Regeringen overvejer at lade dyr tunnelfabrik på Lolland bestå

Fabrikken koster fem milliarder og skal støbe dele til Femern-tunnelen. Planen var, at den skulle rives ned.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen overvejer at lade en enorm tunnelfabrik på Lolland, som ellers var planlagt til at skulle rives ned, bestå.

Fabrikken støber tunneldele til Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Den har kostet staten fem milliarder kroner at etablere.

Indtil nu har planen været, at de tre enorme produktionshaller på samlet halvanden kvadratkilometer skulle rives ned, når arbejdet med tunnelen er færdigt. Det fremgår af en anlægslov fra 2015.

quote Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning

Trine Bramsen (S), transportminister

Men regeringen åbner for at ændre lovgivningen og lade fabrikken stå. Eventuelt så også udenlandske virksomheder kan bruge den.

Det skriver Børsen, der har talt med transportminister Trine Bramsen (S).

- Det står efterhånden klart for alle, at den her tunnelfabrik indeholder en lang række muligheder, som langt trumfer en nedrivning, siger hun til avisen.

Kom ikke med i infrastruktur aftale

Det er ikke første gang, at der der fra politisk side er udtrykt ønske om at lade fabrikken stå, når Femern Bælt-tunnelen står færdig. Blandt et flertal af politikerne i Folketinget lød det således fra blandt andre transportordfører for de Konservative, Niels Flemming Hansen, den 15. juni 2021 til TV2 ØST:

- Lige nøjagtigt Femern er det største byggeprojekt i mands minde. Og det, der er vigtigt der, er at vi blive eksperter i det, man kalder for megastruktures. Det vil sige, hvis man i udlandet på et tidspunkt vil købe megastruktures er det os, man ringer til. Det vil sige, der er mange arbejdspladser og store eksportmuligheder i det her.

Byggeriet af den kommende tunnel på dansk side som det så ud i juni 2022.
Byggeriet af den kommende tunnel på dansk side som det så ud i juni 2022. Foto: Femern A/S

Og hos formand for 3F Lolland fik meldingerne dengang roser med på vejen.

- Det vil være et kvantespring i forhold til at have en kæmpestor arbejdsplads i en begrænset periode til at etablere den permanent.

Læs også
Rejsegilde på Femern-byggeriet - kæmpe produktionshal tager sin form
Læs også
Rejsegilde på Femern-byggeriet - kæmpe produktionshal tager sin form

Forslaget blev dengang lagt frem som et led i infrastrukturforhandlingerne, hvor det som bekendt ikke blev til en aftale om at videreføre fabrikken, men dog at parterne bag aftalen så "positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik".

- Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne, blev der skrevet i aftalen.

Mulig kunstig ø-fabrik

Fabrikken, som skal støbe dele til den 18 kilometer lange Femern-forbindelse, er verdens største af sin slags.

Ifølge transportministeren vil den blandt andet kunne bruges til at skabe elementer til en tredje Limfjordsforbindelse. Eller til en ny københavnsk tunnel.

Læs også
Første fragtskib ankommet til arbejdshavn på Femernbyggeri
Læs også
Første fragtskib ankommet til arbejdshavn på Femernbyggeri

Trine Bramsen åbner også for den mulighed, at fabrikken kan bruges af andre lande og fortæller til Børsen, at hun har fået henvendelser fra ministerkolleger i andre lande.

Fabrikken vil også kunne bruges til at støbe dele til kunstige øer, der kan ligge på havbunden, fortæller direktør i Femern A/S Ole Kaslund til Børsen.

Om staten fortsat skal råde over fabrikken, eller om private kræfter skal overtage den, vil regeringen arbejde videre på en model for, siger transportministeren.

Umiddelbart bakker Venstre op om at lade fabrikken stå. Det fortæller partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Der skal dog laves flere analyser, inden partiet vil melde en klar linje ud, tilføjer han.


Nyhedsoverblik