På dage med dårligt vejr og ringe sigtbarhed er det i dag ikke muligt for piloter at lande deres fly i Lolland Falster Airport.
Det er et faktum til trods for, at lufthavnen allerede for tre år siden proklamerede, at den med nyt udstyr var godt på vej til at have gennemgået en transformation fra at være en "flyveplads" til en "rigtig lufthavn" – hvor fly også kan lande i dårligt vejr.
Det er utrolig vigtigt for Lolland Falster Airport, at vi får det her system. For på dage med dårligt vejr må piloter finde en anden mulighed for at komme frem
Men de fornødne godkendelser og procedurer for netop den slags flyvninger har ladet vente på sig. Arbejdet har dog ikke stået helt i stampe – og trods forsinkelser undervejs – flyver der i disse dage et helt særligt fly rundt i luftrummet omkring lufthavnen.
Det kommer fra britiske Flight Calibration Services, FCSL og har til opgave at testflyve den GPS-procedure, som Lolland Falster Airport har fået udarbejdet. Det er denne procedure, som i sidste ende skal gøre det muligt for fly at lande i dårligt vejr – på fagsprog kaldet instrumentflyvning.
- Det nye system gør det muligt for flyene at flyve ved hjælp af deres instrumenter. Man kan sige, at de kan flyve for nedrullede gardiner helt indtil det sidste stykke inden landingen, forklarer lufthavnschef Hans Mouszynski til TV2 ØST.
- Det betyder, vi kan modtage fly i lufthavnen i al slags vejr, lave skyer, dårlig sigtbarhed, og det betyder, at vores kunder kan planlægge deres flyvninger uafhængigt af vejret, tilføjer han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Afventer sidste godkendelser
Lufthavnschefen afventer således spændt, at piloterne på det lille Diamond DA62-fly fra FCSL bliver færdige med deres arbejde. For med det på plads er lufthavnen rykket et vigtigt skridt tættere på at kunne realisere mange års drømme om at blive en ægte lufthavn.
- Med dagens sidste testflyvning kan vi sende alle papirer og tegninger for GPS-proceduren til Trafikstyrelsen, som er i gang med et langt godkendelsesarbejde, for at vi kan blive certificeret som en instrument-lufthavn, siger Hans Mouszynski og tilføjer:
- Det er utrolig vigtigt for Lolland Falster Airport, at vi får det her system. For på dage med dårligt vejr må piloter finde en anden mulighed for at komme frem – og her er man i dag henvist til Odense, Roskilde eller Kastrup Lufthavn.
På et normalt ikke-corona-år gennemføres der omkring 7.000 starter og landinger i Lolland Falster Airport. Med de nye tiltag på plads forventer Hans Mouszynski dog at kunne byde flere velkommen til lufthavnen, der i dag tæller 22 fly stationerede i lufthavnen og fire klubber.
- Vi forventer at se langt mere trafik til og fra Lolland Falster Airport, når lufthavnen er opgraderet til instrumentlufthavn med AFIS-tjeneste (flyveplads-flyveinformationstjeneste, red.) og GPS-procedure – ikke mindst i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen.
Derudover er den kommende lufthavn også godkendt til internationale flyvninger. Den 1.200 meter lange startbane tillader fly på op til 50-personers-størrelsen.
Håber på bedre økonomi
Beslutningen om at opgradere Lolland Falster Airport har efterhånden seks år på bagen.
Ifølge formand for lufthavnen gennem snart 20 år, Hans Ole Sørensen (V), der også er medlem af byrådet i Lolland Kommune, handler det om at sikre en bedre økonomi i lufthavnen.
- Sådan en lufthavn har haft nogle problemer rent indtjeningsmæssigt gennem tiderne. Men for fem-seks år siden satte vi virkelig fokus på at opgradere lufthavnen – vil vi noget med det her, er vi nødt til at være sikre på, folk både kan starte og lande, siger han og tilføjer:
- Men det er tungt arbejde, og derfor har det været undervejs i de sidste tre år. Men vi får forventeligt endelig godkendelse fra Trafikstyrelsen hen over sommeren, og så har vi – populært sagt – det samme som de har inde i Kastrup. Vi er bare knapt så store.
Ifølge formanden har særligt byggeriet af den nye Femern-tunnel fået ejerkredsen, der består af Guldborgsund og Lolland Kommuner, til at se et potentiale i at opgradere flyvepladsen til lufthavn.
- Det er noget, der har været talt med Femern A/S om gennem tiderne – men de har ikke været garant for at sige, "det skal I gøre", og de har ikke sagt, den skal ligge der – men vi har kunnet se en forretningsidé i det, og hvis ikke investeringen skal gøres nu, skal det slet ikke være. For det er de næste otte år, der virkelig vil være trafik på.
Prisen for de samlede opgraderinger beløber sig ifølge formanden til "på den forkerte side" af en halv million kroner.