De besluttede ændringer af færgedriften fastholdes.
Sådan står der i den budgetaftale, som Lolland Kommune har forhandlet på plads tirsdag den 29. oktober.
- I førstebehandlingen af budgettet var der færgebesparelser på 1,3 millioner, og de bliver fastholdt. Det betyder, at de besparelser skal findes ved at sejle langsommere og lade færgerne liggende på land, siger Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune.
Det er de noget ærgerlige over i Fejøforeningen. De har tidligere efterlyst en ny kommune, når den de har, tilsyneladende ikke længere har lyst til at støtte op om øboerne som en del af kommunen.
- Det har vi gjort meget for at fortælle, at vi ikke ønsker de besparelser, og at vi bekymrer os om det, siger Anne Grethe Laursen, der er formand for Fejøforeningen.
Det her er der ingen, der kommer i fare af. Alle pendlerafgange sejler normalt
Hun mener, det rammer to forskellige grupper af borgere.
- Det er den gruppe, der bekymrer sig om, at færgen ikke ligger her, og den anden gruppe er bekymret for færre afgange og den længere overfartstid.
Borgmester: - Det her er der ingen, der kommer i fare af
Ifølge Lolland Kommunes borgmester går besparelser og færre afgange dog ikke ud over pendlerne.
- Det her er der ingen, der kommer i fare af. Alle pendlerafgange sejler normalt. Det er kun, når du skal i Netto og handle på Lolland, siger Holger Schou Rasmussen.
Indtil nu har færgen ligget til på Fejø, men fremover bliver der kun én færge, der skal ligge til på Lolland.
- Mange ældre mennesker for eksempel på Askø, hvor der ikke er nogen læge, bryder sig ikke om, at færgen ikke længere ligger på øen. De ser gerne, at den ligger der, så de kan komme af øen, hvis der sker noget. Det, synes jeg da nok, giver en utryghed hos nogle af de borgere, der kunne få brug for det, siger formand siger Anne Grethe Laursen.
Hun mener også, at det vil påvirke pendlerne:
- Med hensyn til den længere sejltid er det tre-fem minutter hver vej, og det gør jo en væsentlig forskel for pendlere, om toget eller færgen er så meget langsommere, siger hun.
Rengøring for ældre frem for færgedrift
Lollands borgmester har mange gange slået et slag for at lokke flere borgere til Lolland og omegn.
Derfor kan det måske undre, at I nu gør det endnu sværere at være borger i udkantsdanmark?
- Min vurdering er stadig, at vi har noget af den bedste færgefart sammenlignet med andre kommuner rundt omkring i landet. Den kan sagtens måle sig med det, man har i andre kommuner, siger Holger Schou Rasmussen og slår fast, at politik handler om prioritering.
- Jeg ville hellere stå på mål for den besparelse, end at der er en uge længere mellem hver rengøring hos de ældre. Vi vil gerne have flere på hele Lolland, og hvis man skal spare på noget andet andre steder, har det også konsekvenser dér, siger han.
VIDEO: Se eller gense indslaget om Fejøforeningen, som ønsker sig en ny kommune:
På sundheds- og ældreområdet genindføres rengøring hver 14. dag på plejecentrene, og der investeres i velfærdsteknologi og virtuel pleje.
Men det giver formanden i Fejøforeningen ikke meget for:
- Jeg ved ikke, hvorfor han (Holger Schou Rasmussen, red) skal stille det så skarpt op. Spørgsmålet er, om man som kommune vil sine småøer, eller om man ikke vil dem. Det er ikke en forkælelse at have en relativ hurtig færgefart og et beredskab, som det vi har efterspurgt, siger Anne Grethe Laursen.
Driftsunderskud på 60 millioner
Men med et driftsunderskud på 60 millioner kroner, så var det, hvad der kunne blive kompromiset. Underskuddet finansieres med lån og kassetræk.
- Det kan man godt gøre et enkelt år, hvis man har penge i kassen. Vi er ramt af en udligning, der ikke fungerer. Indtægter på 90 millioner kroner er forsvundet, fordi vi skulle aflevere pengene til Gentofte og Frederiksberg. Alle har erkendt, at der er noget udligning, der ikke fungerer. Vi kan se, når vi kigger på Lollands historie de sidste seks år, så afdrager vi på gælden, siger Holger Schou Rasmussen.
Vi er ramt af en udligning, der ikke fungerer
Derfor mener borgmesteren, at årets budget også er et billede på de store uligheder, der præger det kommunale Danmarkskort, og kalder på en national løsning.
- Vi kan ikke hive 60 millioner op af kassen igen. Når vi snakker velfærd og færger, og borgerne er utilfredse, så skal de stå inde på Christiansborg. Det er dem, der giver de her betingelser at arbejde under. Vi driver vores kommune meget rentabelt. Den vare vi tilbyder den enkelte borger, gør vi til de billigste penge, selvom vi opretholder et servicenveau, vi kan være bekendt, siger Holger Schou Rasmussen.
Fejøforening: - Vi havde håbet på den halve besparelse
Men det er ingen trøst hos Fejøforeningen:
- Vi havde ønsket, at de skulle trække besparelsesforslaget tilbage. Om ikke andet havde vi da håbet på, at vi kunne ende på den halve besparelse, siger Anne Grethe Laursen.
Om foreningen nu vil fortsætte deres søgen efter en ny kommune, er uvist.
Borgmesteren i Guldborgsund Kommune har tidligere givet udtryk for, at han godt kan se fordelene i at overtage øen, der ligger nord for Lolland.
- Fejø har en stor og lang kyststrækning, og det, ved vi, trækker rigtig mange folk til, og så har de, som de også selv beskriver et fantastisk brand i Fejø-frugt, så jeg synes, det lyder som et godt tilbud, har John Brædder (Guldborgsundlisten) tidligere udtalt til TV2 ØST.