¨

Fire borgmestre presser på for at få hurtigere færge mellem Lolland og Langeland

Foto: TV2 Fyn

Lolland og Guldborgsund kommune ønsker sammen med Langeland og Svendborg at fremskynde udbygningen af Tårs Havn.

Fire borgmestre har sammen rettet en henvendelse til transportminister Benny Engelbrecht (S) for at få Tårs Havn på Lolland udbygget, så der kan komme en hurtigere færgerute mellem Lolland og Langeland.

- Langeland, Svendborg, Lolland og Guldborgsunds borgmestre retter en henvendelse til transportministeren, fordi man begynder at tale om fremrykning af forskellige investeringer, og så vil vi benytte lejligheden til at nævne, at det kunne være en mulighed, siger John Brædder, borgmester i Guldborgsund Kommune.

- Det vil jo være tosset, når man begynder at tale om det her, at man så ikke retter en henvendelse og siger, at her har vi et projekt, som samfundsøkonomisk ligger i den fornuftige ende forretningsmæssigt.

Der kommer formentlig rigtig mange flere danske og skandinaviske turister i Danmark de kommende år, efter den her coronakrise

John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester i Guldborgsund Kommune

Venstre vil fremrykke anlægsprojekter for at afbøde virkningerne af coronakrisen. Ifølge Venstre er der flere anlægsprojekter, der kan fremrykkes. Det er projekter, der er politisk flertal for, men som der ikke er truffet en egentlig beslutning for endnu. Det gælder eksempelvis den fremskudte færgehavn på forbindelsen mellem Spodsbjerg-Tårs.

Binde landsdelene bedre sammen

Skal en hurtigere færgerute mellem Lolland og Langeland blive til virkelighed, kræver det, at havnen i Tårs på Lolland bliver rykket 3,5 kilometer ud i Langelandsbæltet.

Den hurtigere færgeforbindelse mellem Langeland og Lolland vil reducere sejltiden fra 45 minutter til 22 minutter og dermed markant forøge mobiliteten mellem de to landsdele.

Borgmesteren i Guldborgsund Kommune mener, at udbygningen af havnen og den hurtigere overfart vil komme turisterne til gavn:

- Både Lolland-Falster og Fyn vil gerne have flere turister, og det her er jo noget, der vil kunne binde landsdelene endnu bedre sammen, siger John Brædder (Guldborgsundlisten).

Sådan forestiller Sund&Bælt sig, at den nye havn og forbindelse til land kan komme til at se ud. Foto: Visualisering af Sund&Bælt

- Der kommer formentlig rigtig mange flere danske og skandinaviske turister i Danmark de kommende år, efter den her coronakrise.

Koster 576 millioner kroner

Sund&Bælt udarbejdede i 2018 en analyse for Transportministeriet, som fastslog, at en opgradering af forbindelsen med en fremskudt færgehavn til omkring 576 millioner kroner samlet set vil være en samfundsøkonomisk gevinst.

Den nye transportminister har meddelt, at han starter med et blankt stykke papir og vil nu se, hvordan han inden for samfundsøkonomiske beregninger, vil prioritere forskellige projekter.

Der ligger en klar rapport, der viser, at det samfundsøkonomisk er fornuftigt

John Brædder, borgmester i Guldborgsund Kommune

- Det her er der jo sat penge af til at undersøge, og der ligger en klar rapport, der viser, at det samfundsøkonomisk er fornuftigt at lave det, og derfor vil vi gerne appellere til, at man tænker det ind, siger John Brædder.

Coronakrise gør projektet mere aktuelt

Den nuværende coronakrise og Danmarks håndtering af pandemien, vil bringe flere turister fra forskellige dele af landet og lande omkring Danmark, mener Guldborgsunds borgmester.

- I forbindelse med den her coronakrise vil vi få et nyt Europakort, og det vil formentlig betyde, at der kommer rigtig mange turister til Danmark, og der synes vi, at det er vigtigt at få forbundet landsdelene så godt som muligt, så også Fyn og Lolland-Falster kan få mere glæde af en sammenhængskraft omkring turisme, siger John Brædder.

Borgmesteren kan for nuværende ikke løfte sløret for, om der er andre projekter i regionen, der bliver fremskyndet.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App