Tysk domstol skal tage stilling til Scandlines-klage over Femern Bælt-forbindelse

På syv retsmøder skal den tyske domstol vurdere klager over det dansk-tyske tunnel-projekt. Blandt andet er færgetrafik og mijøet er på dagsordenen 

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bliver færgetrafikken og miljøet glemt i byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen?

Det er nogle af de punkter domstolen i Leipzig fra tirsdag den 22. september og frem til den 8. oktober skal tage stilling til. 

Det drejer sig om i alt syv klagesager med flere punkter vedrørende den kommende 18 kilometer lange jernbane-vejtunnel, som der skal tages tysk stilling til.

quote Kunden bør frit kunne vælge mellem tunnel og færge

Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef i Scandlines

En af de syv klagesager står færgeselskabet Scandlines bag.

- Vores to store hovedpunkter er, at tilkørselsvejene til Puttgarden bliver nedgraderet, og om sikkerheden til søs er undersøgt til bunds, fortæller kommunikationschef i Scandlines, Anette Ustrup Svendsen.

På syv retsmøder skal de rødklædte dommere i en stor tysk retssal i Leipzig tage stilling til klagerne vedrørende den dansk-tyske tunnel.

Scandlines vil bibeholde en god forretning

Scandlines største anke er, at tilkørselsvejene ikke er hensigtsmæssige, fordi de har flere skarpe sving og lyskryds, og at det kan betyde et fravalg af færgeoverfarten, fordi tilgangen til færgen bliver sværere. 

- Kunden bør frit kunne vælge mellem tunnel og færge, så vi håber, at der bliver taget stilling til, om det er okay at nedgradere tilkørselsvejen til færgen i Puttgarden. For det mener vi ikke, at det er, fortæller Anette Ustrup Svendsen.

Derudover ligger planen om Femern Bælt-forbindelsen op til, at Scandlines bliver frataget 53.000 kvadratmeter, som skal bruges til anlæggelsen af tunnelen. 

Scandlines har årligt 42.000 afgange, og selvom der kommer konkurrence fra Femern Bælt-forbindelsen i år 2029, forventer man stadig mange færgeovergange, såfremt vejene til færgen ikke bliver nedgraderet.

- Det er hurtigere at køre igennem en tunnel, men vi mener stadig, at vi kan bibeholde en fornuftig forretning på omkring 40 procent af fragttrafikken, fortæller Annette Udstrup Svendsen, som især ser en fordel for lastbiler.

quote Det er ikke en diskussion om, hvorvidt projektet bliver til noget

Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef i Femern A/S

- Færgeoverfarten tager 45 minutter, og det er det lastbilchaufførerne skal holde af pause. På færgen har de mulighed for at tage et bad, spise og slappe af.

Naturen og miljøet er glemt

Scandlines er en af i alt syv klagere. Udover tilkørselsveje og om sikkerheden til søs er undersøgt til bunds, bliver der fra den tyske naturbeskyttelsesforening NABU appelleret til, at der skal tages hensyn til miljøet.

De opfordrer til, at den tyske trafikminister, Andreas Scheuer, overvejer projektet endnu engang, og vil have artikel 22 genforhandlet.

- Klimakrisen, artskrisen og transportændringskonceptet kommer overhovedet ikke til udtryk i projektet. Manglerne ved planvedtagelsen skal gennemgås, udtaler NABU’s formand Jörg-Andreas Krüger i en pressemeddelelse.

Femern
Læs også
Tirsdag begynder det sidste retslige slag om Femern Bælt-forbindelsen
Femern
Læs også
Tirsdag begynder det sidste retslige slag om Femern Bælt-forbindelsen

Naturbeskyttelsesforeningen NABU mener, at når havbunden i forbindelse med byggeriet rives op, vil det få negative konsekvenser for dyrelivet. De skriver, at havområdet er kendetegnet ved artsrige rev og sandbunker, som fungerer som et opholdssted for marsvin og sæler.

Femern A/S har forberedt sig

Inden retsmøderne gik i gang, er Femern A/S blevet orienteret om de syv klageres anker.

- Vi synes, at vi er rigtig godt forberedt og møder op til retsmøderne med et veldokumenteret grundlag, fortæller kommunikationschef i Femern A/S, Morten Kramer Nielsen.

Milliardprojektet blev i 2019 godkendt af de tyske myndigheder, men der er siden blevet klaget over netop denne. Det er dog ikke et spørgsmål om projektet bliver til noget, der skal besluttes på retsmøderne.

- Det er ikke en diskussion om, hvorvidt projektet bliver til noget, men om hvordan og hvornår vi kan gå i gang på tysk side, fortæller Morten Kramer Nielsen.

Den politiske aftale mellem Danmark og Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen strækker sig tilbage til år 2007, men først i april i år blev det besluttet, at anlægsarbejdet påbegyndes på dansk grund den 1. januar 2021.


Nyhedsoverblik