Mangelfuld undervisning. Lavt pædagogisk og fagligt niveau. Mangel på støtte af sårbare unge samt mobning.
57 forældre - heraf 52 forældrepar - til tidligere elever har sendt et syv sider langt klagebrev til bestyrelse og ledelse på Bindernæs Efterskole. Her giver de udtryk for dyb bekymring over forholdene på efterskolen.
Jeg blev blev kaldt dum. Det ødelagde min selvtillid.
En af dem er Anne Bødtker, der er mor til en tidligere elev og initiativtager til klagebrevet.
- Vi mener, at skolen bryder eleverne mere ned, end de bygger dem op. Vi er mange forældre, som har oplevet, at vores børn ankommer glade og forventningsfulde til skolen. Men hurtigt mister de modet, falder i fagligt niveau - og oplever endda mobning og hån.
- Der er mange alvorlige ting på den her skole, som vi prøver at gøre opmærksom på i vores brev, siger Anne Bødtker.
Hun mener, at skolen bærer et medansvar for, at flere af dens elever er kommet i alvorlige problemer.
- Mødet med skolen har haft store personlige konsekvenser for en lang række unge. Nogle har ikke fået deres niende klasses eksamen, nogle er kommet ud i misbrug, nogle har mistet troen på sig selv og på, at de kan klare en uddannelse, siger Anne Bødtker.
Læs klagebrevet her
TV2 ØST har udeladt dele af brevet, der indeholder navne på konkrete personer.
Vi skriver for at udtrykke vores dybe bekymring og utilfredshed med de forhold, der hersker på
Bindernæs Efterskole. Vi har oplevet flere alvorlige problemer, som kræver opmærksomhed og
handling. Vi er mange, som har klaget løbende hen over året. Det har bare ikke haft effekt og det
er derfor, at vi står sammen nu.
Som forældre til elever på Bindernæs efterskole i skoleåret 2023/2024 forventede vi blandt andet,
at skolen ville tilbyde et miljø, hvor de unge kunne udvikle sig både akademisk og personligt. Vi
forventede et hyggeligt miljø og en masse spændende oplevelser med linjefag og i fritiden på
skolen. Vi forventede, at skolen ville have passende støttestrukturer på plads for at sikre, at hver
elev fik den nødvendige opmærksomhed og støtte til at opfylde deres potentiale. Desuden
forventede vi en klar kommunikation mellem skolen og hjemmet, så vi som forældre kunne være
informerede om vores børns fremskridt og eventuelle udfordringer, der måtte opstå.
Vi har særligt oplevet problemer på følgende områder:
Mobning og overgreb elever i mellem:
- Der har været udbredte problemer med manglende opsyn med de unge, hvilket har ført til
et hårdt miljø eleverne i mellem.
- En del elever har været udsat for mobning, trusler, bodyshaming samt fysisk og psykisk
vold.
- LGBT+ elever blev udsat for udtalt mobning og hån.
- Nogle elever er blevet udsat for seksuelle overgreb/krænkelser begået af andre elever.
- En betydelig del af forældregruppen beretter om, at deres børn har været udsat for
mobning og det er tydeligt, at man på Bindernæs Efterskole let kan blive offer for mobning,
hvis man skiller sig bare det mindste ud.
- Der blev oprettet en Instagram-gruppe, hvor elever blev udskammet som socialt akavede.
- Forældregruppen har oplevet, at henvendelser om problemer med mobning, overgreb mv.
er blevet ignoreret af lærere samt ledelsen.
Mangelfuld undervisning:
- Undervisningsniveauet på Bindernæs Efterskole beskrives af forældregruppen som lavt
både fagligt og pædagogisk. Selvom vi har oplevet undtagelser, så har mangel på
kompetencer og engagement fra lærernes side været et gennemgående problem.
- Hele 9. årgang, inklusive alle elever med særlige behov, blev undervist i store hold med kun
to lærere.
- En stor del af underviserne mangler relevante fagspecifikke og pædagogiske kompetencer.
- Det faglige niveau er generelt lavt og der er ringe ambitioner på de unges vegne. Flere
beretter om en slacker kultur, hvor de unge smittes af hinandens og lærernes
ligegyldighed. Ingen hjælper de unge til at gøre deres bedste.
- Afskedigelsen af tre lærere kort før mundtlige eksaminer har yderligere destabiliseret
læringsmiljøet og betød at nogle elever ikke fik tilstrækkelig vejledning op til eksaminer.
