¨

Minister på besøg ved Femern-byggeri: - Nu er vi for alvor i gang

00:53

Arbejdshavnen, der bliver Europas største, skal stå færdig i løbet af næste år. Video: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

Transportminister Benny Engelbrecht (S) var mandag på besøg ved Femern-byggeriet.

Byggeriet af Femern-forbindelsen er nu så langt, at det kan begynde at mærkes som øget aktivitet i området. Og det glæder transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Nu kan vi for alvor se betydningen, nu begynder medarbejderne at komme til, nu begynder funktionerne at blive etableret i baglandet, og det her er jo kun den lillebitte start, siger transportministeren.

Jeg må sige, at det er svært at bevare pessimismen i forhold til jobskabelsen

Benny Engelbrecht (S), transportminister.

- Så jeg må sige, at det er svært at bevare pessimismen i forhold til jobskabelsen, og jeg håber selvfølgelig også, at vi kan få rekrutteret rigtig mange også lokalt fra til det her store projekt, siger han.

Skal stå klar til næste år

Mandag besøgte transportministeren byggeriet ved Femern Bælt.

Her er der ved at blive etableret en arbejdshavn, som skal bruges, når der skal sejles store elementer ud til tunnelen under vandet.

Arbejdshavnen, der bliver Europas største, skal stå færdig i løbet af næste år, og ministeren var imponeret over det omfattende byggeri, som er ved at tage form.

Artiklen fortsætter under billedet.

Benny Engelbrecht (S), transportminister. Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

- Det er jo tusindvis af tons sten, som nu er ved at blive lagt på de moler, som skal beskytte arbejdshavnen, der hvor Femerns tunnelelementer skal bygges og skibes ud fra i fremtiden, sagde han under besøget.

- Så nu er vi for alvor i gang, sagde han.

Byggeriet er kommet godt fra start

Femern-forbindelsen bliver verdens længste sænketunnel, og Bart Pröpper, der er projekt direktør i Femern Belt Contractors, fortæller, at byggeriet af arbejdshavnen skrider planmæssigt frem.

- På trods af covid-19-problematikken, som dukkede op i vores forberedelses- og designfase, formåede vi at begynde tre dage før tid, fortæller han.

- Vi holder os fortsat til tidsplanen, så vi er meget glade for, hvordan det skrider frem. Der er stadig en masse udfordringer foran os, men så langt, så godt, siger Bart Pröpper.

Artiklen fortsætter under billedet.

Bart Pröpper, projekt direktør, Femern Belt Contractors. Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

Efter planen skal den 18 kilometer lange tunnel stå færdig i 2029, og Benny Engelbrecht håber, at han også er transportminister til den tid.

- Jeg vil gerne følge løbende med i Danmarks største anlægsbyggeri, naturligvis, både fordi det er af stor, stor betydning for Danmark og Europa og den grønne omstilling, siger han.

- Men også fordi det er et beskæftigelsesprojekt for Lolland-Falster og for hele den sydlige del af Danmark, siger ministeren.

- Og jeg håber selvfølgelig også at kunne være med til at indvie tunnelen, når den er færdig efter planen i 2029, siger Benny Engelbrecht.

Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) var også med, da ministeren besøgte Femern-byggeriet.  Foto: Frederik Hagedorn - TV2 ØST

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App