¨

Lolland får stor pose penge - nu skal eleverne være bedre til at læse og skrive

Skolerne åbner mandag morgen efter sommerferien. Coronarestriktioner er lempet en smule, siden eleverne var i skole før ferien. (Arkivfoto). Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Folkeskolerne i Lolland Kommune har fået tilsagn fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation om 6.308.000 kroner til projektet Lolland skriver.

En indsats hos indskolingen af børnene i Lolland Kommune har haft en positiv effekt, så de nu ligger lige i nærheden af landsgennemsnittet.

Kvalitetsrapporten viser dog, at der fortsat er et stykke vej for mellemtrinnet, men det skal de seks millioner kroner nu rette op på.

Vi er meget glade for pengene, og det er et kæmpe løft

Signe Lund (S), formand for Børne- og Skoleudvalget

- Vi er meget glade for pengene, og det er et kæmpe løft. Gennem mange år har vi kunnet se, at vores overbygningselever kommer ud af folkeskolen med knap så gode resultater, og vi ved jo godt, at læselysten og vedligeholdelsen i læsningen falder i løbet af mellemtrinnet, fortæller formand for Børne- og Skoleudvalget, Signe Lund (S).

Projektet, Lolland skriver, der løber fra august 2021 til juli 2025, skal styrke læse- og skrivefærdighederne for eleverne på folkeskolerne i Lolland Kommune. Projektet er i denne omgang gældende for mellemtrinnet og udskolingen, og det giver mening ifølge Signe Lund.

- Det giver rigtig god mening med fokus på mellemtrinnet. Eleverne i 5. og 6. klasse bliver til 7. og 8. klasse, og det giver os mulighed for at følge dem i en fire år lang udvikling.

Pengene skal give flere hænder

Pengene skal helt konkret bruges til at ansætte personale, der skal understøtte elevernes læsning.

- Pengene skal primært bruges til efteruddannelse og kompetenceudvikling for lærerne, men det skal også udmønte sig i nogle andre måder at tilrettelægge undervisningen på, og det gælder alle lærerne, fortæller Signe Lund.

Nogle af pengene vil desuden blive brugt på eksperimenterende undervisning som holddeling og læseforløb, så der kan blive sat flere forløb i gang, hvor der vil være flere lærere til stede.

Eleverne er ikke klædt på til den faglige læsning i alle fag

Espen Fossar Andersen, sektorchef for Skole og Dagtilbud

Alle fag får fokus

Det særlige ved projektet er fokusset på faglig læsning. Det vil sige, at det ikke kun gælder for danskundervisningen, men for alle fag.

- Eleverne er ikke klædt på til den faglige læsning i alle fag. Derfor gælder projektet for alle lærerne, og det er det særlige ved det her. Det gælder også matematiklæren, biologilæren, natur- og tekniklæren, historielæren, og alle andre, fortæller sektorchef for Skole og Dagtilbud, Espen Fossar Andersen.

Eleverne skal gennem projektet tilegne sig bedre tekstforståelse, ordforråd, begrebsafklaring og forskellige læseteknikker.

- Hvis du læser en fagtekst, hvad skal du så lede efter? Er det forskellige informationer, eller er det at forstå en sammenhæng, er det skimmelæsning eller er det grundig læsning? Eleverne skal have forskellige teknikker, alt efter hvad de skal lære, forklarer Espen Fossar Andersen.

I løbet af de fire år vil der i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning blive foretaget løbende evalueringer.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App