Lokale råvarer på internationale tallerkner

For nyligt satte stjernekokken Rasmus Kofoed fra Vordingborg Danmark på det gastronomiske verdenskort. Han blev kåret som verdens bedste kok, og han havde brugt ingredienser og produkter her fra regionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De mange positive historier om dygtige kokke og lækre fødevarer fra Danmark vil en anden stjernekok her fra landsdelen, nemlig Claus Meyer, nu bruge til at skabe vækst og arbejdspladser. Det skriver ugebrevet Mandag Morgen i dag.

En stribe af landsdelens landbrug er allerede førende inden for særligt lækre råvarer, for eksempel gulerødder og kartofler fra området omkring Lammefjorden og oste fra Knuthenlund på Lolland.

- Det, der specielt ved vores produkter, er, at vi starter vores produktudvikling helt ude på marken, og så slutter det først inde i mejeriet, siger Susanne Hovmand Simonsen, som ejer Knuthenlund Gods.

Hun har mærket den store efterspørgsel på danske råvarer i kølvandet på successen I det nye nordiske køkken.

- Vi har fået henvendelser fra England, Tyskland, Frankrig, Argentina, Libanon og flere andre steder, som allesammen er interesserede I vores produkter, siger Susanne Hovmand Simonsen.

Claus Meyer opfordrer til, at den danske befolkning, fødevareerhvervene og myndighederne opstiller en række fælles ambitiøse mål for fremtiden. Blandet andet mener han, at vi skal arbejde mod at etablere det mest kvalitetsorienterede hjemmemarked i verden, indføre verdens mest produktive og innovative økologiske landbrugssystem, samt forsøge at blive det første land, der knækker fedmekurven.

- Danmark har et fantastisk window of opportunity lige nu. Interessen for det nye nordiske køkken er enormt på globalt plan, og vi står med et lovende superbrand mellem vore hænder. Derfor er det nu, at man skal foretage den store omstilling I retning af skabelse af nye kvalitetsprodukter, siger Claus Meyer til Mandag Morgen.

På Knuthenlund er Susanne Hovmand Simonsen enig:

- Både økologien og kvalitetsfødevarer er jo en alternativ måde at få en merpris for sine varer på. Det er også sjovere at arbejde med. Der er helt klart en større interesse og et meget større marked, end man drømmer om for de her produkter, siger hun.


Nyhedsoverblik