Tirsdag morgen blev otte dumpere sendt ud på en bemærkelsesværdig rejse fra Jylland til det sydlige Lolland. I konvoj blev de store, gule blokvogne transporteret hele vejen fra Fredericia over Fyn og Sjælland, indtil de nåede frem til Rødbyhavn.
Dumperne er blevet leveret til entreprenørfirmaet Aarsleff, der skal bruge dem i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen.
- De skal bruges som en del af det projekt, som vi skal lave hernede ved Femern-byggeriet, hvor vi skal være med til at anlægge den betonfabrik, som skal støbe de tunnelelementer, der skal sejles ud og være en del af den nye tunnel over til Femern, siger Bo Mikkelsen, maskinchef hos Aarsleff.
Hver dumper vejer 23 ton, men kan transportere op til 30 ton ad gangen på sit lad. Prisen per maskine løber op i 2,3 millioner kroner, og dertil kommer ekstra-udstyr.
Kortegen med de otte dumpere fyldte omkring 500 meter, når alle blokvogne var samlet på de længere motorvejsstræk. På den almindelige landevej fra Slagelse til Bårse blev kortegen dog splittet op som følge af lovgivningen, så almindelige trafikanter fik chance for at overhale.
Dumperne ankom til Rødbyhavn tirsdag ved middagstid, efter at rejsen var begyndt klokken otte om morgenen i Taulov syd for Fredericia.