Lolland-Falster får millioner til at sætte madkultur på menukortet

Nyt projekt støttet af Nordea-fonden skal udvikle madkulturen og styrke borgernes identitetsfølelse og stolthed på Lolland og Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Madkulturen på Lolland-Falster skal kortlægges og udvikles i et samarbejde mellem 20.000 borgere og fødevareproducenter, madaktører og kulturhistoriske institutioner, mens den lokale identitetsfølelse og stolthed skal styrkes.

Sådan lyder menuen hos et nyt madkulturprojekt, EGN, der er et samarbejde mellem Museum Lolland-Falster og madudviklingsfirmaet KOS.

Projektet, der varer i tre år, har fået 7,5 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden og vil indeholde aktiviteter som kokkeskoler, frugtplukningsarrangementer og fællesspisninger.

Læs også
Regeringen sender 19,4 millioner til lokale projekter
Læs også
Regeringen sender 19,4 millioner til lokale projekter

Alt sammen med afsæt i historien, lokale råvarer og lokal madkultur.

- Fortællingerne om egnens mad og madkultur, som findes gemt i de historiske arkiver og folks hukommelse, skal vi have frem. Vi skal aktivere Lolland-Falsters kulinariske visdom og sikre dens bevarelse gennem interviews af ældre medborgere og bruge det aktivt sammen med lokale råvarer, så Lolland-Falsters naturgeografiske potentialer sættes i spil, og madkulturen sætter nye skud fra sine historiske rødder, siger Ulla Schaltz, direktør for Museum Lolland-Falster, i en pressemeddelelse.

Projektet er også støttet af Lolland og Guldborgsund kommuner, uddannelsesinstitutionen CELF, Knuthenlund Gods og Frederiksdal Kirsebærvin og begynder efter planen i 2021.


Nyhedsoverblik