CNBT er navnet på det portugisiske firma, der skal stå for betonarbejdet på og omkring Storstrømsbroen, og det springer i øjnene.
CNBT har nemlig tidligere arbejdet på Metro Cityringen, og i 2016 blev der indgået to forlig, hvor firmaet måtte betale 30 millioner kroner til 120 ansatte, som havde fået for lidt i løn.
Undren i 3F
Det er det italienske konsortium SBJV, der skal stå for at bygge Storstrømsbroen, som har valgt det portugisiske firma som underentreprenør.
Og i 3F er man ikke specielt begejstret for aftalen.
- Vi har tidligere taget CNBT med fingrene nede i kagedåsen, så der er god grund til at være agtpågivende og bekymrede, og det er vi også i dette tilfælde, siger Palle Bisgaard, næstformand i 3F Byggegruppen til fagbladet.
Men hos det italienske konsortium påpeger HR-chefen, at den portugisiske underlevenrandør har udstået sin straf.
- For os er loven lige for alle. Når man har udstået sin straf, så er man ren, og vi forventer, at de har lært af det, siger HR-chef Nicole Camozzi Jensen til TV ØST.
Den nye Storstrømsbro åbner for biler i 2022 og for tog i 2023.