Storstrømsbroen er ved at tage form og snart står den høje pylon på midten færdig.
Den er næsten nået op i sin fulde højde på 102 meter og mangler blot den sidste støbning.
Det er kun et spørgsmål om at have den rigtige pumpe
- Efter adskillige år er vi ved at nå toppen nu, siger Brian Lorentz, der er tilsynsførerende hos Vejdirektoratet.
Han står på en midlertidig arbejdsplatform med udsigt til det store arbejde, der ligger i færdiggørelsen af pylonen.
På platformen står to betonkanoner, der hver kan hver tage 16 kubikmeter beton.
Kanonerne er dækket af vådt sækkelærred, som er med til at holde betonen kold og derved forlænge dets levetid.
Beton skal pumpes 100 meter op i luften
Når pylontoppen skal færdigstøbes, kræver det, at betonen fragtes op i toppens højde via en kraftig pumpe.
Rørene kører op igennem pylonen og hele vejen op til toppen.
- Det er kun et spørgsmål om at have den rigtige pumpe, siger Brian Lorentz.
Vi Bygger Forbindelsen
I TV2 ØSTs serie "Vi bygger forbindelsen" følger vi arbejdet og det store byggeri omkring Femern og den nye Storstrømsbro.
Se det seneste afsnit, hvor pylonens top støbes her.
Fra den øverste platform hældes betonen ned i støbeplatformen.
- Der hælder vi så betonen ned oppefra cirka 4,5 meter ad gangen, siger han.
På øverste arbejdsplatform skal pumpen sættes på plads, før støbningen kan sættes i gang.
- Pumpen er fleksibel og så den kan sno sig som en slange. Den kan komme ind overalt, så den kan nå ned, hvor den sidste støbning er, fortæller Mustafa Abdulmageed, der er sitemanager hos SBJV.
Et stort koordineringsarbejde
For at sikre at betonen bliver så stærk som muligt skal alt arbejde koordineres og tidsplaner skal overholdes.
Bliver den tredjestørste bro
Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro
Bliver fire kilometer lang og skal via Masnedø forbinde Sjælland og Lolland-Falster
Broen bliver bygget som erstatning for den gamle Storstrømsbro, fordi hele forbindelsen mellem København og Hamborg skal opgraderes.
Først skal en pram sejle hen til pylonen med betonkanonerne. Her skal tårnpumpen tilsluttes pylonen.
Når alt er godkendt hos laboratoriet og hos søfolkene, kan der gives tilladelse til at begynde at pumpe betonen.
Når støbning går i gang skal arbejderne sørge for at rykke slangen i takt med fyldningen.
- Efterhånden som vi fylder op med beton kan slangen ikke tåle at være nede i den. Så vi skal hele tiden sørge for at slangen altid er over betonen.
At pylontoppen endelig er færdigstøbt glæder også Barry Crouchman, der er projektdirektør hos entreprenøren SBJV.
- Jeg er ekstremt lettet. Jeg er meget glad for, at alt er blevet som planlagt. Vi er meget stolte over, hvad vi har opnået, siger han.
Efter planen skal Storstrømsbroen åbne for biltrafik i 2025 og for togtrafik i 2027.