Firmaet har skrevet til alle trafikordførere i Folketinget og opfordrer andre virksomheder til at gøre det samme. Det fortæller DR Østjylland.
- Motorvejssystemet ned over Fyn kommer til at sande til i biler. Det kommer til at koste en halv time ekstra at komme over Fyn, når alle lastbilerne fra Aarhus-Kalundborg-ruten skal ud på vejene, siger direktør Thorkild Andersen.
Han vil gerne have politikerne til enten at sætte prisen ned på Storebælt for at redde fragtruten. Eller også støtte ruten som en konsekvens af Storebæltsforliget, der sagde, at der skal være en færgerute på tværs af landet.
Men ingen af mulighederne dur, siger næstformanden i Folketingets trafikudvalg, den konservative Henriette Kjær.
- Det vil bare gå ud over andre transportvirksomheder, end de, der brugte færgeruten, hvis taksterne sættes op på Storebælt, siger Henriette Kjær.
- Der vil stadig være både Molslinien og Spodsbjerg Taars, som færgeruter på tværs af landet, for det ville være ulovligt at give statsstøtte til en privat færgerute.
Og Henriette Kjær opfordrer de private vognmænd og Molslinien til at enes om højere fragtrater og på den måde sørge for, at Aarhus-Kalundborg-ruten kan overleve.