Kritisabel håndtering af sårbare unge:
- Personalet på skolen opleves som inkompetente i opgaven med at håndtere psykisk
sårbare unge.
- De unge oplever bagatellisering af diagnoser og ingen reaktion på psykisk mistrivsel.
- Der tages ikke tilstrækkelige hensyn til unge fra VIS klasser, herunder tages der ikke særligt
hånd om dem på ture, de undervises på store hold med hele årgange og deres personlige
undervisningsbehov imødekommes på ingen måde.
- Skolen har ikke nok styr på at få hjælpemidler til ordblinde til at virke og har fx krævet, at
en gruppe af de ordblinde tog terminsprøverne uden hjælpemidler af den årsag.
- De ansatte på skolen har udvist bekymrende mangel på omsorg og overskud i mødet med
unge, der har det svært.
- Da Bindernæs Efterskole fremhæver sig selv som særligt kompetent i at tage hånd om
sårbare unge, opleves det som særdeles problematisk, at dette slet ikke er oplevelsen hos
en lang række unge og deres forældre.
Uprofessionel adfærd:
- Ledelsen har indtaget alkohol på studieture og til 1. maj arrangement.
- Der er i løbet af året forekommet en uprofessionel sammenblanding af arbejdsliv og
privatliv.
- Ledelsen og lærerne generelt har ikke formået at tage ansvar og optræde som
rollemodeller, hvilket er særligt vigtigt i forældrenes fravær.
- Ledelsen har foretaget grundløse underretninger af forældre, der har kritiseret forholdene
på skolen.
Det psykiske miljø på skolen:
- Under introforløbet var der kun planlagt ganske få aktiviteter, hvilket overlod eleverne til
socialt frit fald.
- Lærere anvender en grov tone og hårdt sprogbrug overfor eleverne. Der har været mange
eksempler på, at lærere har udstillet eleverne ligesom der også er en udbredt oplevelse af,
at der blev forskelsbehandlet mellem eleverne, fx er både piger og drenge enige om, at
drenge straffes meget hårdere for forseelser. Der tales nedladende til eleverne, eleverne
bliver kaldt grimme ting (fx neger), der udøves bodyshaming og udstilles
vanskeligheder/svagheder foran hele klassen og med stor hån.
- En gruppe elever har fortalt om upassende og upædagogiske hændelser med lærere
herunder har de oplevet, at det ikke blev respekteret, at de ikke havde tøj på, da lærerne
gerne ville tilgå værelset.
- Lærere har truet elever med udelukkelse fra studieture, hvis de ikke forbedrede deres
fravær eller "tog sig sammen".
- Der har været mangelfuld omsorg for de unge ved sygdom.
- På Bindernæs Efterskole mangler der i udtalt grad hygge, nærvær, tryghed og fællesskab.
Det fysiske miljø på skolen:
- Maden er under acceptabelt niveau, og flere unge har tabt sig betydeligt, hvilket har
tvunget forældre til at sende mange ekstra lommepenge til supplement.
- En af de største linjer er multiidræt, hvor elever brænder mange kalorier af på sport og
derfor har tabt sig pga. kost og de rationerede portioner. Flere forældre beretter om 8-10
kg. for før normalvægtige elever.
- De fysiske rammer på skolen er triste og med få steder, hvor eleverne kan hygge sig og
dyrke fællesskabet.
Forringelse af indhold på linjer, ture og valgfag:
- Vi har oplevet en stor uoverensstemmelse imellem det der blev lovet på Efterskolernes
dag/infodage og det der er blevet indfriet.
- Flere studieture er ikke blevet gennemført, eller de er gået til helt andre destinationer end
lovet (f.eks. blev skitur og ophold hos værtsfamilier ikke gennemført).
- Studieture til Prag er forløbet uden deltagelse af linjelærere eller faste lærere, hvilket har
medført ekskludering af nogle elever, som ikke ville med uden en velkendt lærer.
- Nedprioritering af linjer er gået særligt ud over Styling og E-sport. E-sport oplevede
manglende ture, relevant undervisning og aktiviteter. På Styling linjen har der været for
stort optag af unge, så halvdelen af holdet måtte male/tegne i stedet for at lave styling.
- En del fag har været blottet for reelt indhold, herunder fagene Faglig fordybelse,
Verdensborger samt Kultur og Teater. I sidstnævnte så eleverne eksempelvis Matador hele
året.
