McDonald's har valg på menuen

En ny kampagne hos McDonald's gør en dyd ud af at få kunderne til at stemme til regions- og kommunalvalget på tirsdag - især de unge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Burger, pomfritter - og en hurtig påmindelse om at huske at stemme ved regions- og kommunalvalget om bare tre dage.

Det er strategien i en ny kampagne rettet mod de unge, der spiser hos fastfoodkæden McDonald's. Med deres madordre får kunderne nemlig en flyer med ordene: Du bruger i gennemsnit 1,5 år af dit liv på at sætte hår. Brug et øjeblik af dit liv på at stemme.

- Vi synes, det er vigtigt, at vi som en stor dansk virksomhed med 88 restauranter landet over og en kontaktflade på godt 172.000 gæster hver dag kan bidrage positivt til noget, der måske kan gøre en forskel, siger McDonald's-indehaveren i Nykøbing Falster, Brian Beierholm.

Falder i god jord

Og de unge har ikke noget imod at få en venlig påmindelse om det forestående valg sammen med deres mad. De tager vel imod initiativet.

- Jeg synes, det er super. Det er vigtigt at få de unge med, så vi også kan få stemt til kommunalvalget, siger førstegangsvælger Nethe Daugaard Jørgensen til TV ØST.

Hendes veninde Helene Balsløv stemmer også for første gang. Og hun ser frem til det: 

- Man føler sig lige pludselig meget voksen. Så det glæder jeg mig til, siger hun.

McDonalds kører kampagnen i samarbejde med blandt andre Kommunernes Landsforening og Indenrigsministeriet.


Nyhedsoverblik