¨

Tysk flaskehals på dansk tunnelprojekt er endelig forløst

Sådan kommer tunnel-løsningen mellem den tyske ø Femern og det tyske fastland til at se ud. Foto: Deutsche Bahn AG/Presse

En gammel bro i Tyskland var godt på vej til at blive en flaskehals i den danske-tyske Femern-forbindelse. Nu har tyskerne præsenteret en løsning.

Indtil nu har det stået hen i det uvisse, på hvilken måde togrejsende og bilister skal komme videre til det tyske fastland, når de i 2028 kan køre gennem den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel fra Lolland til den tyske ø Femern.

Det er en beslutning, vi har ventet på i mange år. Vi er meget glade for, der er fundet en løsning.

Stig Rømer Winther, direktør, Femernbelt Development

Øens 57 år gamle bro videre til det tyske fastland, Femernsund-broen, er nemlig slet ikke rustet til at håndtere de trafikmængder, som Femern Bælt-tunnelen forventes at tiltrække. 

Den 963 meter lange landevejsbro var således på vej til at blive en flaskehals for den 52,6 milliarder kroner dyre, dansk-finansierede, tunnelforbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Men det er der nu fundet en løsning på.

Artiklen fortsætter under kortet

 

Deutsche Bahn har sammen med Forbundstransportministeriet og delstaten Slesvig-Holsten annonceret, at Femern Bælt-tunnelen får en lillesøster i den forstand, at man opfører en sænketunnel mellem Femern og det tyske fastland.

Tunnelen bliver i sin konstruktion lig tunnellen i Femern-forbindelsen mellem danske Lolland med den tyske ø Femern.

Artiklen fortsætter under videoen

Hos Femern A/S i Danmark, der har til opgave at bygge den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel, har man ventet i spænding på, hvad tyskerne ville beslutte sig for på den tyske side af Femern Bælt.

Det fortæller pressechef i Femern A/S, Jens Villemoes, til TV2 ØST:

- Kort sagt, en kæde er ikke stærkere end det svageste led. I Tyskland har man haft samme problem med Femernsundbroen, som vi har haft med Storstrømsbroen her i Danmark. Den er ikke rustet til den ekstra trafik, som især togtrafikken giver, når Femern-tunnelen åbnes.

Dansk byggeri fuldendes

Selve Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland er alene et dansk anliggende. Femern A/S står for at planlægge, designe, bygge og en dag drive forbindelsen på vegne af Transportministeriet, som ejer Femern A/S.

På hver side af byggeriet skal den eksisterende infrastruktur, herunder flere broer, opgraderes, hvilket man har været i gang med længe i Danmark.

Pendlere oplever således allerede, at deres tog erstattes med busser, mens banen fra Ringsted og sydpå opgraderes, ligesom byggeriet af Storstrømsbroen er godt i gang.

Lange undersøgelser

På den modsatte side af Femern Bælt har Deutsche Bahn længe undersøgt alle tænkelige løsninger, både broer og forskellige slags tunneler, som skal aflaste den gamle bro mellem Femern og fastlandet.

Senest i december kunne TV2 ØST fortælle om, at den gamle bro ikke kan bære trafikken.

Først har det dog været nødvendigt at fremlægge mulige løsninger i det såkaldte dialogforum. Det er et sted, hvor tilhængere og modstandere af forbindelsen mødes for at finde fælles løsninger, og det er ikke et let job.

- Vi vil gerne bygge lige nu, men det er et demokrati, så vi må vente, sagde Peter Mantik fra Deutsche Bahn dengang.

Med kun et jernbarne spor var pladsen for trang til mange, lange, tunge godstog på broen mellem Femern og det tyske fastland. Foto: Peter Kryger - TV2 ØST

Men nu er man kommet frem til at en sænketunnel er den bedste løsning.

- Det er positivt af to årsager. Det bekræfter, at en sænketunnel, som også er det, der bygges under Femern Bælt, er en fornuftig løsning, og så er det et skridt på vejen til at få etableret det tyske landanlæg, så tog og biler kan fortsætte gnidningsfrit ind i det tyske fastland, siger Jens Villemoes fra Femern A/S.

Femernsund-broen består af to vejspor og et enkelt jernbanespor, mens tunnelen under Femern Bælt anlægges med en firesporet motorvej samt to jernbanespor til elektriske tog.

Samtidig med anlæggelsen af en tunnel bevares den gamle Femernsund-bro i modsætning til den løsning Danmark har valgt for Storstrømmen, hvor den gamle bro skal rives ned, når den nye står klar.

Har ventet længe

Det er blandt andet de tyske regler for høringsrunder om hensyn til miljøet, som har medvirket til, at den tyske løsning har ladet vente på sig, forklarer Stig Rømer Winther, som er direktør for Femernbelt Development.

- Det er en beslutning, vi har ventet på i mange år. Vi er meget glade for, der er fundet en løsning. I og med der er fundet en løsning, har vi større grad af sikkerhed for, at de tyske landanlæg er færdige i 2028, når tunnelen åbner, siger han.

Den nye Fehmarnsund-forbindelse vil blive en 1,7 kilometer lang sænketunnel til kombineret vej- og jernbanetrafik, bestående af fire vejbaner samt to elektrificerede jernbanespor i modsætning til den eksisterende bro, der kun har to vejspor i form af en landevej samt et enkelt jernbanespor.

Selve Femern-tunnelen er brugerfinansieret.

Indtægterne fra Femern-forbindelsen går til at tilbagebetale de lån, der har finansieret byggeriet. Det er samme model, der har finansieret Storebælt- og Øresundsforbindelsen.

Derimod er det den danske stat, som finansierer den nye Storstrømsbro med 3,9 milliarder kroner og de øvrige danske landanlæg, imens den tyske stat betaler for tunnel-forbindelsen under Femernsund, som har et prisskilt på 714 millioner euro svarende til godt 5,3 milliarder kroner.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App