Scandlines tjener fedt på Tysklandsruter

Met et nærmest monopollignende foretagende på færgedriften mellem Rødby/Gedser og Puttgarden/Rostock scorer Scandlines kassen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er guld værd at være ene om at forbinde Danmark og Tyskland med færge fra Gedser og Rødby. Det tyder meget i hvert fald på, når man ser Scandlines' regnskab fra 2014.

Dagbladet Børsen kan torsdag fortælle, at regnskabet, som offentliggøres i dag 30. april, viser et øget driftsoverskud på fire procent til 1,3 milliarder kroner, et overskud på 552 millioner kroner og en overskudsgrad på 35 procent.

Dermed blander rederiet sig med de allerstørste virksomheder i Danmark og slår blandt andre A.P. Møller Mærsk, Carlsberg og Vestas, når det kommer til at få størst overskud ud af omsætningen.

- Vi har aldrig nogensinde transporteret så mange lastbiler mellem Danmark og Tyskland. Vi har udviklet vores bordershops og cateringaktiviteter, vi har effektiviseret driften og kapret nye kunder blandt vognmændene, siger Søren Poulsen, der er administrerende direktør i Scandlines.

Kritik af monopol og Femern-utilfredshed

Både blandt vognmænd og bilejernes organisation FDM lyder der dog kritiske ryster over rederiets monopollignende tilstand. De mener blandt andet, at den manglende konkurrence giver høje priser og overfarten, og også blandt politikere fra både rød og blå blok er rederiet blevet revset. Her er det blevet kritiseret, at Scandlines meget aggressivt har arbejdet mod planerne om Femern-forbindelsen.

Søren Poulsen afviser dog kritikken med henvisning til, at de har gjort, hvad de fik besked på efter overtagelsen af færgedriften fra staten og fået en god forretning ud af det. Derudover peger han på, Storebæltsbroen og lavprisflyrejser som massive konkurrenter.


Nyhedsoverblik