Informationsniveau samt kommunikation med lærere og ledelse:
- En stor del af forældregruppen har udtrykt frustration over gennemgående mangelfuld
information fra ledelse og lærere. Der har manglet informationer om, hvad der foregik på
skolen, hvordan året forløb, ugeplaner, ture osv.
- Herunder har det skabt frustration at ændringer i rejse- og udflugtsplaner samt hjemrejse
oftest blev meldt ud alt for sent - hvis overhovedet.
- Forældre oplever ofte intet svar fra lærere og ledelse – både ved bekymringer og helt
almindelige spørgsmål.
- En stor gruppe forældre beretter om mangelfuld kontakt med kontaktlærere.
Problemer med planlægning:
- Der har været massive problemer med logistik og planlægning ift. ture og hjemtransport,
hvilket har sat de unge i mange svære og uoverskuelige situationer. Ofte har lærerne ikke
vidst, hvordan aktiviteter skulle foregå.
- De unge blev overladt til sig selv på ture og der var ofte ingen lærere der dannede bagtrop.
- En del elever mistede lysten til at tage med på ture efter de mange dårlige oplevelser.
- Forældre blev først tre dage før deadline informeret om, at 8. klasses elever skulle finde
praktikplads.
Adgang til alkohol og stoffer:
- Flere forældre har oplevet, at deres børn har haft alt for let adgang til at ryge, drikke
alkohol, tage stoffer og dyrke sex.
- De unge har frit kunne hente alkohol og nikotinprodukter i den lokale kiosk, flere elever har
hentet hash i Nykøbing og der har været salg af fake telefoner, cigaretter, vapere mv. på
skolen.
- Lærerne vidste godt, at dette foregik og gik udenom de steder, hvor de unge drak, røg og
tog stoffer, når de gik deres runder.
Fravær af aktiviteter:
- På trods af løftet om fælles fysiske aktiviteter styret af lærerne, har der blot været tilbudt
boksning.
- Skolen har heller ikke planlagt aktiviteter i fritid og weekender, hvilket resulterede i, at de
unge tog hjem hver weekend.
- Projekter som traktorkørekort og jagttegn flød ud i sandet på grund af mangelfuld styring
herunder information om tid og sted.
- Der har været for få positive oplevelser med kontaktlærere og linjefag.
Citater fra forældre:
”Min datter skulle have social støtte, men vi fik ad omveje at vide, at den lærer, som havde denne
opgave, var blevet fyret. Vi fik ikke besked fra skolen og der kom ikke støtte på igen.”
Forælder til elev i 9. klasse
”Min dreng startede på skolen for at blive mere social, men endte i stedet som misbruger. Jeg
kæmper en kamp, som ingen andre forældre skal opleve.”
Forælder til elev i 10. klasse
”Min datter blev mobbet igennem en længere periode. Ingen lærere hjalp hende og vi kunne ikke få
Finn i tale. Min datter mistede al tillid til de voksne og brød sammen, når vi talte om, at hun skulle
tilbage på skolen. Hun fik ikke sin 9. klasses eksamen.”
Forælder til elev i 9. klasse
”Noget af det sværeste for mig som forælder var nok, at der var så fri adgang til at ryge, tage
stoffer, drikke alkohol og dyrke sex – og det var det også for vores datter.
Hverdagen på skolen var så langt fra det fællesskab med hygge, nærvær, ansvar og tryghed som
var vores og hendes forventninger.”
Forælder til elev i 8. klasse
”Vores søn valgte Bindernæs, fordi de havde E-sport som linjefag, og ikke valgfag. På infodagen
blev vi lovet, at der ville blive lavet individuelle kost- og træningsplaner, og at der ville komme en
professionel gamer ud og holde foredrag. Intet af dette er blevet til noget. “Læreren” har haft mere
travlt med at få gang i sin padlehal end at undervise i E-sport.”
Forælder til elev i 10. klasse
"Min datter var fuld af selvtillid, da hun startede på skolen, men efter 1 år med nedladende
kommentarer fra de voksne, som f.eks. du er dum, og du bliver aldrig til mere end en
kontanthjælpsmodtager, er hendes selvtillid styrtdykket sammen med hendes faglige niveau i en
sådan grad, at hun ikke længere tror på, at hun kan gennemføre en uddannelse."
Forælder til elev i 8. klasse
"Vores dreng fik ikke lov at komme med på studietur, fordi fraværet var for højt. Det var ikke noget
skolen havde informeret os om og det var ikke registreret nogen steder, så vi kunne se det."
