Næstved-firma får endnu en opgave på Femern-byggeriet

Firmaet Holbøll A/S skal hjælpe med arbejdet omkring nedkørslen til Femern-tunnelen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Næstved-firmaet Holbøll A/S har skrevet kontrakt med Fehmarn Belt Contractors, der står for byggeriet af den kommende Femern-forbindelse.

Og Holbøll er en af de virksomheder, der får travlt med arbejdet omkring den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland.

quote Der er rigtig meget arbejde i det for os, og det selvfølgelig altid glædeligt som virksomhed

Hans Henrik Olsen, teknisk direktør, Holbøll A/S.

Holbøll kommer til at udføre jordarbejde omkring den kommende nedkørsel til Femern-tunnelen og ved den enorme arbejdshavn, der er under opførelse ved Rødbyhavn.

- Der er rigtig meget arbejde i det for os, og det selvfølgelig altid glædeligt som virksomhed. Lige så vigtigt er det for vores medarbejdere, at de kan sige, at de nu arbejder på Danmarks største anlægsprojekt, siger teknisk direktør Hans Henrik Olsen.

Med på flere store projekter

Men selvom det er et stort anlægsprojekt, så er arbejdsopgaverne ikke meget anderledes, end de plejer at være for Holbølls ansatte.

- Det er samme typer af opgaver, vi laver andre steder, men det er bare i større målestok, end vi plejer, siger Hans Henrik Olsen.

Og Femernforbindelsen er da heller ikke det eneste store projekt, Holbølls medarbejdere har bidraget til.

- Vi har også opgaver på Storstrømsbyggeriet, og vi var med på metrobyggeriet i København, fortæller Hans Henrik Olsen.

Hjalp til med forberedelserne

I alt er der 160 ansatte i firmaet, og omkring 16 af dem kommer til at arbejde på Femernforbindelsen.

- Vi har allerede 11 maskiner i gang på pladsen med at flytte sand over og under vandet. Vi har også ansat en maskinlærling, der vil få en del af sin læretid på projektet, fortæller Hans Henrik Olsen.

Det er ikke første gang, at Næstved-virksomheden har fået del i Femern-projektet. Under det forberedende arbejde har de blandt andet udgravet kanaler og anlagt arbejdsveje og cykelstier på byggepladsen.

Femern Bælt-tunnelen ventes at stå færdig i medio 2029. Byggeriet forventes at komme til at beskæftige op mod 3.000 arbejdere i anlægsfasen.