Ulykker som den store olie-katastrofe i Kadetrenden i 2001 skal ikke gentages under byggeriet af Femern-forbindelsen.
Derfor har myndighederne besluttet at oprette en særlig myndighed, der skal overvåge og om nødvendigt dirigere trafikken gennem det tæt trafikerede Femern Sund.
Døgnbemandet radarsystem skal undgå ulykker
Kernen i det såkaldte VTS-service består af et avanceret radarsystem, der døgnet rundt nøje holder øje med al skibstrafik på havet omkring byggeriet.
Hvert år sejler 85.000 skibe og færger igennem sundet – og erfaringerne fra byggeriet af Storebælts- og Øresundsforbindelsen viser, at det er nødvendigt med ekstra sikkerhed mens byggeriet står på.
- I hele byggeperioden på Femern Bælt kommer vi i perioder til at fylde relativt meget i farvandet, og så skal søfolkene på skibene være 100 pct. sikre på, at sejladssikkerheden er mindst lige så høj som den altid har været, siger adm. direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær i en pressemeddelelse.
Det ventes, at det vil tage syv år at opføre den nedsænkede tunnel tværs over bæltet.