¨

Alle tog aflyst mellem Rødbyhavn og Nykøbing Falster – DSB indsætter togbusser resten af dagen

Arkivfoto. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Et tog er gået i stykker, og det får nu betydning for alle togrejsende på strækningen mellem Rødbyhavn og Nykøbing Falster.

Har du planer om at tage toget mellem Rødbyhavn og Nykøbing Falster i dag, skal du forberede dig på at skulle med togbus i stedet.

Det er et tog, der er gået i stykker, og vi har ikke tilstrækkeligt antal tog til at køre samtlige afgange

Tony Bispeskov,  informationschef, DSB

DSB har nemlig aflyst alle tog på strækningen resten af dagen, oplyser Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

- Det er et tog, der er gået i stykker, og vi har ikke tilstrækkeligt antal tog til at køre samtlige afgange. Så vi har kigget på, om vi kan gøre noget andet, og der, hvor der er klart færrest kunder, der bliver berørt af det, er på denne strækning, fortæller han.

Togdriften ramt af det store sporarbejde

Siden slutningen af marts måned har BaneDanmark været i gang med et omfattende sporarbejde mellem Næstved og Ringsted, som også har betydning for Sydbanen. Af denne grund kører togene ikke som normalt, og det er ifølge Tony Bispeskov mere krævende at udskifte et tog, hvis det går i stykker.

DSB venter derfor til at skifte defekte tog, til det bliver nat.   

- Det kommer til at gælde resten af dagen i dag, men vi regner med at køre fuldstændig normalt igen fra i morgen tidlig, siger Tony Bispeskov.  

Der er i stedet blevet indsat togbusser mellem Rødbyhavn og Nykøbing Falster, som passagerer kan benytte sig af.

- Man skal ikke have pladsbillet i busserne. Det er vigtigt at understrege, for i øjeblikket skal man have pladsbillet i alle andre tog. Det skal man ikke i busserne.

Forsinkelser på 20-30 minutter

Rejsende skal forvente en forlænget rejsetid på mellem 20 og 30 minutter.

- Skal man videre fra Nykøbing, hvor der er flere forbindelser, så kan det være op til en halv times ekstra rejsetid, man har. For eksempel hvis man skal til København, siger Tony Bispeskov.

Vi regner med at køre fuldstændig normalt igen fra i morgen tidlig

Tony Bispeskov,  informationschef, DSB

Informationschefen oplyser, at der er forskel på, hvordan de rejsende kan få refunderet deres udgifter til togbilletter. Er du pendler, bliver det indregnet automatisk i Pendler Rejsetidsgarantien. Har man i stedet købt en almindelig billet, får man enten en ny billet tilbudt eller en del af rejsens pris tilbage, såfremt man får en forsinkelse på mere end en halv time.  

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App