Slangehoveder og kællingetænder skal genoprette naturen ved byggeri

Ved byggeriet af Femern Bælt-tunnelen vil Sund og Bælt nu bruge slangehoveder og kællingetænder til at genoprette naturen i området.

Snart vil det vrimle med slangehoveder ved byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.

Blomsterarten skal sammen med blandt andet kællingetænder tiltrække insekter og andre dyr til byggeriet i Rødbyhavn.

- Det er nogle af de arter, der er kendetegn for området, siger Ditte Hjort, der er projektleder i Sund og Bælt.

Byggeriet ved Femern Bælt har været i gang i flere år efterhånden.
Byggeriet ved Femern Bælt har været i gang i flere år efterhånden. Foto: O.Malzahn/Femern A/S

Det omfattende byggeri har nemlig ødelagt dele af naturen og skræmt dyr og insekter bort.

Derfor har Sund og Bælt nu bygget jordvolde, som bliver tilsået med planter som slangehoved og almindelig kællingetand.

- Vi er selvfølgelig forpligtede til at erstatte den natur, som vi påvirker eller ødelægger, siger Ditte Hjort.

Blomster og bier

Langs Femern Bælt-forbindelsens byggeplads ligger i alt 140.000 kvadratmeter store jordvolde, der først og fremmest skal beskytte Lolland i tilfælde af stormflod og beskytte lokalområdet mod støj- og lysgener fra den kommende tunnel.

Men i den næste tid bliver der sået 300 kilo blomster og 1000 kilo græsfrø på voldene.

Det skal skabe et helt nyt dyreliv.

Læs også
Kom med ned i byggeriet af verdens længste sænketunnel
Læs også
Kom med ned i byggeriet af verdens længste sænketunnel

- Når sommerfugle, netvinger, bier og biller dukker op, så vil dyrearter, der er afhængige af insekterne for føde, følge efter. Det gælder for eksempel fugle og truede dyrearter som padder og firben, siger Ditte Hjort i en pressemeddelelse.

Frøene, der plantes, er blandt andet indsamlet på de oprindelige kyststier, og på den måde kommer en del af den natur, som byggeriet har ødelagt, tilbage til området.

- Vi synes, at vi har en hel unik mulighed for at få tilsået de kilometerlange volde og på den måde få styrket biodiversiteten her i Rødbyhavn, siger Ditte Hjort.

600 hektar ny natur

Jordvoldene er en del af 600 hektar ny natur, der skal skabes på den danske og tyske side af Femern Bælt-forbindelsen.

Udover jordvoldene indebærer det blandt andet mere end 40 nye vandhuller og en ny skov med 73.000 træer.

Det er sådan, tunnelen er tiltænkt at se ud, når den er færdigbygget.
Det er sådan, tunnelen er tiltænkt at se ud, når den er færdigbygget. Foto: Femern A/S

- På den her måde bidrager vi med grønne korridorer for insekterne og en flot naturoplevelse for beboerne i området og fremtidens trafikanter, siger Ditte Hjort.

Læs også
Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Læs også
Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern

Når voldene ved byggepladsen er færdigsåede, går Sund og Bælt i gang med at sprede Femern-frøblandingen på flere jordvolde langs den kommende jernbane og motorvej til Femern Bælt-tunnelen.


Nyhedsoverblik