Point of no return: Lolland og Falster går ti spændende år i møde

Små og mellemstore virksomheder på Lolland og Falster har i årevis gjort sig klar til Femern-byggeriet. Nu er der trykket på knappen,

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er nu en realitet. Anlægsarbejdet med Fermern Bælt-forbindelsen sættes i gang fra dansk side i år, og det vækker glæde på Lolland og Falster. 

- Jeg er glad for, at det endelig skete. Jeg har krydset fingre og håbet, at dét, som rygterne har gået på et stykke tid, ville ske, fortæller direktør i MSE Entreprise, Jan Sørensen. 

MSE Entreprise ligger i Nørre Alslev, virksomheden har 70 ansatte og udfører anlægsarbejde som eksempelvis at anlægge veje. 

quote Vi håber, at vi i et eller andet omfang kan få lov at hjælpe nogle af de store, som skal lave selve tunnelprojektet

Jan Sørensen, direktør, MSE Entreprise

To store konsortier står for at anlægge en tunnelementfabrik, en arbejdshavn og en tunnelportal i Rødbyhavn. Men herunder vil der være en skov af lokale virksomheder, der kommer til at stå for forskellige delprojekter. MSE Entreprise er blandt dem, der vil lægge billet ind og forsøge at vinde nogle af dem. 

- Hvis vi vinder opgaverne, så håber vi, at vi skal være med til nogle af de forberedende arbejder for selve tunnelprojektet. Det kan være campen for bygningsarbejderne, selve byggepladsen eller omlægning af mindre veje, og så håber vi, at vi i et eller andet omfang kan få lov at hjælpe nogle af de store, som skal lave selve tunnelprojektet, med nogle støttefunktioner, fortæller Jan Sørensen. 

Artiklen fortsættes under billedet. 

Målet for MSE Entreprise er at have 20-25 mand i gang i forbindelse med byggeriet i Rødbyhavn, fortæller direktør Jan Sørensen.  
Målet for MSE Entreprise er at have 20-25 mand i gang i forbindelse med byggeriet i Rødbyhavn, fortæller direktør Jan Sørensen.   Foto: Phillippa Maigaard - TV ØST

Målet for MSE Entreprise er at have 20-25 mand i gang i Rødbyhavn, og allerede nu arbejder virksomheden på noget af det forberedende arbejde, der er i gang på projektet. 

- Vi graver for arkæologerne, og så er vi ved at anlægge en vej ned til den eksisterende erhvervshavn, fortæller han. 

Første spadestik Femernforbindelsen
Læs også
Lokalt firma vinder kæmpe opgave på Femern-projektet
Første spadestik Femernforbindelsen
Læs også
Lokalt firma vinder kæmpe opgave på Femern-projektet

Glæden er også stor hos GSV Materieludlejning, der udlejer materiel og udstyr til byggeprojekter. Virksomheden åbnede en lokal afdeling i Rødbyhavn i 2012, hvor der netop nu er fire ansatte. 

 - Vi har endnu ikke tal på, hvor mange, der skal ansættes. Men når først det kører på det højeste, så sandsynligvis op til 25-30 ansatte. Der vil være mange maskiner, der skal serviceres. Når projektet kører, så er det 24/7, så nu skal vi have kigget på vores organisation, om vi skal være bemandet om aftenen og natten, men vi har ikke lagt detailplanerne endnu, fortæller administrerende direktør i GSV Materieludlejning, Dan Vorsholt. 

Afdelingen i Rødbyhavn ligger cirka en kilometer fra den store byggeplads i Rødbyhavn. 
- Vi åbnede afdelingen for at være i nærområdet og for at lære det at kende og have de rette folk. Det er lokale folk, vi har ansat, det betyder rigtig meget for os, fortæller Dan Vorsholt. 

Artiklen fortsættes under billedet. 

Vi har endnu ikke tal på, hvor mange, der skal ansættes. Men når først det kører på det højeste, så sandsynligvis op til 25-30 ansatte, fortæller administrerende direktør i GSV Materieludlejning.
Vi har endnu ikke tal på, hvor mange, der skal ansættes. Men når først det kører på det højeste, så sandsynligvis op til 25-30 ansatte, fortæller administrerende direktør i GSV Materieludlejning. Foto: GSV Materieludlejning

- Det har været vigtigt for os, at når byggeriet blev besluttet, så var vi også klar til at skalere op, og det har vi forberedt os på. Nu har vi lejet faciliteter ved siden af vores udlejningsfirma hernede, så vi kan lave et større værksted, hvor vi kan servicere vores maskiner, når der er behov, siger Dan Vorsholt. 

Vil rekruttere lokalt

Beslutningen om at sætte anlægsarbejdet på Fermern Bælt-forbindelsen i gang på dansk side er besluttet i dag af en enig forligskreds, der består af Venstre, Liberal Alliance, De Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF. Det sker efter, at Fermern-forbindelsen i februar officielt fik godkendelse fra tysk side.

Både GSV Materieludlejning og MSE Entreprise vil forsøge at finde de nye medarbejdere, de skal bruge, i lokalområdet. 

Læs også
Femern tømmer stor sø for at gøre plads til verdens længste sænketunnel
Læs også
Femern tømmer stor sø for at gøre plads til verdens længste sænketunnel

- For mig betyder det meget, at vi søger lokalt og skaber nye arbejdspladser, det har altid været vores mission. Det første step er helt klart at søge i lokalområdet, siger Dan Vorsholt. 

- Generelt rekrutterer vi lokalt. Det betyder noget, at medarbejderne bor tæt på virksomheden og ikke skal ud og køre hver morgen, og så er det generelt en rigtig god og stabil arbejdskraft, vi finder på Lolland, siger Jan Sørensen.  

Et boost for erhvervslivet

Mikkel Wesselhoff, der er administrerende direktør i Business Lolland-Falster, er ikke i tvivl om, at der i dag er slået et søm i projektet.  

- Nu går vi i gang og mange milliarder ryger hen over bordet. Det er meget glædeligt for vores område. Vi har rigtig mange lokale virksomheder, der har gjort sig klar i mange år. Nu, hvor der er trykket på knappen, vil nogen af de virksomheder få nogle opgaver direkte hos de store konsortier, andre vil få nogle serviceopgaver. Hele erhvervslivet får et boost, og det kommer til at betyde rigtig meget for beskæftigelsen, siger Mikkel Wesselhoff.

Et estimat fra Business Lolland-Falster viser, at når byggeriet af Femern-forbindelsen er på sit højeste, vil der arbejde 3000 mennesker inde på selve byggepladsen og samtidig andre 3000 mennesker udenfor med at servicere dem. 
- De lokale i serviceindustrien vil få mange opgaver. Det gælder eksempelvis rengøringsfirmaer og restauranter, fortæller han. 

Gang i hjulene

Borgmester Lolland Holger Schou Rasmussen (S) kan slet ikke få hænderne ned over dagens beslutning. 
- Det her er point of no return. Vi går ti spændende år i møde, vi skal servicere en stor byggeplads, og det giver masser af gang i hjulene, siger han. 

- Der er mange lokale firmaer, der nu byder på under-entrepriser hos konsortierne, de kommer til at tjene mange penge de næste år og de får stor mulighed for at ekspandere, uddyber han. 


Nyhedsoverblik