Når byggeriet af Femern-tunnelen for alvor går i gang, bliver der brug for sikkerhed på vandet. Og det bliver det danske selskab Northern Offshore Services A/S i Kastrup, der skal stå for leverancen af vagtskibe og et tilsynsskib til bygherren i forbindelse med det store projekt.
Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelen
- Vi har stort fokus på sikkerheden til søs under byggeriet af Femern-tunnelen. Femern Bælt er et stærkt trafikeret farvand, og vi har gode erfaringer med denne type systemer, som også blev benyttet under byggeriet af Øresundsforbindelsen, siger Pedro da Silva Jørgensen, kontraktdirektør i Femern A/S ifølge pressemeddelelsen.
Under hele anlægsfasen vil to vagtskibe fungere som myndighedernes forlængede arm, hvis et skib kommer for tæt på byggeaktiviteterne i Femern Bælt, skriver Femern A/S.
Tysk selskab hjælper med sikkerheden
Også et tysk selskab er skal bidrage til sikkerheden i løbet af anlægsprojektet. Det tyske selskab EMS Maritime Offshore GmbH i Emden vil stå for det mandskab, der skal agere som bindeled mellem de tyske myndigheder og vagtskibene.
- Vi er glade for som tysk virksomhed at bidrage til konstruktionen af så stort og innovativt et projekt som Femern-forbindelsen.
- Trafiktilsynet i anlægsfasen er et vigtigt element i at sikre sejladssikkerheden i farvandet og et godt samarbejde mellem Tyskland og Danmark. Vores erfarne søfartseksperter står klar til at varetage denne ansvarsfulde opgave, siger Knut Gerdes, adm. direktør, EMS Maritime Offshore GmbH i pressemeddelelsen.
De tilsvarende danske myndighedsrepræsentanter bliver ansat af Søværnet.
Femern Bælt-tunnelen bliver 18 kilometer lang og verdens længste sænketunnel. Byggepladsen ved Rødbyhavn er den største i Nordeuropa, og tunnelen bliver det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde, skriver Femern A/S.