Af: Ingrid Østergaard
Byggeriet af broen ved Ladhavevej lige udenfor Rødby i forbindelse med femernforbindelsen bliver nu forsinket - igen.
Den skulle have stået færdig i juni 2015, så blev den udskudt til marts i år, og nu bliver broen yderligere forsinket. Beboerne i området er nu ved at være godt trætte af forsinkelserne.
Vi hører ikke noget fra Banedanmark – de er ligeså tavse som graven, fortæller Ole Jensen
- Vi hører ikke noget fra Banedanmark – de er ligeså tavse som graven. Så hvad jeg synes om det? Jeg synes ikke særlig godt om det, fortæller Ole Jensen, som er nabo til brobyggeriet.
Halvandet års byggeri
Byggeriet på Ladhavevej har været i gang siden november 2014, hvor Banedanmark rev den gamle bro ned.
Broen skal udskiftes, så jernbanen kan gøres klar til Femernforbindelsen. Det betyder en omvej for beboerne hver gang de skal en tur til byen. For Henrik Kamper, som normalt krydser broen flere gange om dagen, kan afspærringen betyde, at han skal køre op imod 40 kilometer længere dagligt end ellers.
- Selve turen ind til Rødby, hvor vi har skole og hvor vi for eksempel handler – det er cirka otte – ni kilometer ekstra hver gang. Og det gør vi tre, måske fire gange om dagen, fortæller Henrik Kamper.
Kede af forsinkelserne
Hos Banedanmark er de kede af forsinkelserne, men de tør stadigvæk ikke melde en endelig dato ud til beboerne i området.
- Vi har en forventning om, at vi er færdige i løbet af april, men vi tør ikke nogen præcis dato på lige nu, siger Svend Skovgaard Sørensen, som er byggeleder på projektet.
Fundament og vejr driller
Ifølge Banedanmark var det problemer med fundamentet, der forsinkede projektet i sommer. I vinter var det frosten, der drillede og nu er det det milde, våde forårsvejr, der spænder ben for byggeriet. Beboerne i området har derfor ikke længere meget tiltro til Banedanmark.
Nu siger de, at de bliver færdige i år, men jeg tror sgu ikke en skid på noget af det, siger Ole Jensen
- Nu siger de, at de bliver færdige i år, men jeg tror sgu ikke en skid på noget af det, siger Ole Jensen.
Ombygningen af jernbanen berører i alt 18 broer, hvoraf fem af dem er åbnet igen. De resterende 13 broer ventes færdige i løbet af første halvår i 2017.