Forælder til elev i 10. klasse
Samlet set efterlader et år på Bindernæs Efterskole os med et indtryk af en skole, der oftere bryder
de unge ned end bygger dem op - med store personlige konsekvenser for mange unge og deres
familier. I den sammenhæng skal det fremhæves, hvordan skolen har vist sig dybt inkompetente i
at håndtere sårbare unge.
Vi har mødt en skole, hvor der er fokus på at optage så mange elever som muligt uden
hensyntagen til skolens evne til at løfte opgaven. Herunder går de økonomiske hensyn forud for,
om skolen kan løfte opgaven for så vidt angår faglige/personlige kompetencer hos personalet,
indfrielse af løfter om faglighed og aktiviteter, etablering af et sikkert og trygt miljø på skolen samt
gode rammer for sociale fællesskaber mv.
Vi vil kraftigt opfordre til, at der foretages en grundig undersøgelse af forholdene på Bindernæs
Efterskole. Der bør iværksættes tiltag for at sikre, at skolen lever op til de gældende krav og
standarder, så eleverne kan få den uddannelse og trivsel, de har krav på.
Samtidig opfordrer vi Bindernæs Efterskoles bestyrelse til at tage disse bekymringer alvorligt og
arbejde proaktivt på at forbedre forholdene. Det er afgørende for skolens fremtid og for elevernes
velbefindende, at der sker en hurtig og effektiv indsats.
Vi står til rådighed for yderligere dialog og håber, at denne henvendelse vil blive mødt med den
nødvendige alvor.
Vi forventer at høre hvordan Bestyrelsen for Bindernæs Efterskole, Lolland Kommune, Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet og Børne- og Undervisningsministeriet forholder sig til klagen.
Forældre er opfordret til at eftersende personlige beretninger såfremt de ikke ville dele dem med
gruppen.
Forældre til unge der har oplevet decideret kriminelle handlinger, er opfordret til selv at foretage
politianmeldelse omkring de konkrete forhold.
Der er vedhæftet fem personlige beretninger og en liste over underskrivere af klagen.
På vegne af 57 forældre er denne klage sendt til Bestyrelsen for Bindernæs Efterskole, Ledelsen på
Bindernæs Efterskole, Børne- og Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet,
Lolland Kommune og Formanden for hovedbestyrelsen i 3F.
Bindernæs efterskole blev oprettet i 1979 og har rødder i arbejderbevægelsen. Den arbejder efter egne udsagn ud fra værdier om solidaritet, tillid og ansvar.
God start - men endte i mobning og gråd
Anne Bødtker bakkes op af Stine Hillebert Ravnsbjerg Kristensen, der har haft en datter på efterskolen.
På åbningsdagen var hun og datteren meget meget begejstrede for både forstanderens og lærernes fortælling om skolens visioner og tilbud.
- Men det ender med det stik modsatte. Tvært imod så oplever jeg en datter, der allerede få måneder efter skolestart kommer grædende hjem på grund af mobning, fortæller hun.
Hun oplever, at lærerne var bevidste om problemerne, men at de ikke løste dem.
- Selv om lærerne er gjort opmærksomme på det, så går de ikke ind og kommer problematikken til livs. Jeg er skuffet og harm på alle de unge elevers vegne, som har haft det dårligt på skolen, fortæller Stine Hillebert Ravnsbjerg Kristensen.
Selvtilliden forsvandt
En tidligere elev på efterskolen, Emily Bäck, mener, at opholdet på skolen havde store konsekvenser for hendes mulighed for at få en uddannelse.
- Mine karakterer gik fra 4, 7 og 10 til 02. Jeg har ikke kunnet holde min faglighed ved lige - tvært imod er det faldet markant. Jeg kan godt mærke nu, hvor de første eksamener kommer i niende klasse, at jeg er bange for, om jeg overhovedet kan bestå, siger Emily Bäck.
Hun føler, at lærerne og de voksne på skolen har været efter en lang række elever - og til tider været nedladende over for dem.
- Det værste, jeg oplevede, var nok, at jeg på et tidspunkt blev kaldt dum. Det ødelagde min selvtillid.
Hård kritik
Forstander på Bindernæs Efterskole, Finn Pedersen, vedkender, at nogle ting kan gøres bedre.
- Det er en hård kritik, som jeg selvfølgelig har lyttet til og taget til efterretning. Vi har allerede indført en række initiativer, der skal imødekomme den slags problematikker fremover. Blandt andet har vi lavet et forældreråd, hvor tingene løbende vendes og diskuteres, forklarer Finn Pedersen.
