Togforbindelse i dvale de næste otte år - rejsetid bliver firdoblet på Lolland og Falster

Togbusserne var erstatningen for toget. Nu dropper Transportministeriet togbusserne, og det firdobler rejsetiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Frederik Haug Hansen og Noah Christensen kommer begge fra Rødbyhavn. De to 16-årige drenge drømmer om at blive automekanikere og går på CELF, Center for Erhvervsrettede Uddannelser, i Nykøbing Falster.

De er afhængige af at bruge offentlig transport, men snart skal de bruge mere end 2,5 time på at komme frem og tilbage til deres uddannelse.

- Det er en kæmpe ændring af vores dagligdag. Vi har været vant til togbusserne. Nu skal vi til december lave om på vores døgnrytme, siger Noah Christensen.

quote Jeg synes ikke, han kan være bekendt at fjerne togbusserne

Frederik Haug Hansen, studerende fra Lolland

De to studerende har ikke familier, der kan køre dem i skole. Derfor er de afhængige af den offentlige transport, hvis de skal passe deres uddannelse:

- Meget afhængige, for hvis jeg ikke tager med offentlig transport, kan jeg ikke komme op på skolen, fortæller Frederik Haug Hansen.

Fra den 12. december stopper togbusserne med at køre på strækningen mellem Rødbyhavn og Nykøbing Falster. DSB's såkaldte trafikkontrakt med Transportministeriet ophører, og ministeriet har ikke planer om at erstatte togbusserne. 

Rejsetid firdobles de næste otte år

At Transportministeriet ikke har tænkt en erstatning ind for togbusserne, chokerer politikerne i Region Sjælland.

I Udvalget for Regional Udvikling er de især bekymrede for trafikken fra Falster mod Lolland. 

- Her ligger Europas største anlægsprojekt, hvor tusinder af arbejdspladser starter op nu. Derfor er det vigtigt, der er en brugbar pendlerforbindelse. Det er dét, som skal skabe jobmulighederne for dem, der bor på Falster, siger Jan Hendeliowitz (S), der repræsenterer udvalget i Region Sjælland.

Jan Hendeliowitz (S) fra Region Sjælland mener, at Transportministeriet bør gøre noget.
Jan Hendeliowitz (S) fra Region Sjælland mener, at Transportministeriet bør gøre noget. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir

Da togene kørte på Rødbybanen, var rejsetiden mellem Rødbyhavn og Nykøbing Falster førhen 23 minutter.

I dag kører togbusserne i stedet for, og nu er rejsetiden 47 minutter.

Når togbusserne stopper med at køre den 12. december, bliver rejsetiden med anden offentlig transport hele 80 minutter - lige under halvanden time.

quote Den her historie viser, at man i Transportministeriet ikke har blik for, hvor vigtigt det er, at man understøtter befolkningen, der bor i yderområderne

Jan Hendeliowitz (S), medlem af Udvalget for Regional Udvikling, Region Sjælland

Lolland Kommunes borgmester er stærkt utilfreds med, at togbusserne nedlægges og kalder Transportministeriets beslutning for en "ikke-løsning": 

- Jeg synes, det er ærgerligt, og det er en svækkelse af det her lokalområde, når man skal bruge 80 minutter for at køre en strækning på tredive kilometer, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S).

Femernprojekt er årsagen

Det er byggeriet af den nye Ringsted-Femernbane, som gør, at togene på Rødbybanen blev indstillet og erstattet af togbusser. Nu er der så ikke planlagt noget alternativ, frem til den nye bane åbner om otte år.

- Den her historie viser, at man i Transportministeriet ikke har blik for, hvor vigtigt det er, at man understøtter befolkningen, der bor i yderområderne. Især nu hvor man har mulighed for at vende situationen til noget positivt, siger Jan Hendeliowitz fra Region Sjælland og henviser til det store Femern-byggeri.

Der går i dag seks togbusser dagligt, som erstatter det forhenværende tog. Togbusserne fordoblede i første gang rejsetiden. Nu hvor togbusserne også droppes, bliver den oprindelige rejsetid firdoblet.
Der går i dag seks togbusser dagligt, som erstatter det forhenværende tog. Togbusserne fordoblede i første gang rejsetiden. Nu hvor togbusserne også droppes, bliver den oprindelige rejsetid firdoblet. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir

Fremover vil pendlere være nødt til at tage den lokale bus til Maribo, hvor de her skal skifte til tog for at komme ind til Nykøbing Falster. Både Lolland Kommunes borgmester og Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland vil rette henvendelse til Transportministeriet med henblik på, at der skal ske noget.

- At finde løsninger i denne her mellemtid, dét må være bygherre og Transportministeriets opgave. Nu vil jeg prøve at få fat i Benny Engelbrecht sammen med Heino Knudsen (regionrådsformand i Region Sjælland, red.) og min kollega i Guldborgsund Kommune for at finde en løsning, siger Holger Schou Rasmussen.

Transportminister har tiltro til at det nok skal gå

TV2 ØST har ikke kunne få et interview med transportminister Benny Engelbrecht (S). I stedet skriver transportministeren i en mail:

"Der er stadig mulighed for at komme frem, og selvom det ikke er optimalt, har jeg tiltro til, at det kan fungere for de relativt få passagerer, indtil den nye bane er klar."

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tiltro til, at de få, der før brugte togbussen, får det til at fungere.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tiltro til, at de få, der før brugte togbussen, får det til at fungere. Foto: TV2

De to studerende fra Lolland føler, at de bliver overset, fordi de bor i en yderkommune:

- Jeg synes ikke, han kan være bekendt at fjerne togbusserne. Det laver en kæmpe forskel i vores transport hernede, siger Frederik Haug Hansen. 

Lennart Damsbo (S) fra Transportudvalget bakker om op transportministerens udmelding. Det er på trods af, at han selv kommer fra Lolland: 

- Der vil være en periode, hvor der bliver arbejdet, hvor der er hindringer for at køre med toget. Men den almindelige, offentlige trafik kører stadigvæk. Så er det rigtigt, det kommer til at tage lidt længere tid, men det må man så leve med, siger han til TV2 ØST. 

Ifølge DSB's egne statistikker er der 36 passagerer med togbusserne om dagen i hver retning.