Bandholm Hotel går konkurs - 40 ansatte fritstillet

Ifølge ejerne var der ingen anden udvej end at lade driftsselskabet bag Bandholm Hotel gå konkurs. Nu arbejdes der på en plan for at genåbne hotellet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Siden nytår er omkring 40 ansatte ved Bandholm Hotel på Lolland gået rundt i uvished. For de har ikke fået deres seneste løn – selvom de var blevet stillet det i udsigt – og i dag står det så klart, at deres arbejdsplads lukker og slukker.

Bandholm Hotel er gået konkurs.

Som TV2 ØST kunne fortælle allerede i starten af måneden, var en konkurs et sandsynligt scenarie for det økonomisk trængte hotel. Torsdag i denne uge har Skifteretten i Nykøbing Falster så taget hotellet under konkursbegæring. Det kunne Folketidende fortælle tidligere på dagen.

quote Det er en alvorlig situation, det siger sig selv

Lena Blak Eriksen, faglig sekretær, 3F Guldborgsund

Her kom det frem, at det er de ansattes fagforening, 3F, som har begæret selskabet – der siden tirsdag i denne uge har heddet, AVS 17.01.2022 Aps – for konkurs. 

Til TV2 ØST fortæller Lena Blak Eriksen, der er faglig sekretær for Hotel & Restauration i 3F Guldborgsund, at flere medlemmer henvendte sig, da december-lønnen udeblev.

- Der er rigtig mange ansatte, som ikke har fået deres løn, og hvis man ikke har en opsparing, så ved du godt, hvad det betyder. Så er der ikke til huslejen og alt det andet, siger hun og tilføjer:

- Det er en alvorlig situation, det siger sig selv.

Først ved en konkurs har de ansatte nemlig mulighed for at få deres tilgodehavende dækket af Lønmodtagernes Garantifond, oplyser 3F.

Konkurs flere uger undervejs

Ifølge Lena Blak Eriksen oplyste selskabet bag Hotel Bandholm allerede i starten af januar, at en konkurs var under opsejling.

- Jeg kontaktede en af ejerne og spurgte efter deres plan for løn til de ansatte. De fortalte, at de regnede med en konkurs – og det skulle de blive enige om på et møde den 10. januar.

Så lang tid mente 3F imidlertid ikke, at de ansatte skulle vente på at få klarhed omkring deres løn, hvorfor der i første uge af det nye år blev indgivet en konkursbegæring.

- Vi indgav konkursbegæringen for lang tid siden, og i går var den så i skifteretten, siger Lena Blak Eriksen og tilføjer:

- Vi har prøvet at rykke skifteretten for at behandle sagen hurtigere.

Konkursen indtræffer blot ti dage efter, at formand for Parken Sport & Entertainment, Allan Agerholm, sammen med marketingmanden Christian Bruun købte sig ind i hotellet.

Allan Agerholm, bestyrelsesformand for Parken og Bandholm Hotel. Han købte sig ind i hotellet på Lolland for ti dage siden.
Allan Agerholm, bestyrelsesformand for Parken og Bandholm Hotel. Han købte sig ind i hotellet på Lolland for ti dage siden. Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix

Allan Agerholm indtog i den forbindelse posten som bestyrelsesformand for Bandholm Hotel, imens Christian Bruun blev direktør. I dag til TV2 ØST, fortæller Allan Agerholm, at konkursen er et skridt på vejen til at få genrejst hotellet:

- Det er sådan set såre simpelt – den tidligere drift har fået nogle gevaldige klø her i corona. Da vi kommer ind, får dannet os et overblik og gjort regnskabet op for årets afslutning 2020/2021, står det klart, at man har et to-cifret milliontab igen. Derfor var driftsselskabet ikke til at redde.

Hotel Bandholm er funderet i en række selskaber. Et holdingselskab, og et ejendomsselskab, der ejer selve hotel-bygningen, samt et driftsselskab, der står får selve driften af hotellet. Det er dette driftsselskab, som nu er erklæret konkurs.

- Holding- og ejendomsselskabet er ikke konkurstruede. Nu har de ikke fået forfærdelig meget i husleje på det seneste – så det er blandt andet der, vi skyder penge ind, fortæller Allan Agerholm, for hvem hoteller langt fra er en ukendt branche. Ind til sidste år stod han i spidsen for flere hoteller i hovedstadsområdet, som direktør for BC Hospitality Group.

Sigter mod genåbning inden marts

Bestyrelsesformanden gør det klart, at hans håb er, at der allerede inden foråret 2022 igen vil kunne bydes indenfor på det over 100 år gamle hotel.

- Vi mener, det er et super potentiale. Det er et virkelig fint hotel, som ligger smadderflot, og det (hotellet, red.) kan ikke gøre for, at der kom corona. Der er mange, som har fået tæsk, fordi corona-hjælpepakkerne ikke dækkede alt, påpeger bestyrelsesformanden og tilføjer:

- Vi kender hotellet og ved, at det har været drevet godt, med god mad og god omtale, så det skal startes op igen.

quote Jeg er helt enig, det har ikke været i orden overfor medarbejderne

Allan Agerholm, bestyrelsesformand, Bandholm Hotel

Allan Agerholm henviser til kurator for oplysninger om, hvor mange penge, som det nu krakkede driftsselskab skylder væk. Derimod er han ked af, at de ansatte har skullet vente i tre uger på en afklaring:

- Det er ikke en proces, som vi ville have kørt den, siger han og tilføjer:

- Jeg er helt enig. Det har ikke været i orden overfor medarbejderne. Men jeg skal ikke udtale mig om beslutninger, der er truffet, før vi kom til.

Kurator, advokat Morten Jensen fra advokatfirmaet Drachmann, oplyser mandag til TV2 ØST, at de ansatte allerede fik besked om, at de er fritstillet fredag.

- De ansatte bliver opsagt og fritstillet med det samme, det gik vi i gang med fredag, for der står ikke nogen her og nu og vil overtage 40 medarbejdere og starte hotellet i morgen, og så opsiger jeg og fritstiller med det samme, forklarer Morten Jensen.

- Det betyder, at de i første omgang kan gå til Lønmodtagernes Garantifond og anmelde deres krav om manglende løn, tilføjer han.

Til Folketidende sagde han desuden fredag:

- For mig at se har det været under opsejling i et stykke tid. Det er svært at drive hotel i en corona-situationen, og det er nok ikke nemmere i Bandholm, hvor gæsterne skal komme udefra. Så det var et spørgsmål om tid - man har vidst, hvor det bar hen. For det kræver rigtig mange penge hjemmefra at holde sådan en drift kørende. Og til sidst var der ikke nogen, der ville sponsorere løn til medarbejderne, og så går det stærkt.

3F har endnu ikke dannet sig et overblik over, hvor stort et udestående, medarbejderne har til gode hos deres arbejdsgiver. Det afhænger af, hvornår kurator meddeler, at de ansatte er fritstillede.