Han mener, at nogle af problemerne skyldes udfordrede elever.
- Vi må også erkende, at vi nok har taget et for stort antal af elever med skolemæssige udfordringer ind.
- Vi er en efterskole som traditionelt har rummet alle - også de bogligt svage - og dem har vi nok haft for mange af, så vi måske har tabt nogen af dem. Så vi har besluttet, at vi i fremtiden optager færre elever på skolen, siger Finn Pedersen.
Forældre har også et ansvar
Forstanderen mener dog, at forældre i dag har alt for høje forventninger til, hvad en efterskole er, kan og skal tilbyde.
- Når man sender sit barn på efterskole, så må man som forældre også være klar på, at barnet møder modgang. Det vigtigste for os er dannelsesperspektivet – dannelse er en proces som sker i både medgang og modgang. På den måde lærer man at håndtere flere situationer i livet.
Han undrer sig samtidig over dele af klagen.
- Forældrene har været meget nidkære og minutiøse i klagen. En ting er det faglige niveau, men klagen omhandler også maden, hvad lærerne laver, når de har fri, om vores deltagelse i 1. maj og så videre.
- Det er meget detaljeret, men det er nok den tid, vi lever i, siger Finn Pedersen, der ønsker en diskussion om, hvad fremtidens efterskole skal tilbyde.
- Skal vi være en dannelsesinstitution, eller skal vi begynde at indrette vores tilbud efter forældrenes ønsker? Derfor har jeg igangsat en proces, som jeg kalder Skoleudvikling 25. Her skal vi retænke og redifinere, hvad vores formål som efterskole egentligt er - især set i forhold til dannelse af kommende generationer.
Læs svaret på klagen her
Svarskrivelse til forældreklage af 3. juli 2024
Vi har, med beklagelse, modtaget jeres klageskrivelse på vegne af en gruppe af forældre. På Bindernæs
Efterskole tager vi alle klager alvorlige og behandler dem med seriøsitet. I vores svarskrivelse forsøger vi at
belyse skolens syn på de anførte punkter. Vi forsøger med så faktuelle besvarelser som muligt.
Vi har, i vores opfølgende evalueringer, set en fællesnævner, som vi allerede på nuværende tidspunkt har
forsøgt at forbedre. Vi har derfor, med start i dette skoleår, indført et skole/hjem-samarbejdsråd med faste
årlige møder, hvor valgte forældrerepræsentanter har mulighed for, over for skolens bestyrelsesformand og
forstander, at fremføre oplevelser og synspunkter til videre behandling.
Skolen vil, i sin redegørelse, svare, hvor der er konkrete hændelser at forholde sig til og foretage præcise
beskrivelser, hvor det er muligt. Generelt om indholdet kan siges, at det er med beklagelse, at vi modtager
en sådan henvendelse efter et endt skoleår, hvortil vores mulighed for en eventuel konkret indsats, i forhold
til enkelte sager, umuliggøres.
Mobning og overgreb elever imellem:
I forhold til tilsyn på Bindernæs Efterskole har vi hver aften, dvs. det tidspunkt hvor der er færrest personale
på skolen, fire vagter, hvoraf to vagter har egentligt tilsyn, og to vagter har aktiviteter men kan gå fra og til
tilsynsopgaver, hvis det skønnes nødvendigt. Kl. 21 kører to vagter hjem, og samtidig møder vores vågne
nattevagt ind på skolen. Nattevagten og de to tilbageværende vagter har tilsyn med elever frem til kl. 22,
hvor eleverne lægges i seng.
Der har ikke været henvendelser fra hverken lærere eller forældre, som har haft kommentarer til vores
bemanding og tilsyn i øvrigt. Vi har haft et meget lille sygefravær, så mængden af vikarer har også været
ubetydelig.
Skolen har ikke modtaget henvendelser fra hverken elever eller forældre omkring seksuel krænkelse. De
medsendte forældreberetninger er ikke beskrivelser udtrykt af forældre, til elever, som har oplevet
krænkelser og er derfor ikke mulige at forholde sig til. Dog skal bemærkes, at skolen er vidende om en
episode, der benævnes som seksuel krænkelse. Skolen har været i dialog med to elever, som skulle have
afspillet stønnelyde på en telefon. De pågældende elever kunne ikke genkende udlægningen, og da der ikke
fandtes beviser, kunne vi ikke foretage os yderligere.
