Optimisme hos Scandlines - flere tager færgen

Flere private passagerer er begyndt at tage færgen efter et svært år 2020.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Coronapandemien har ikke været let for Scandlines, der driver færgeruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. 

Med et fald i overskuddet på 85 procent kunne de sidste år tydeligt mærke, at færre krydsede grænsen mellem Danmark og resten af Europa til vands, men nu ser det dog ud til at gå den rigtige vej.

- Vi kan se en forbedring i forhold til sidste år. Det bliver ikke en sommer som i 2019, og vi forventer, at vi fortsat vil være påvirket af corona et godt stykke tid endnu, men det går den rigtige vej, siger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef hos Scandlines.

Læs også
Scandlines må se overskuddet dykke 85 procent i coronaår
Læs også
Scandlines må se overskuddet dykke 85 procent i coronaår

Det er især usikkerheden omkring coronaregler, der har fået folk til at blive hjemme. Det vurderer i hvert fald Anette Ustrup Svendsen.

- Nu kan vi se, at en stor gruppe danskere er vaccineret, og det samme er tyskerne. Det giver dem mulighed for rejse uden at skulle i isolation, når de først har krydset grænsen.

Flere lastbiler ombord 

Én af de ting, der har holdt hånden under Scandlines' forretning, både sidste år og i år, er fragttrafikken med lastbil.

Selvom antallet af private biler er faldet, og altså nu stiger lidt igen, så har endnu flere lastbiler taget færgen til og fra Danmark. 

- Erhvervstrafikken har fortsat stigende takter. Det er utrolig glædeligt. Situationen havde været værre, hvis både antallet af privatbiler og færger var gået ned, siger Anette Ustrup Svendsen.

Læs også
Lempelser af rejserestriktioner sparker gang i grænsehandlen: – Det er et skridt i den rigtige retning
Læs også
Lempelser af rejserestriktioner sparker gang i grænsehandlen: – Det er et skridt i den rigtige retning

I løbet af coronapandemien har Scandlines haft flere medarbejdere på lønkompensation. Alle medarbejdere er dog nu tilbage. 

Ligeledes valgte redderiet at betale deres coronastøtte på 69 millioner tilbage sidste år, da de forventede et regnskab med overskud trods fald i omsætningen. Det endte med at holde stik.


Nyhedsoverblik