Nyt projekt skal lagre energi: - Vi kan få mere vedvarende energi, end der er i dag

Tanken bag et nyt energiprojekt, der bliver testet på Lolland, er at lagre grøn energi og på den måde balancere vores el-forbrug bedre i fremtiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tænk, hvis man kunne gemme overskydende energi fra en blæsende dag, hvor vinden er kraftig, til en dag, hvor der er vindstille og ikke bliver produceret nok energi.

Det er tanken og ambitionen bag et nyt projekt med titlen FUTURE, som energiselskabet SEAS-NVE, Danmarks Tekniske Universitet og Ren Energi Lolland (REEL) står bag.

quote Det kan bidrage til, at vi kan få mere vedvarende energi, end der er i dag

Simon Furbo, lektor på DTU BYG

Her skal oliefyr skiftes ud med varmepumper, mens vedvarende energi skal lagres og gemmes til senere, når der er brug for det.

- I første omgang er det en miljømæssig fordel, siger Simon Furbo, der er lektor på DTU Byg, og fortsætter:

- For det giver mere fleksibilitet, og det kan bidrage til, at vi kan få mere vedvarende energi, end der er i dag.

Udnytter energien effektivt

Ifølge Simon Furbo er varmepumper en god løsning til at gemme på den overskydende energi, fordi de udnytter energien på en effektiv måde.

Lolland-Falster Airport
Læs også
Lokal flyveplads gemmer overskydende energi og sparer flere tusind kroner om året
Lolland-Falster Airport
Læs også
Lokal flyveplads gemmer overskydende energi og sparer flere tusind kroner om året

- Den største kilde til vedvarende energi er vindenergi – vindmøller – og når det blæser rigtig meget, så er der næsten en overproduktion af el. Og den el kan man så udnytte til at varme lageret op, og så gemmer man varmen til senere. Så det bliver en bedre udnyttelse den vedvarende energikilde som for eksempel fra vindmøller, siger Simon Furbo.

Hvordan man opbevarer den overskydende energi bedst muligt, er noget, som mange tænker over, forklarer Simon Furbo.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lolland-Falster Airport.
Lolland-Falster Airport. Foto: Ren Energi Lolland

- Men der er altid nogle økonomiske barrierer. Hvad får den enkelte forbruger ud af det? Og der tænker man meget ofte på økonomi, siger Simon Furbo og fortsætter:

- Men hvor stor en økonomisk gevinst det bliver, vil afhænge af elpriserne i fremtiden. Når vi taler elpriser, er det meget relateret til afgifter på el. For den største del af elregningen er faktisk afgifter. Så det er måske nogle politiske beslutninger, der skal træffes angående, hvordan man lægger afgifter på el. Det vil være afgørende for, hvor meget man fremmer teknologien.

Flyveplads er den første til at teste lageret

Lige nu agerer Lolland-Falster Airport prøvekaniner, hvor de tester et nyt system, som skal lagre energien.

- Ambitionen er, at vi nu får testet den første bygning - flyvepladsen. Og så vil vi gerne have 10-15 bygninger til næste fyringssæson. Det er dem, DTU skal måle på, siger Tine Vinther Clausen (V), der er sekretariatsleder hos REEL og medlem af byrådet i Lolland Kommune.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hans Mouszynski er flyvepladschef på Lolland-Falster Airport, hvor man har udskiftet oliefyret med varmepumper.
Hans Mouszynski er flyvepladschef på Lolland-Falster Airport, hvor man har udskiftet oliefyret med varmepumper. Foto: TV2 ØST

Ifølge lektor Simon Furbo er det fordelagtigt at køre med varmepumper i perioder, hvor det blæser rigtig meget, og vindmøller producerer meget el. For så kan man lagre varmen i et varmelager til et senere tidspunkt.

- I det her projekt er det så simpelt, som det kan blive. Det er et vand-volume, der er placeret i et varmelager, som så bliver varmet op, når der er et overskud af el. Så tapper man varmen, når man har brug for det på et senere tidspunkt. Det er bare et vandlager, der bliver varmet op og kølet ned, siger Simon Furbo.

quote Vi håber, at der kommer det ud af det, at vi kan dokumentere, at vi kan balancere vores el-forbrug klogere og bedre, end vi gør i dag

Tine Vinther Clausen (V), medlem af byrådet i Lolland Kommune og sekretariatsleder hos REEL

På Lolland-Falster Airport, som er de første til at tage lageret i brug, har de en varmvandsbeholder, som gemmer på energien.

Vigtigt med lokal forankring

For REEL er det meget vigtigt, at flere lokale virksomheder og private boligselskaber deltager i forsøget.

- Det er vigtigt, at det er lokale virksomheder, der kommer til at arbejde med det og lokale borgere, der bruger det, siger Tine Vinther Clausen fra REEL.

Hvad er Future?

FUTURE vil kvalificere udviklingen af fremtidens intelligente energi- og ressourcesystem, så det bliver baseret på vedvarende energikilder og genanvendte materialer.

 

FUTURE vil:

  • Udnytte, integrere og lagre vedvarende energi bedre, så vi får et mere fleksibelt energisystem
  • Fremme energieffektive løsninger i bygninger.


Varighed: 1. februar 2018 til og med 31. januar 2021

 

Kilde: Gate21

Projektet skal køre over de tre år og DTU vil løbende have ansvaret for at analysere målingerne fra de anlæg, der bliver opstillet.

Lilja Tietze
Læs også
Der er penge at spare - skraldespandene fortæller selv, når de skal tømmes
Lilja Tietze
Læs også
Der er penge at spare - skraldespandene fortæller selv, når de skal tømmes

- Vi håber, at der kommer det ud af det, at vi kan dokumentere, at vi kan balancere vores el-forbrug klogere og bedre, end vi gør i dag. Og hvis man forestiller sig, at man havde endnu mere differentieret el-priser i fremtiden, er det smart at lægge strømmen på lager, når den er billigst i stedet for at bruge den, når den er dyrest, siger Tine Vinther.


Nyhedsoverblik