Det er korrekt, at der i løbet af indeværende skoleår har været en instagram-gruppe, der har udskammet en
anden gruppe af elever. Sagen blev taget meget alvorligt og i samarbejde med forældre. Den ene forælder
var ikke tilfreds med vores løsning og truede med at komme herned og likvidere, de udførende elever, i
skoven. Der blev foretaget underretning. Eleven blev efterfølgende taget ud af skolen.
Hvert år, inden efterårsferien, afholder skolen et forløb, hvor Kasper Lundquist kommer og underviser i
Digital Dannelse for unge, og derudover berøres emnet af vores lokale politi, som ved skolestart kommer og
holder et oplæg til de unge om de problematikker, der knytter sig til at være ung på efterskole og de fristelser,
der ofte følger i kølvandet på det at være ung. Vi mener, at vi gør, hvad man må forvente af en efterskole i
forhold til oplysning og dannelse i det digitale rum.
Mangelfuld undervisning:
I forhold til undervisningen har vi, i dette skoleår, haft fokus på faglighed og metode. Vi har sammen med
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) gennemført en evaluering med kortsigtede og langsigtede mål.
Forstanderen har observeret undervisning i højere grad end tidligere og evalueret med lærerne.
Der er arbejdet med at få gjort matematikundervisningen mere praktisk og nærværende pga. sammenfald
mellem interesser. Den er evalueret med tilfredshed, og resultatet heraf har vist, at en overvejende del af
eleverne er tilfredse med eller gerne vil have mere af den slags undervisning.
I forhold til undervisningen på 9. årgang er beskrivelsen faktuelt forkert. Der har ikke været undervist i store
fælleshold. Der har været to almindelige 9. klasser og to 9. VIS-klasser. I fagene samfundsfag og historie har
der fire gange på et skoleår været sammenlæst pga. fællesvisning af film og fælles introduktion. I naturfag
har der været tre lærere til 9. klasserne, og der har igennem året været fælles forløb, fordi naturfagslærerne
skønnede det formålstjenstligt, og STUK har afholdt tilsyn og evaluering på skolen, og har ikke haft
bemærkninger ift. at hold skulle være underbemandede med lærerkræfter.
Lærernes faglige kompetencer har også været vurderet af STUK og har ikke givet anledning til anmærkninger. Bindernæs Efterskole samarbejder med Professionshøjskolen Absalon om kompetenceudvikling af
lærerstaben.
Kritisabel håndtering af sårbare unge:
Skolens medarbejdere har forskellige baggrunde, og vi forsøger at finde de bedst egnede kandidater med
forskellige kompetencer og kvalifikationer. Vi sætter begrænsning for, hvor meget vi kan tilbyde, da vi kun
vil anvende personale, vi mener, vi kan stå inde for.
En efterskole skal kunne håndtere mange typer af opgaver. Vi skal undervise, almendanne, føre tilsyn men
også, hvor det er nødvendigt, kunne give pædagogisk støtte. Det er selvsagt en bred vifte, og man kan ikke
tage en direkte uddannelse som efterskolelærer. Derfor er det inden for efterskoleverdenen almindelig
praksis med sidemandsoplæring eller efteruddannelse inden for de områder, hvor man ikke er egentligt
uddannet.
For os er det efterfølgende arbejdsliv efter endt uddannelse en vigtig parameter. Naturligvis set i lyset af
vores værdigrundlag og skolens ideologiske tilhørsforhold. Derfor har vi på skolen mange ansatte med en
håndværksmæssig baggrund. Ud fra de kriterier er det svært at finde den optimale personalesammensætning. Det er vi bevidste om, og derfor sætter vi begrænsninger for vores tilbud til de unge. Vi
bliver mere og mere bevidste om at sige nej til skolesøgende elever, fordi vi ikke har de fornødne
personalemæssige resurser til at løse forskellige typer af unge. I februar 2024 igangsatte vi et projekt
”skoleudvikling 2025” med det formål at blive endnu skarpere til kun at optage de elever, hvor vi har noget
særligt at tilbyde.
Skolen ærgrer sig hver gang, der er frafald. Skolens bestyrelse og ledelse vil gerne sikre en god
efterskoleoplevelse for alle elever, og derfor har skolen besluttet at indsnævre elevoptaget. Til kommende
skoleår har vi derfor sagt nej til markant højere antal elever end i tidligere år.
Vi har også sagt nej til at lade elever i 8. klasse fortsætte i 9. klasse på Bindernæs Efterskole.
