Mystiske skilte vækker undren - her er, hvad de betyder

Langs byggepladsen i Rødbyhavn, hvor Femern-tunnelen etableres, er der dukket en række nye skilte op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

F 15. Foxtrot 15.

Sådan står der på et blåt skilt og et hvidt skilt med rød kant ved indgangen til en byggeplads på Lolland.

Lidt længere henne, ved et udsigtstårn til farvandet mellem Danmark og Tyskland, står et tilsvarende skilt med F 19 og Foxtrot 19.

quote Der kommer til at være mange byggepladser

Villads Engstrøm, byggeleder ved Femern A/S

Hvis du har været forbi byggepladsen i Rødbyhavn, hvor arbejdet med at etablere Femern-tunnelen mellem Lolland og Femern er i gang, har du muligvis bemærket disse nye skilte skyde op rundt omkring.

Og det er der en helt simpel forklaring på.

Skal hjælpe ved ulykker

Skiltene er opført for Femern A/S, der er bygherre på tunnelen, efter aftale med Beredskabsstyrelsen, Lolland Kommune og politiet for at skabe en entydig beskrivelse af byggeområdet.

En af udfordringerne ved den store byggeplads er nemlig, at det kan være svært at navigere efter en adresse, når der hverken er vej eller husnumre at finde.

Skiltet står ved udsigtstårnet, hvor nysgerrige kan følge med i byggeriet af tunnelen.
Skiltet står ved udsigtstårnet, hvor nysgerrige kan følge med i byggeriet af tunnelen. Foto: Femern A/S

Grunden til at man anvender det fonetiske alfabet er, at byggepladsen på Lolland er en international arbejdsplads, og det særligt i tilfælde af ulykker er vigtigt at undgå sproglige misforståelser.

- Mange af vejnavnene i området har æ, ø eller å i sig, og de er ikke lige lette at udtale for udlændingene på byggepladsen. 

Læs også
Eksperter lagde 35.000 småsten i et bassin - nu er molerne til kæmpe arbejdshavn godkendt
Læs også
Eksperter lagde 35.000 småsten i et bassin - nu er molerne til kæmpe arbejdshavn godkendt

- Færgevej eller Strandholmsøvej klinger lidt skævt i deres ører, så det startede projektet med at opsætte skiltene, og det var der virkelig opbakning til fra politiet og kommunen, siger Villads Engstrøm, byggeleder ved Femern A/S.

Planer om 100 skilte

Indtil videre er der blevet opsat cirka 50 skilte, men der er allerede planer om at sætte yderligere 50 skilte rundt omkring i landskabet. Det vil typisk være ved adgangene til de nuværende og kommende byggepladser.

quote Det spænder fra Hyldetoft i øst og hele vejen ud forbi Lalandia i vest

Villads Engstrøm, byggeleder ved Femern A/S

- Vi har et meget stort byggeområde, som er 7,5 kilometer langt og et par kilometer bredt. Det spænder fra Hyldetoft i øst og hele vejen ud forbi Lalandia i vest og fra selve havnen og det nye landområde til ind i landet ved Holeby, motorvejstilslutningerne og jernbanetilslutningerne, fortæller Villads Engstrøm og fortsætter:

Sådan bliver Femern-forbindelsen

  • Forbindelsen mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Femern bliver cirka 18 kilometer lang.

  • Det vil tage 10 minutter at køre igennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog. I dag tager overfarten på samme strækning 45 minutter.

  • I tunnelen af beton skal der være en tosporet motorvej og en tosporet elektrificeret jernbane.

  • Prisen anslås til at være 57,9 milliarder kroner.

  • Det er planen, at byggeriet skal stå færdig i midten af 2029.

  • Forbindelsen skal betales af dem, der skal bruge den - på samme måde som Storebælt- og Øresundsforbindelsen finansieres.

  • Femern-tunnelen og de danske landanlæg finansieres, bygges og drives af Danmark, som også får alle indtægter fra trafikken gennem tunnelen.

  • EU har udnævnt Femern-forbindelsen til et prioriteret projekt, da det ifølge unionen kan fjerne en flaskehals mellem Skandinavien og resten af Europa. EU har derfor støttet projektet med "et betydeligt milliardbeløb".

  • I juli 2015 afgjorde EU-Kommissionen, at byggeriet - der dengang indeholdt en del mere statsstøtte - ikke var konkurrencestridigt.

  • I 2018 afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionen igen skulle undersøge, om der skulle bruges for mange statslige midler på byggeriet.

  • I marts 2020 godkendte EU-Kommissionen igen finansieringen.

Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.

- Og der kommer til at være mange byggepladser. Det er ikke kun tunnelfabrikken og tunnelbyen, det er også den kommende portal til selve tunnelen og det kommende betalingsanlæg nord for Færgevej. Derfor har vi på nuværende tidspunkt udpeget de vigtigste tilkaldesteder, hvor der kommer til at være en byggeplads med skurvognsby. Det vil være et oplagt tilkaldested til en ambulance eller en brandbil.

Og Foxtrot? Ja, det er den fonetiske betegnelse for F - for Femern.

De lokale har allerede bemærket skiltene i området og er ifølge Villads Engstrøm kommet med lidt respons til bygherren.

Læs også
Sådan skal eksperter samle verdens længste sænketunnel med millimeters nøjagtighed
Læs også
Sådan skal eksperter samle verdens længste sænketunnel med millimeters nøjagtighed

- De tager godt imod skiltene. Der er også nogen, der har bedt om at få skiltenes placering korrigeret lidt, så de ikke står så synligt i deres indkørsel, og det har vi gjort, så det har fungeret rigtig godt, siger han.

Femern-tunnelen forventes at være færdig i 2029. Tunnelen gør det muligt at tage turen fra Lolland til den Femern på ti minutter.


Nyhedsoverblik