Besynderligt gigantfartøj skal i brug til Femern-tunnel

For at kunne bygge Femern Bælt-tunnelen skal der bruges et kæmpemæssigt specialbygget fartøj på havbunden. Fartøjet er det eneste af sin slags. TV2 ØST har set nærmere på det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fartøjet er 149 meter langt og 48 meter bredt. Og så kan det have 19 besætningsmedlemmer med til søs, når det skal bruges til at bygge tunnelen under Femern-forbindelsen.

- Det er en specialkonstruktion, der er lavet udelukkende til det her formål. Det er faktisk imponerende, siger Lars Conradsen, projektchef for Femern Link Contractors (FLC).

Aldrig før er der bygget et fartøj som dette, der nu skal bruges til at bygge Femern-tunnelen.
Aldrig før er der bygget et fartøj som dette, der nu skal bruges til at bygge Femern-tunnelen.

 Fartøjet,  også kaldet en multiformålsponton, bliver bygget på værftet Crist i Gdynia i Polen som det første af sin slags. Det er nemlig første gang, der skal bruges et fartøj, der skal bruges på så dybt vand og i den størrelsesorden, som Femern Bælt-tunnelen kræver.

Se mere om fartøjet på TV2 ØST PLAY

- Det er ikke ligesom at lave Folkevogne på Folkevognsfabrikken. Altså man bygger én gang denne her konstruktion, for man bygger kun én Femern-tunnel. Der er udstyr, der kun skal bruges denne ene gang, fortæller Pedro Da Silva Jørgensen, kontraktdirektør ved Femern A/S.

På et værft i Polen er man lige nu ved at lægge sidste hånd på et enormt special-fartøj, der skal bruges til at bygge Femern Bælt tunnelen.
På et værft i Polen er man lige nu ved at lægge sidste hånd på et enormt special-fartøj, der skal bruges til at bygge Femern Bælt tunnelen. Foto: Mika Hänninen - TV2 ØST

Fartøj skal fikse havbunden

Fartøjet skal tages i brug i begyndelsen af 2024, når havbunden skal gøres klar til, at der kan nedsænkes i alt 89 elementer i den rende, hvor der skal ende med at være en tunnel.

- Tunnelrenden bliver lavet med nogle kæmpe gravemaskiner, som har nogle meget store skovle med nogle meget store tænder på, så når de graver bunden ren, så bliver det jo ikke til et balgulv, fortæller Pedro Da Silva Jørgensen.

Lars Conradsen er projektchef hos entreprenøren FLC og er stolt af at være med til byggeriet.
Lars Conradsen er projektchef hos entreprenøren FLC og er stolt af at være med til byggeriet. Foto: Mika Hänninen - TV ØST

Specialfartøjet skal derfor i brug for at udjævne uregelmæssighederne i havbunden.

- Så for at lave overgangen fra udgravningen til det lag, hvor elementet skal ligge, så bruger man fartøjet til at lægge materialet ud, så man når op i få centimeters nøjagtighed, fortæller kontraktdirektøren ved Femern A/S.

Læs også
Klimaskov plantes: Skal gøre Femern Bælt-tunnelen CO2-neutral
Læs også
Klimaskov plantes: Skal gøre Femern Bælt-tunnelen CO2-neutral

Tunnelen skal ligge i 40-45 meters dybde, og netop derfor er det nødvendigt med det specialbyggede fartøj, der er stort nok til at kunne lave en så jævn overflade, at materialerne kan blive lagt helt nøjagtigt.

- Det er den eneste tunnel af den her art og er den største i verden, så derfor skal dimensionerne på fartøjet også være meget større end normalt, siger Pedro Da Silva Jørgensen, kontraktdirektør ved Femern A/S.

Om Femern Bælt-tunnelen

  • Femern-forbindelsen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.

  • Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog.

  • Det vil tage ti minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og syv minutter i tog.

Sejler fra Polen i efteråret

Multiformålspontonen er udstyret med to kæmpemæssige tanke, der hver kan transportere op til 7000 tons grus og sten, som altså skal skabe et plant underlag.

Fartøjet er i gang med at blive bygget i Polen.
Fartøjet er i gang med at blive bygget i Polen. Foto: Mika Hänninen - TV2 ØST

Under pontonen bliver der installeret et andet redskab, der via fjernstyring og avanceret teknologi sænker sten og grus ned i renden, hvor tunnelelementerne efterfølgende skal placeres.

Læs også
Her arbejdes der på en 30 kilometer lang byggeplads
Læs også
Her arbejdes der på en 30 kilometer lang byggeplads

Crist-værftet i Polen har været i gang med multiformålspontonen siden 2021, og selvom den skal i brug om godt et halvt års tid, er der stadig et stykke vej endnu, før den kan tages i brug.

- Der mangler mange ting endnu. Der foregår stadig svejsearbejde, og i øjeblikket er der også elektrikere, der samler alle de elektriske forbindelser, siger Lars Conradsen, projektchef for Femern Link Contractors (FLC).

Han forsikrer dog om, at fartøjet er klar til at sejle fra værftet i Polen i efteråret.


Nyhedsoverblik