Tysk godkendelse af Femern-forbindelsen er en forsinket julegave til Lolland

Lollands borgmester glæder sig over den tyske myndighedsgodkendelse af Femern-forbindelsen. Det er nemlig et skridt nærmere tusindvis af jobs.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er bare glædens dag. Den har vi ventet på i fem år.

Sådan lyder det fra Holger Schou Rasmussen (S), der er borgmester i Lolland Kommune.

De tyske myndigheder har nemlig godkendt Femern-forbindelsen, og dermed rykker første spadestik til danmarkshistoriens største anlægsprojekt et skridt nærmere. Og det er en god julegave, lyder det fra borgmesteren.

- Nu er den endelig kommet, så nu kan vi komme et stort skridt videre, siger Holger Schou Rasmussen.

quote Det vil sige, at der bliver en tiårig periode, hvor der er fyldt med vækst og muligheder på Lolland

Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune

- Det er faktisk altafgørende for, at vi kan rykke tæt ind på den bane, der hedder at sætte byggeriet i gang. Den myndighedsgodkendelse skal man jo have. Det er ligesom, når du skal bygge en carport til dit eget hus, så skal man have en tilladelse af kommunen. Og det er den tilladelse, som Femern A/S nu har fået.

En frustrerende ventetid

Godkendelsen betyder, at både de tyske og danske myndigheder er enige om, hvordan forbindelsen skal etableres. Der skal bygges en 18 kilometer lang sænketunnel med en firesporet motorvej og en elektrificeret jernbane mellem Lolland og den tyske ø Fehmarn.

Men godkendelsen har været længe undervejs. Det er fem år siden, Danmark indsendte ansøgningen, og siden 2015 har man ventet på de tyske myndigheders godkendelse.

femern2.jpg
Læs også
De tyske myndigheder godkender Femern-forbindelsen: - Det her er en kæmpe milepæl
femern2.jpg
Læs også
De tyske myndigheder godkender Femern-forbindelsen: - Det her er en kæmpe milepæl

Hvordan har ventetiden været?

- Den har i perioder været frustrerende, men vi har haft fuld fokus på, at tyskerne har deres lovgivning, og den skal de have fred og ro til at håndtere. Vi har været klar fra dansk side de seneste tre år, og nu ser det ud til, at der kommer skred i projektet, og vi eventuelt kan komme i gang med nogle dele af byggeriet her i 2019, siger Holger Schou Rasmussen.

50.000 årsværk de næste ti år

Hvad kommer det til at betyde for området?

- Vi har talt om det her rigtig, rigtig længe, og det betyder, at vi får omkring 50.000 årsværk de næste ti år.  Arbejdspladser, som flytter ind på Lolland. Mange selvfølgelig udefra, men også en rigtig stor del af de arbejdspladser vil blive besat af lokale. Og det vil sige, at der bliver en tiårig periode, hvor der er fyldt med vækst og muligheder på Lolland, siger borgmesteren.

Heino Knudsen
Læs også
Regionen jubler over tysk godkendelse af Femern-projekt: - Det er en enorm lettelse og glæde
Heino Knudsen
Læs også
Regionen jubler over tysk godkendelse af Femern-projekt: - Det er en enorm lettelse og glæde

Bliver det et stort slaraffenland af arbejdspladser?

- Det gør det, lyder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Der bliver arbejde til alle, der kan og vil. Når først tunnelen står færdigt, er mit fokus allerede rettet ind på, hvad det er, der skal ske efterfølgende. Der skifter vi geografisk position fra at være forenden af Danmark til at være midtpunkt mellem to metropoler. Og det er en helt ny geografisk selvopfattelse, vi skal til at forholde os til.

quote Det er en helt ny geografisk selvopfattelse, vi skal til at forholde os til

Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune

- Det bliver stort

De almindelige borgere hernede, kommer de til at mærke en forskel, tror du?

- Jeg tror ikke rigtigt, at det er gået op for borgerne her på Lolland, hvor stort det her projekt egentlig er, når først man tager det store spadestik. 6.000 arbejdspladser om året, og en kæmpe byggeplads, og det allerstørste infrastrukturprojekt nogensinde i Danmarkshistorien. Så det bliver stort, siger Holger Schou Rasmussen.

Hvordan tyder fremtiden for Lolland-Falster hernede?

- Vi har haft 40 år, hvor det stille og roligt er gået ned ad bakke. Jeg har en klar forventning om, at nu får vi 40 år, hvor det går op ad. Jeg glæder mig til de kommende 40 år, siger borgmesteren.

Selv om der er kommet en myndighedsgodkendelse, vil der blive ført en række retssager i Tyskland om de miljømæssige forhold, hvilket kan trække tiden ud.


Nyhedsoverblik