Ny jernbane sendt i udbud - koster 60.000 kroner per meter

Femern vil nu have kontrakten på plads for den jernbane, der skal føre tog under havet mellem Danmark og Tyskland. Banen satser på at blive så klimaneutral som muligt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Om få år kan vi suse igennem Femerntunellen, mens vi sidder godt tilbagelænede med en kop kaffe i et tog.

Nu bliver en af de vigtige brikker i den del af byggeriet dog gjort klar. Femern A/S har nemlig sendt opgaven med at bygge forbindelsens jernbane i udbud.

Der er tale om en jernbanestrækning på omkring 25 kilometer, hvor de 18 kilometer er i Femerntunellen, og omkring syv kilometer er på landjorden.

Som altid med jernbyggeri er der tale om en større udgift. Jernbanen ventes at koste halvanden milliard kroner. Det svarer til 60.000 kroner per meter. For dette får man dog både skinner, kørestrømsanlæg og den nødvendige infrastruktur og sikkerhedssystemer til at køre en jernbane, hvor der må køres 200 kilometer i timen.

Skal tage hensyn til miljøet

I udbuddet er der dog ikke kun krav til, at der bygges en hurtig og sikker jernbane. Femern A/S kræver samtidig, at de, der byder, skal tænke miljø ind i de tilbud, der kommer.

Det fortæller Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.

- Vi vil have, at man i de bud der kommer tænker på det samlede miljøregnskab i alle dele af byggeriet. Hvis vi for eksempel taler om jernet i jernbaneskinnerne, så skal det være fremstillet med så lavt et CO2-udslip som muligt, siger hun.

Læs også
Russisk invasion får Femern-byggeriet til at etablere stålfabrik: - Tiderne er blevet mere usikre
Læs også
Russisk invasion får Femern-byggeriet til at etablere stålfabrik: - Tiderne er blevet mere usikre

I første omgang er der tale om en særlig prækvalifikation til opgaven med at bygge den nye jernbaneforbindelse. Kun selskaber, der er store og har masser af erfaring for at bygge jernbane vil gå videre til næste runde.

- Vi arbejder med en model for vores udbud, hvor vi stiller krav til hvilke funktioner, vi vil have løst. Det vil sige, at det er op til dem, der giver bud, at komme med den bedste måde at løse opgaven på. Men det er klart, at de også skal kunne vise, at deres bud rent faktisk er så klimavenlige, som de siger, siger hun. Hun oplyser, at kravene gælder for hele jernbanens livscyklus.

Overstået på 10 minutter

Når jernbanen åbner, så vil tunellen kunne passeres på mindre end 10 minutter. Så hurtigt går det dog ikke med at bygge forbindelsen.

Læs også
Femernbyggeri koster 15,5 millioner om dagen
Læs også
Femernbyggeri koster 15,5 millioner om dagen

Først næste år - i 2024 - vil udbuddet være afsluttet. Arbejdet med at gøre klar til skinnerne ventes derefter indledt i 2025.

Jernbaneforbindelsen vil være klar til brug i 2029.


Nyhedsoverblik