I forhold til ordblindhed så har skolen kompetencer, på skolen, til at sikre denne opgave. Skolen har en
uddannet læsevejleder, der har ansvaret for opgaven, og derudover er alle vores faglærere i VIS-klasserne
klædt på til at arbejde med AppWriter, CD-Ord og TxtAnalyser.
Uprofessionel adfærd:
Det er korrekt, at ledelse og lærere kan indtage en fyraftensøl på studieture. Det gøres naturligvis uden for
arbejdstiden og gøres, efter bedste evne, uden for elevernes synsvidde. Der er afsat vagter, som ikke indtager
alkohol. Vi gør her opmærksom på, at vi arbejder efter overenskomst, og at eleverne oplyses om dette på
fællesorienteringerne inden enhver afrejse.
Omkring indtagelse af alkohol til 1. maj er det ikke korrekt. Her indtages der ikke alkohol. Skolen har ikke
modtaget konkrete henvendelser om alkohol i arbejdstiden.
I forhold til forstanders privatliv er det ikke et forhold, der hører under bestyrelsens kommissorie.
I forhold til grundløse underretninger af forældre konstateres det, at skolen har gennemført ni
underretninger til det sociale tilsyn i det forgangne skoleår. Underretninger, der sendes, fordi skolen har en
skærpet underretningspligt. I forhold til det eksempel, der fremkommer af klagen, har det vist sig, at en
forælder har truet med likvidering af elever på skolen. Derfor har skolen afvist at mødes med den
pågældende forælder på skolen og indsendt en underretning.
Det psykiske miljø på skolen:
Introforløbet har været afviklet som tidligere år. Skolen har valgt at komprimere perioden for at opnå en
hverdag så hurtigt som muligt. Tilbagemeldingen fra flertallet af elever var, at de ikke ønskede flere
aktiviteter, men det er jo altid op til den enkelte at vurdere.
Skolen har kun modtaget henvendelse om upassende sprogbrug fra en lærer, som ledelsen efterfølgende har
fulgt op på. Den pågældende underviser er nu, af andre årsager, opsagt.
Skolen handler på alle konkrete henvendelser fra forældre. Da der kun har været én enkelt henvendelse
omkring sprogbrug, som er håndteret af skolen, er det umuligt at forholde sig til klagepunkterne.
Ved utilfredshed med ledelsens håndtering kan sagerne viderebringes bestyrelsen. Ingen sager er blevet
forelagt bestyrelsen.
Omkring studieture er det rigtigt, at der er en belønningstur, som elever alternativt kan risikere at blive
udelukket fra og i stedet modtage undervisning med de hjemmeværende elever. Eleverne ved, at hvis man
ikke kan passe sine ting hjemme, så er det heller ikke i udlandet, det skal læres.
Omkring hygge, nærvær, tryghed og fællesskab er det oplevede værdier. Bestyrelsen har kendskab til, at der
er stærkt fokus på fællesarrangementer. Det være sig til jul, fastelavn, galla, bedsteforældredag,
familieviking, julebazar og meget mere året igennem. Når skolen modtager konstruktive forslag fra elever
eller forældre, igangsættes aktiviteter. Det er typisk elevrådet, som er tovholdere. Der har ikke været
henvendelser fra forældre i det forgangne skoleår vedr. manglende aktiviteter.
Det fysiske miljø på skolen:
Der er ikke rationeringer på mad på skolen. Det er korrekt, at vi øser mad op for at undgå madspild, men
eleverne kommer gerne flere gange.
Smagsløg er subjektive. Det den ene godt kan lide, synes den anden ikke om. Mad er også følelser, og er man
i dårligt humør, er det let og omkostningsfrit at skælde ud over maden i stedet for at fortælle, hvordan man
har det.
Forstander vil gerne give et eksempel om en far der, kort inden skoleårets afslutning, ringede til ham og
fortalte, at hans søn havde haft samme holdning, som den I her beskriver. Eleven ville have penge til pizza
nede i Rødbyhavn. Faderen spurgte sin dreng, hvad der var på menuen samme dag, hvortil drengen svarede:
” vi skal have fucking mørbradgryde” - Drengen fik mørbradgryde, fortalte faderen. I dette tilfælde ville god
mad altså have været pizza frem for mørbradgryde. Nu kender vi ikke det bagvedliggende for jeres børns
oplevelser og kan derfor ikke komme med en bedre redegørelse.
Omkring de fysiske rammer på skolen så har alle haft lejlighed til at besøge skolen inden skolestart, hvor der
har været rundvisning. Vi er stolte af rammerne, men har man ønsker eller forslag til forbedringer, er det
altid velkomment.
