Facebook er kandidaternes mest benyttede værktøj

Valgplakater, debatmøder og valgpjecer hitter fortsat. Men Facebook er mest populær blandt kandidaterne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der hænger valgplakater overalt, og kandidaterne til kommunalvalget er på gaderne for at dele valgpjecer ud og tale med vælgerne.

Men når en kandidat virkelig skal gøre opmærksom på sig selv i valgkampen og forsøge at kapre stemmer, er Facebook det mest benyttede værktøj til den mission.

Det viser Ritzaus kandidatrundspørge.

Den er sendt ud til alle af de 9.558 kandidater, som Ritzau har kunnet få mailadresser på.

84 procent bruger Facebook

Der er kommet 17.016 svar på spørgsmålet om benyttede værktøjer i valgkampen. Her kunne kandidaterne sætte kryds ved flere svarmuligheder.

Rundspørgen er ikke repræsentativ, men giver et billede af holdningerne hos de kandidater, der har valgt at svare.

84 procent svarer Facebook. Valgplakater og deltagelse i debatmøder svarer 79 procent, mens 78 procent svarer uddeling af valgpjecer. Det er de fire klart mest benyttede værktøjer blandt kandidaterne i valgkampen.

En nyere tendens

Det er ikke så overraskende, at Facebook topper listen, mener Filip Wallberg, der er journalistisk lektor og ekspert i digitale og sociale medier ved Syddansk Universitet.

- At bruge Facebook er en nyere tendens. For så gammelt er Facebook i sig selv ikke, hvilket vi glemmer i vores daglige digitale liv.

- Det giver meget god mening at være på Facebook, og det er i min optik en nødvendighed. Danmark er et facebook-land.

- Det er på Facebook, du kan møde langt de fleste vælgere. Facebook er også nemt at bruge. Det er en nemt sted at bruge penge. På annoncer for eksempel.

- På den måde når du ud til flere end blot dine følgere, siger Filip Wallberg.


Nyhedsoverblik