejde mellem Tyskland og Danmark. Vores erfarne søfartseksperter står klar til at varetage denne ansvarsfulde opgave, siger Knut Gerdes, adm. direktør, EMS Maritime Offshore GmbH i pressemeddelelsen.

Læs også
Byggeriet af kæmpe arbejdshavn til Femern-forbindelsen er nu i gang
Læs også
Byggeriet af kæmpe arbejdshavn til Femern-forbindelsen er nu i gang

De tilsvarende danske myndighedsrepræsentanter bliver ansat af Søværnet.

Femern Bælt-tunnelen bliver 18 kilometer lang og verdens længste sænketunnel. Byggepladsen ved Rødbyhavn er den største i Nordeuropa, og tunnelen bliver det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde, skriver Femern A/S.


Nyhedsoverblik