Hvis man skal nordpå med offentlig transport fra Lolland og Falster, må man de næste ti uger tage en togbus til Orehoved.
- Det betyder lidt mere besværlig rejsetid, for vi bliver nød til at køre herop til Orehoved for at stå på toget her, siger Carsten Flink, pendler, Hesnæs.
På strækningen fra Orehoved på det nordlige Falster og ned til Rødbyhavn kører der nemlig ingen toge, fordi Banedanmark har taget hul på et omfattende nedrivningsarbejde.
Jeg tager også selv toget på arbejde, så jeg synes også det er frustrerende
- Det her er et led af en stor opgradering af hele jernbanen fra Ringsted og ned til den kommende forbindelse til Femern, hvor vi skal op og køre højere hastighed, vi skal rette sporet ud, og vi skal elektrificere banerne. Vi skal også have et helt nyt signal system, siger Pernille Palstrøm, Anlægschef, Ringsted-Femern banen, Banedanmark.
Banedanmark river ned i Eskilstrup
Det omfattende projekt startede sent i går aftes i Eskilstrup.
- Her skal vi have lavet ny gangbro, og vi er lige nu i gang med at lave ny perroner. Vi skal også have lavet støjskærme igennem byen, samt nye elevatorer, Pernille Palstrøm, Anlægschef, Ringsted-Femern banen, Banedanmark.
Renoveringen og forbedringen af Eskilstrup Station er blot et punkt på Banedanmarks omfattende dagsorden for at få Ringsted-Femern banen klar til 2021. Der skal rives ned, bygges op, renoveres og bygges ud. Og det vil pendlerne komme til at mærke.
- De næste ti uger, er der spærret, fordi vi har skåret sporet op. Så der skal pendlerne med togbus Det vil give ekstra rejsetid, Pernille Palstrøm, Anlægschef, Ringsted-Femern banen, Banedanmark.
DSB udvider med pendlerparkering
På baggrund af det omfattende arbejde må DSB endnu engang trække på nødkøreplaner og togbusser, men de har også taget initiativ til andre tiltag.
- Udover at vi forsøgt at lave så skånsom en køreplan med togbusserne som muligt, så har vi udvidet Orehoved Station med en stor gratis parkeringsplads, så man kan have bilen holdene der, hvis man ikke vil med togbusserne, siger Tony Bispeskov, Informationschef fra DSB.
Det er lettere for mig at komme til, og det er jo nødvendigt med de her forbedringer
Informationschefen fra DSB foreslår også, at man eksempelvis tager togbus eller egen bil til Vordingborg, og hopper på toget derfra. Han lover, at de holder øje med, om parkeringsmulighederne rækker både i Orehoved og Vordingborg.
- Lige nu ved vi jo ikke, hvor mange der vil benytte sig af parkeringspladserne. Men vi holder skarpt øje med udviklingen og følger med i, om der bliver behov for udvidelse begge steder, siger Tony Bispeskov, Informationschef fra DSB.
Det skal være nu
Banedanmark forklarer, at arbejdet udføres i de her måneder, fordi det skal passe sammen med deres øvrige sporprojekter i resten af landet. Derfor kan de ikke udføre arbejdet eksempelvis i sommerferien.
- Jeg kan jo godt forstå, at det er en stor frustration for dem som tager toget. Jeg tager også selv toget på arbejde, så jeg synes også det er frustrerende. Men der er sådan set ikke andet at gøre, end at man må glæde sig til, at der kommer en rigtig god jernbane med højere hastighed på et senere tidspunkt, Pernille Palstrøm, Anlægschef, Ringsted-Femern banen, Banedanmark.
Pendlere tager det med knusende ro
De pendlere vi mødte på Orehoved Station lever da også med længere rejsetid i dag, hvis det bare skaber kortere rejsetid på sigt.
- Jeg er dog trods alt glad for, at stationen er her i Orehoved. Det er lettere for mig at komme til, og det er jo nødvendigt med de her forbedringer. Der er et arbejde, der skal gøres, og så er det sådan, det er. Min hustru er fra Norge, og vi har også familie i København, så vi bliver glade for, når man kan komme hurtigere derind, siger Carsten Flink, pendler, Hesnæs.