Forringelse af indhold på linjer, ture og valgfag:
I 2006 afviklede skolen sin sidste skilejrskole, og det har aldrig været på tale at genindføre denne. Derfor
forestiller bestyrelsen sig, at der må være tale om en fejl, når klagen indeholder et punkt omkring en ikke
afviklet skitur. Der har igennem årene været en endagstur til Tyskland på ski for nogle enkelte linjer, der har
valgt at bruge deres optjente penge, fra årets julebazar, til en sådan tur. I år har elevrådet ønsket, og fået det
opfyldt, at pengene skulle bruges fælles for alle eleverne på skolen. Derfor tog alle elever på Bakken med
turpas og madbilletter efter elevrådets ønske.
I forhold til ophold hos værtsfamilier blev turen afviklet præcist som lovet for dem, der gjorde sig umage året
igennem. Jf. tilsendt skrivelse på skoleplan, vedlagt som bilag 2. Desværre var der ganske få forældre, der så
og reagerede på denne skrivelse på SkolePlan. I øvrigt har undervisningen fulgt indholdsplanerne, som
fremgår af skolens hjemmeside.
Informationsniveau samt kommunikationsniveau med lærere og ledelse:
Skoleledelsen oplyser om, hvor og hvordan kommunikationen mellem skole og hjem foregår på samtlige
informationsmøder, jf. bilag 3. Forældrene opfordres til at ringe til kontoret med relevante spørgsmål. Stilles
samme spørgsmål to gange, laver skolen et opslag på SkolePlan.
Problemer med planlægning:
Det er korrekt, at vi med kort varsel gav 8. klasserne mulighed for at komme i ekstern praktik. Ønskede de
ikke at anvende denne mulighed, modtog de, i samme periode, gøremålsundervisning for fællesskabet på
skolen. I øvrigt også som oplyst på informationsmøder.
Adgang til alkohol og stoffer:
Adgangen til alkohol og stoffer i Rødby er som de fleste andre steder i Danmark. Det lokale politi gør en stor
aktiv indsats for at minimere dette problem. I indeværende skoleår har de således fulgt op på ulovligt salg
hos en lokal kiosk.
Vi reagerer på alt, der kommer til vores kendskab og bliver tit kritiseret for netop en for rigid holdning til
euforiserende stoffer. Her bortvises eleven på stedet. Der er bortvist ni elever i netop afsluttede skoleår for
at være påvirkede af euforiserende stoffer, imens de var på skolen.
Meget af det vi opdager sker på baggrund af forældrehenvendelser. Der er ikke nogen, der kan nikke
genkendende til, at der skulle være steder, der bevidst ikke bliver tjekket - tværtimod har vi hot-spots, vi altid
er skærpede opmærksomme på.
Fravær af aktiviteter:
Fra mandag til torsdag har vi hver aften to aktivitetsvagter. En i sportshallen og en på et kreativt værksted.
Præcist som lovet på informationsmøderne og til Efterskolernes Dag/Aften. I weekenderne er der også en
aktivitetsvagt, der hver uge laver noget forskelligt. Aktiviteterne har været frivillige, så en dårlig bedømmelse
af dem kan også være fordi, de har været fravalgt.
Vi har løbende opfordret eleverne til at komme med alternative forslag - også i elevrådet. Der er ikke kommet andre forslag end forlængelse af bokseforløbet,
hvilket er imødekommet. Fra næste skoleår ændrer vi praksis og opretter valgfag, som eleverne skal vælge
og dermed bindes til.
I år er vi stolte af, at otte elever har fået traktorkørekort. Alle har været undervist på skolen af en ekstern
underviser. Det er korrekt, at der har været problemer med at få tildelt prøvetider, men det kan vel ikke
lægges skolen til last.
I forhold til jagttegn, har der i år været en tastefejl, der har gjort, at eleverne desværre ikke har kunne tilmelde
sig den ønskede termin. De berørte elever har alle fået en skrivelse, der viser, hvordan de så får deres
jagtprøve, ligesom de er tilbudt repetition online før en eventuel prøve. Prøven afvikles i NST-regi, og vi har
derfor ikke en direkte mulighed for at afvikle en prøve.
Bindernæs Efterskoles bestyrelse anser, med ovenstående svarskrivelse, nærværende klagepunkter belyst.
Venlig hilsen
Steen Andersen, bestyrelsesformand