¨

Røde Kors efterlyser kvinde - har betalt 9.500 kroner for meget for sit køb

01:27

Ved et uheld kom en ekspedient i den lokale Røde Kors-butik i Nakskov til at hæve 9500 kroner for meget på en kvindes kort. Både banken og NETS forklarer dem, at de ikke kan hjælpe med at få fat i kvinden på grund af persondataloven. Video: Tina Mortensen - TV2 ØST

Røde Kors Butikken i Nakskov efterlyser en kvindelig kunde, som ved en fejl har betalt alt for meget for sit køb. Men butikken kan ikke finde hende.

Stolen kostede egentlig kun 95 kroner. Men i stedet kom ekspedienten til at trække for 9.595 kroner.

- Kunden var gået. Og det havde nok også været et problem at betale tilbage på det tidspunkt. Jeg er ikke sikker på, der er så mange penge I kassen, siger Ove Christensen, der er kasserer i butikken.

Fejlen skete 16. november sidste år i Røde Kors-møbelbutikken i Nakskov.

Vi kommer til at taste et forkert beløb ind, og hun betaler med sit kort. Ingen af os ser det

Jane Falster, formand for Røde Kors i Nakskov

- Kvinden er i starten af 40erne. Vi kommer til at taste et forkert beløb ind, og hun betaler med sit kort. Ingen af os ser det, og så går hun herfra, siger Jane Falster, formand for Røde Kors i Nakskov.

Ny persondatalov i vejen

Ove Christensen er kasserer I butikken. Han tænkte, at der måtte være hjælp at hente i forsøget på at finde pengenes ejermand.

- Jeg har været i banken for at se, om de kunne hjælpe med det. Det kunne de ikke. Jeg har haft kontakt med nets – de kunne heller ikke hjælpe, siger Ove Christensen, kasserer i Røde Kors i Nakskov.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ove Christensen, der er kasserer i Røde Kors, har forgæves forsøgt at finde den kvindelig kunde siden den 16. november sidste år. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Banken siger, at de ikke kan hjælpe os efter den nye persondatalov, der er kommet i 2019

Jane Falster, formand for Røde Kors i Nakskov

- Banken siger, at de ikke kan hjælpe os, for efter den nye persondatalov, der er kommet i 2019, der må man ikke gå ind og søge på personener mere, fortæller banken os. Vi kontakter også Nets, og der får vi nogenlunde samme svar, siger Jane Falster.

Efterlysning i Ekstraposten

I butikken håbede de på, at kvinden selv ville opdage, at pengene manglede.

- Så tænkte jeg, vi venter til den første. Så får vedkommende et kontoudtog og opdager, hvad der er sket. Der skete heller ikke noget, siger Ove Christensen.

Men Ove Christensen ville ikke give op så let.

- Jeg gik op på Ekstraposten og spurgte, om de kunne lave en efterlysning. Jeg synes selv, det var en god efterlysning. Den var fin nok sat op.

Artiklen fortsætter under billedet.

Røde Kors butikken i Nakskov har haft denne annonce i Ekstraposten. Foto: Facebook

Annonce kostede Røde Kors 800 kroner

Vi kan selvfølgelig ikke udlevere kortoplysninger til fremmede

Povl Damstedt Rasmussen, pressemedarbejder ved NETS

EFTERLYSNING. Lørdag den 16. november klokken 12.14 har vi besøg af en kvinde på omkring 40 år, som handlede for 95 kroner med betalingskort i vores møbelbutik, der blev dog ved en fejl hævet et anseeligt beløb.

- Hun skal da have sine penge. Enhver vil da mangle 9500 kroner, så selvfølgelig skal hun det. Vi er jo ikke interessere i at beholde hendes penge, siger formand Jane Falster.

Artiklen fortsætter under billedet.

Formand for Røde Kors, Jane Falster, har forgæves forsøgt at få hjælp fra både bank og Nets i forsøget på at finde kunden. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Men selvom efterlysningen blev bragt i Ekstraposten, gav den heller ikke pote. I stedet endte Røde Kors med en regning på 800 kroner for annoncen.

NETS: - Vi kan løse problemet med kundens bank

Efter at TV2 ØST har kontaktet Jyske Bank, der er Røde Kors' pengeinstitut i Nakskov, melder de ud, at de atter vil forsøge at dykke ned sagen i for at se, om de kan hjælpe med at få beskeden frem til kvinden.

NETS ændrer forklaring i forhold til at persondataloven skulle sætte en endelig stopper for at løse sagen.

- Vi kan selvfølgelig ikke udlevere kortoplysninger til fremmede, men jeg tror godt, at vi samarbejde med kundens bank kan få løst sagen, siger Povl Damstedt Rasmussen, pressemedarbejder ved NETS.

- Generelt kan man se ud fra nogle cifre på kortet se, hvilken bank, kortet tilhører og på den måde finde frem til kunden.

Dermed mener han ikke, at persondataloven kommer til at spænde ben for at finde en løsning.

Delt på Facebook 1.400 gange

Da det stadig ikke er lykkedes for Røde Kors at finde kvinden, valgte de den 1. januar at tage Facebook i brug, hvor de også har postet annoncen, som nu er blevet delt 1.400 gange.

Det er selvfølgelig en dejlig donation på 9500. Men jeg synes, vi har en forpligtigelse til at prøve at få fat i kunden

Ove Christensen, kasserer i Røde Kors i Nakskov

- Det er noget rigtig rod, for vi er jo lidt lost. Vi har ikke overvågning i den her butik endnu – det får vi snart, det er bestilt. Men vi har ikke engang et billede, hvor vi kan finde hende, siger Jane Falster, formand for Røde Kors.

- Vi har ingen jordisk chance for at finde hende, og det er rigtig ærgerligt. Det er jo fint nok, at Nets og banken ikke vil oplyse os om, hvem hun er, men at de ikke kan søge på hende og kontakte hende og fortælle hende, at hun skal gå ned i Røde Kors i Nakskov og få de penge, du har til gode. Det er rigtig ærgerligt.

- De skal da også betales tilbage. Det er selvfølgelig en dejlig donation på 9500. Men jeg synes, vi har en forpligtigelse til at prøve at få fat i kunden, siger Ove Christensen.

Tirsdag sidst på eftermiddagen er sagen nu kommet et skridt tættere på opklaring. Nets har nemlig fundet frem til kvindens bank. Og her skal man nu beslutte, om man vil kontakte kvinden.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App