De 15 tømrere, elektrikere og andre håndværkere, som fast laver mindre opgaver for Odsherred Kommune, er opsagt fra den 31. december.
Det er resultatet af et møde i Økonomiudvalget på rådhuset i Højby tirsdag aften.
- Det var et enigt udvalg, der blev enige om, at vi opsiger virksomhederne fra 31. december, siger borgmester Thomas Adelskov (A).
Når vi konfronterer dem med det, så erkender de fleste, at det er rigtigt, at der er fejl i fakturerne. Én siger, at det ikke passer
Det er en sag om overfakturering af kommunen, der nu får Økonomiudvalget til at opsige aftalen, som ellers løb til juni 2018.
De fleste erkender fejl
Der er foreløbigt konstateret overfakturering i fakturaer fra otte ud af de 15 virksomheder, som er med i rammeaftalen, men kommunen har ikke offentliggjort navnene på dem, der har fejl i fakturerne.
Vi har sagt til administrationen, at det er vigtigt, at vi gør vores for at få pengene igen fra dem, der har overfaktureret
Det er heller ikke kommet frem, hvor store beløb, virksomhederne har overfaktureret.
- Vi har nogle, hvor det er ret mange penge, flere tusinde, der er tale om, mens det hos andre er mindre beløb, siger økonomichef i Odsherred Kommune, Kirsten V. Jensen.
- Når vi konfronterer dem med det, så erkender de fleste, at det er rigtigt, at der er fejl i fakturerne. Én siger, at det ikke passer.
Det er meget forskellige foprklaringer, håndværkerne har på de fejl, Odsherred Kommune har fundet:
- Nogle siger, der har været en fejl i deres faktureringssystem, mens andre siger, at de ikke lige har været opmærksomme på de aftaler om priser og afregning, som de har med os, siger økonomichefen.
Vil have pengene tilbage
På mødet i Økonomiudvalget i aftes talte medlemmerne også om de penge, kommunen er blevet overfaktureret.
- Vi har sagt til administrationen, at det er vigtigt for os, for skatteborgerne og for de håndværkere, som bød på at komme med i rammeaftalen i sin tid, men som ikke kom med, at vi gør vores for at få pengene igen fra dem, der har overfaktureret, siger borgmester, Thomas Adelskov.
Frem til rammeaftalen er opsagt, vil det stadig være de 15 virksomheder, der skal løse opgaver for kommunen.
Det fortæller Thomas Adelskov.
- Det dur ikke, at vi står uden håndværkere til at løse vores opgaver, så det foregår inden for den gældende rammeaftale.
Kritik af rammeaftale
Før Odsherred Kommune indgik den første rammeaftale tilbage i 2013, brugte mange af kommunens institutioner den håndværker, som de var vant til at bruge.
Vi har fået en del kritik for den eksisterende aftale, blandt andet at vi lagde for meget vægt på timeprisen
- Før havde vi ingen konkurrence og ingen gennemsigtighed, det fik vi med rammeaftalen, siger borgmester Thomas Adelskov.
Med opsigelsen af den nuværende rammeaftale, skal økonomiudvalget til at tage stilling til, hvordan en ny rammeaftale så skal se ud.
- Vi har fået en del kritik for den eksisterende aftale, blandt andet at vi lagde for meget vægt på timeprisen, og andre har sagt, at den var for svær at byde ind i, og at vi ikke lagde nok vægt på lokalkendskab til skoler osv., da vi udvalgte de 15 håndværkervirksomheder, siger borgmesteren.
- Nu visker vi tavlen ren og starter en dialog med håndværkere og Odsherred Erhvervsforum om, hvordan sådan en ny aftale skal skrues sammen.
Overfakturering af Odsherred Kommune
- Odsherred Kommune har en rammeaftale med 15 håndværkervirksomheder om løsning af opgaver for under 150.000 kr. Aftalen løber fra 2015-2018.
- Ved gennemgang af fakturaer fra de 15 virksomheder er det blevet konstateret, at der er betydelige uregelmæssigheder, bl.a. overfakturering, eller mistanke herom, hvad angår materialer faktureret fra flere af leverandørerne.
- Der er udsendt spørgsmål til alle 15 leverandører. Hos 4 leverandører er der ikke konstateret uregelmæssigheder, en leverandør har stadig svarfrist. Hos 8 leverandører er der konstateret uregelmæssigheder, som er ved at blive gjort op, og hos de sidste 2 leverandører pågår der yderligere afdækning.