Naboer og landmænd: Nej tak til roetransport hele døgnet

Nordic Sugar har ansøgt Miljøstyrelsen om at få lov til at køre med roer 24 timer i døgnet. Det er der dog flere landmænd og naboer, der er kede af.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Roetransporterne er et velkendt syn på Lolland-Falster fra september til december. Her kører landmændene de mange hundrede tons roer til sukkerfabrikkerne i Nakskov og Nykøbing Falster.

Men tiden hvor det er landmændene, der kører roerne, kan snart være slut. Nordic Sugar har nemlig ansøgt Miljøstyrelsen om at overtage størstedelen af roetransporten. De vil hente roerne hos dyrkerne selv, og så kan de transportere roer 24 timer i døgnet, syv dage om ugen i fire måneder.

Den idé er der dog flere, der ikke er glade for, blandt andet landmand Søren Holstener Larsen fra Toreby, der har dyrket roer i mere end 50 år.

- Samlet set er det en dårlig forretning at køre roerne på fabrikken til de priser, som sukkerfabrikken regner med at få presset prisen ned i, hvis vognmændene siger ja til det. Det oplæg, vi har fået, betyder, at vi slet ikke har en forretning, siger Søren Holstener Larsen.

quote Det oplæg, vi har fået, betyder, at vi slet ikke har en forretning

Søren Holstener Larsen, landmand, Toreby

Lavere pris

Nordic Sugars idé giver stadig landmændene mulighed for at køre roerne selv, men det er til en pris, der er tre gange lavere per ton, fortæller Søren Holstener Larsen.

Derfor overvejer han, om han skal blive ved med at dyrke roer. Det er en overvejelse der ærgrer ham.

- Det er en del af vores kultur på Lolland-Falster, at vi har sukkerroer, og det synes jeg, at vi i fællesskab skulle prøve at bevare.

Frygt for nattesøvnen

I Nakskov er der også flere bekymrede borgere. Leif Møller Jensen er nabo til sukkerfabrikken og har været glad for at bo ved siden fabrikken – indtil nu. Han frygter nemlig, at lastbilerne, der kommer til at køre om natten ude foran hans vindue, vil forstyrre hans nattesøvn.

- Bliver der larm 24 timer i døgner i fire måneder, så bliver det uudholdeligt. Det gør det, siger Leif Møller Jensen.

Han startede derfor en underskriftsindsamling for et par uger siden og fik hurtigt samlet 401 underskrifter. Dem har han nu sendt ind til Miljøstyrelsen i håb om, at de kan ændre på tingene.

quote Jeg håber politikerne vil tage lidt hånd om borgernes lokalmiljø og ve og vel

Leif Møller Jensen, nabo til sukkerfabrik i Nakskov

- Jeg håber politikerne vil tage lidt hånd om borgernes lokalmiljø og ve og vel og sørge for, at de (red. Nordic Sugar) ikke får gennemtruffet det, de er i gang med.

Ingen kørsel mellem kl. 22-06

De lokale politikere på Lolland har dog faktisk allerede kigget på sagen. De kan godt se naboernes bekymring for søvnen om natten. Derfor har politikerne i kommunen nu besluttet at indsende en høring til Miljøstyrelsen.

- Vi besluttede i torsdags i byrådet, at borgmesteren og jeg, sender en skrivelse til Miljøstyrelsen, hvor vi anbefaler ikke at tillade indtransport mellem klokken 22 og klokken 06, for mange af roerne til Nakskov sukkerfabrik transporteres på decideret villavej, siger Henrik Høegh, der er formand for Klima-, Miljø- og Teknikudvalget i Lolland Kommune.

Det handler om forretning

Hos Nordic Sugar forstår man godt frustrationerne hos borgerne, men siger at baggrunden for ideen skyldes ændrede regler og kvoter på sukkermarkedet.

quote Vi er nødt til at kigge på, hvor vi kan optimere og effektivisere, så vi stadig er konkurrencedygtige i fremtiden

Runi Egholm, fabriksdirektør Nordic Sugar

- Sukkerpriser og kvoterne ophører. Vi får en helt anden konkurrencesituation, end vi har haft tidligere. I den forbindelse er vi nødt til at kigge på hele værdikæden, hvor vi kan optimere og effektivisere, så vi stadig er konkurrencedygtige i fremtiden. Et af de områder er transport af roer fra mark og ind til fabrikken, siger Runi Egholm, fabriksdirektør på sukkerfabrikken i Nakskov.

- Vi skal også kigge på de positive ting. Vi får færre transporter, det bliver fordelt over hele døgnet. Vi anvender moderne lastvogne, hvor der er store krav til støjbegrænsninger, siger han.

Der er endnu ikke faldet afgørelse i sagen. Miljøstyrelsen er ved at behandle ansøgningerne fra både Nakskov og Nykøbing Falster, men kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvornår der falder afgørelse.


Nyhedsoverblik