150 lastbiler standset i kontrol - flere mister retten til at køre i Danmark

To dages kontrol af lastbiler i Rødbyhavn fik politiet til at sigte chauffører og vognmænd for både bremsefejl og manipulation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag og tirsdag lavede politiets tungtvognscenter kontrol af ind- og udrejsende lastbiler i Rødbyhavn.

Under kontrollen blev mere end 150 lastbiler standset og gennemgået. Ved 18 af dem overholdt enten lastbilen eller chaufføren ikke en eller flere regler. 16 af dem var udenlandske køretøjer

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Tungtvognscenter Øst, som hører under Midt- og Vestsjællands Politi, men står for kontrollen af blandt andet lastbiler i hele vores område.

Blandt andet køre- og hviletidsreglerne blev ikke overholdt. Her udskrev færdselsbetjentene i alt 32 sigtelser mod otte udenlandske chauffører og deres vognmænd i løbet af de to dage.

Derudover var der 12 sager om fejl og mangler. Otte af dem var så alvorlige, at lastbilerne nu er kaldt til syn. Politiet lavede også tre sigtelser for overtrædelse af godskørselloven.

Blandt de sigtede var et dansk sættevognstog, der blev standset tirsdag morgen, da det kørte fra færgen. Politiet skriver i en pressemeddelelse, at både lastbil og sættevogn er kaldt til syn, fordi der var adskillige fejl og mangler. 

Artiklen fortsætter under grafikken.

Lastbil grafik
Foto: Grafik: Lonni Christiansen

Problemer med bremsen

Politiet foretog også en test af køretøjets bremser. Her fandt man ud af, at der var flere problemer med bremsen, der betød, at den samlede bremsevirkning på sættevognen var under halvdelen af bremsekravet.

- Det er dybt foruroligende, at en vognmand handler så uansvarligt. Vognmanden skal sikre sig, at bremserne er korrekt tilkoblet, da det er svært for chaufføren at opdage – før han får brug for at nødbremse. Alvorlige bremsefejl på de tunge køretøjer er livsfarligt, og der er stor risiko for, at det kan koste menneskeliv i en uheldssituation, siger politikommissær Henrik Fobian, leder af Tungvognscenter Øst i pressemeddelelsen.

Læs også
Stor kontrol af lastbiler - problemer med fire ud af ti
Læs også
Stor kontrol af lastbiler - problemer med fire ud af ti

Under kontrol af bremser standsede politiet også et udenlandsk registreret vogntog, hvor lastbilen slet ikke kunne bremse på højre hjul på første aksel. Derfor fik lastbilen et kørselsforbud, og nummerpladerne blev inddraget på stedet.

Manipulerede lastbiler

Tirsdag standsede politiet også et udenlandsk vogntog, hvor betjentene allerede var bekendte med firmaet bag for tidligere at have manipuleret med et køretøj. 

Ved kontrollen kunne politiet konstatere, at det også var tilfældet her.

Lastbilens hastighedsbegrænser var indstillet til 130 kilometer i timen, hvilket er mere end det tilladte. Det førte til 12 sager om kørsel med manipuleret lastbil mod chauffør og vognmand.

- Det er afgørende for sikkerheden på vejene, at de tunge køretøjer overholder hastighedsbegrænsningen. Vi må holde et vågent øje med, om reglerne overholdes, så vi kan få stoppet den form for farlig manipulation, forklarer Henrik Fobian i pressemeddelelsen.

Læs også
Razzia ved Skills: Alle busser fyldt med deltagere kører med fejl og mangler
Læs også
Razzia ved Skills: Alle busser fyldt med deltagere kører med fejl og mangler

Der blev også taget narkotest i kontrollen. Her fangede politiet en enkelt tirsdag eftermiddag. Det var en tysk chauffør, som i en narkometertest testede positiv for hash. Chaufføren blev anholdt og sigtet for narkokørsel. Han var desuden i besiddelse af fem gram hash, som han blev sigtet for at besidde.

Midt- og Vestsjællands Politi skriver, at de sigtede chauffører og vognmænd nu kan forvente sig ikke ubetydelige bøder. Ligesom at flere chauffører foruden bøden kan forvente en frakendelse af retten til at køre i Danmark, som afgørelse på deres brud på færdselsloven.



Nyhedsoverblik