Flere gymnasier i TV ØST's område har i denne uge boykottet undervisningen som protest mod de nye fraværsregler.
Man prøver at målstyre fraværsprocenten, som i sig selv er et ligegyldigt tal i stedet for at årsagsbekæmpe de problemer, der gør, at folk får fravær
De er bakket op af den landsdækkende forening Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, som netop i den kommende weekend skal mødes og diskutere, hvad de kan gøre for at gøre opmærksom på problemerne ved de nye regler.
Det fortæller formanden til TV ØST.
- Vi har et stormøde i den kommende weekend, hvor vi skal beslutte, hvad vi vil gøre. Vi støtter op om de her protester, fordi vi synes, at bekendtgørelsen er meget uigennemtænkt. Der er mange huller ved den, som jeg synes, er problematiske, siger Malte Sauerland-Paulsen, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.
Fravær er ligegyldigt tal
Ifølge ham er der flere vigtige problemer at trække frem ved den nye bekendtgørelse, som undervisningsminister Merete Riisager (LA) offentliggjorde i oktober i år.
- Det, jeg ser som det største problem, er at man detailregulerer, hvordan professionelle mennesker skal bruge fraværssystemet. Man fratager lærerne deres beslutningsdygtighed, og gør det nationalt fastlagt, siger Malte Sauerland-Paulsen.
Den nye bekendtgørelse for fraværsregler udkom som en del af en fraværspakke. Den er et led i, at undervisningsministeren ønsker at nedbringe fraværet. Desuden vil ministeriet fra næste år føre tilsyn med gymnasiernes brug af fraværsreglerne.
Malte Sauerland-Paulsen mener, undervisningsministeren med de nye regler flytter fokus fra, hvad der egentlig er vigtigt at tage sig af.
- Man prøver at målstyre fraværsprocenten, som i sig selv er et ligegyldigt tal i stedet for at årsagsbekæmpe de problemer, der gør, at folk får fravær, siger han og uddyber:
- Undervisningsministeren har en holdning om, at fraværet også er en indikator for kvalitet ved uddannelsen, og det er også derfor, det bliver påkrævet at man skal offentliggøre fraværstallene, så man kan bruge dem, når man som elev skal vælge gymnasium. Men det synes jeg er mærkeligt, for det skal ikke være fraværet der gør, om man vælger en uddannelse, det skal være kvaliteten af den undervisning man får på stedet, siger han.
Hver enkelt lærer kan godt vurdere fravær
De nye fraværsregler betyder, at gymnasierne ikke længere selv kan differentiere og gradbøje reglerne. Det mener formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning er et problem.
- Når man uddanner sig til gymnasielærer, tager man også et pædagogikum. Det betyder, at man lærer at omgås eleverne på pædagogisk vis, og derfor har man kompetencerne til at vurdere, om en person bare havde svært ved at komme op, eller en person, der kom for sent med bussen. Den professionelle vurdering fratager man lærerne, siger han.
Han håber på, at man kan finde frem til et mindre rigidt system, hvor man tager hånd om eleverne fremfor at straffe dem.
- Jeg kunne godt tænke mig, at fraværssystemet blev vejledende og ikke en måde at sanktionere elever på. Jeg tror, at fraværssystemet har stort potentiale til at sikre et godt, stabilt psykisk undervisningsmiljø, hvis man bruger det som en måde at registrere, at folk er fraværende, men ikke for at sanktionere. Så har man mulighed for at spørge ind til, hvordan man kan hjælpe eleverne, siger Malte Sauerland-Paulsen.