Sådan anlægges 32 kilometer jernbane tværs over øen

På Lolland er Banedanmark ved at bygge 32 kilometer helt ny jernbane. På trods af projektets størrelse er maskinerne få og små.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter tværs ned over Sjælland, Falster og Lolland er godt i gang med sidste etape.

Siden 2017 har Banedanmark nemlig arbejdet på at opgradere jernbanen mellem Ringsted og den nye Femern Bælt-tunnel, der åbner efter planen i 2029.

quote Vi har cirka 60.000 kubikmeter skærver, som vi skal have kørt ud

Kim Hjortebjærg Jørgensen, byggeleder hos Banedanmark

Og nu er man nået til strækningen mellem Nykøbing Falster og Rødbyhavn.

- Det er 32 kilometer dobbeltspor. Alt i alt 64 kilometer spor, hvor vi skal bruge 124.000 meter skinner fra Nykøbing til tunnelen, forklarer projektchef Asmat Ziraki.

En billigere løsning

Foruden mere trafik er det også hurtigere tog, der kommer til at køre på strækningen.

- Op til 200 kilometer i timen, og med dobbeltsporet kan der køre flere gods- og passagertog mellem Danmark og Skandinavien til Tyskland og Europa, siger Asmat Ziraki.

- Banen kommer altså til at binde hele Europa sammen.

Målet er at lægge to gange 500 meter spor hver dag.
Målet er at lægge to gange 500 meter spor hver dag. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

På trods af projektets størrelse, så bliver banen tværs over Lolland bygget uden de store maskiner, som har været at se på de øvrige strækninger.

Det er ganske særligt, men der er en helt fornuftig grund til, at banen bliver bygget på den måde, har Asmat Ziraki tidligere forklaret:

- Det er en god løsning, når der ikke er tidspres, og så er det også den billigste løsning at bygge uden de store maskiner.

Kim Hjortebjærg Jørgensen, byggeleder, Banedanmark. Han har arbejdet med at bygge jernbaner i 36 år.
Kim Hjortebjærg Jørgensen, byggeleder, Banedanmark. Han har arbejdet med at bygge jernbaner i 36 år. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Byggeleder Kim Hjortebjærg Jørgensen supplerer:

- Vi kalder at bygge det manuelt, fordi vi ikke bruger kæmpestore sporombygningsmaskiner.

Foruden skærver står der også over 29.000 tons sveller på depotet. 101.436 styk i alt med en vægt på 290 kilo hver.
Foruden skærver står der også over 29.000 tons sveller på depotet. 101.436 styk i alt med en vægt på 290 kilo hver. Foto: Mads Gudiksen - TV2 ØST

Han fortæller, at der forud for arbejdet med at lægge skinnerne er oprettet et depot med byggematerialer.

- Vi har cirka 60.000 kubikmeter skærver, som vi skal have kørt ud i hele sporet.

TV2 ØST besøgte byggeriet af den nye bane i maj måned 2023.

Foruden skærver står der også over 29.000 tons sveller på depotet. 101.436 styk i alt med en vægt på 290 kilo hver.

Svellerne er det element, som skinnerne hviler på. De bliver løbende transporteret frem til det sted på banen, hvor man er nået til at lægge skinnerne.

Læs også
Bygherre sætter dato for fast forbindelse
Læs også
Bygherre sætter dato for fast forbindelse

På den måde undgår skinnelægningsmaskinerne at skulle køre frem og tilbage for at hente nye byggematerialer.

- Det ser jo såre simpelt ud – men det jordarbejde og afvandingsarbejde, der har været forud – det er en kæmpe proces, siger Kim Hjortebjærg Jørgensen.

500 meter om dagen

TV2 ØST besøgte også byggepladsen i marts 2023, hvor det enorme arbejde med at forberede strækningen til skærver, sveller og skinner stod på.

Målet er, at der anlægges 550 meter dobbeltspor hver dag.

- Men i går lagde de 700 meter, lyder det fra Kim Hjortebjærg Jørgensen, som er fortrøstningsfuld med fremdriften.

Lige når sporet er lagt, ligger det endnu ikke jævn. Men der bliver ingen tivolitur på den nye jernbane, forsikrer byggeleder Kim Hjortebjærg Jørgensen. Når sporet er lagt, kommer der et såkaldt ballasttog, som fylder op med skærver, der bruges til at rette sporet på plads.
Lige når sporet er lagt, ligger det endnu ikke jævn. Men der bliver ingen tivolitur på den nye jernbane, forsikrer byggeleder Kim Hjortebjærg Jørgensen. Når sporet er lagt, kommer der et såkaldt ballasttog, som fylder op med skærver, der bruges til at rette sporet på plads. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Selve arbejdet med at lægge sporet startede tilbage i marts og ventes afsluttet den 24. oktober i år.

Siden skal der installeres køreledninger og signaler. Ifølge Banedanmark kommer dette arbejde til at stå på frem mod 2029 – klar til åbningen af tunnelen under Femern Bælt.

Hver nat kører skinnetoget ud med skinner til det næste stykke af banen, hvor af man på nuværende tidspunkt har etableret omkring 22 kilometer dobbeltspor.


Nyhedsoverblik