Turistdirektør ser stort potentiale i ny krydstogtaftale til 44 millioner

Ny krydstogtaftale betyder ikke nødvendigvis ekstra turister i Kalundborg, men det er stadig en god erhvervshistorie, lyder det fra VisitVestsjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En stor international operatør har valgt at investere I et krydstogtseventyr på Kalundborg Havn. Her vil de bygge en terminal til 44 millioner kroner, der kan håndtere flere end 1.000 krydstogtgæster hver uge. 

- Det er lige præcis det rigtige tidspunkt, og det er en glæde for os, sagde havnens direktør, Bent Rasmussen, fredag.

Det er en 20-årig aftale, som er god for Kalundborg Havns fremtid, men VisitVestsjælland er også glade for aftalen, for den kan komme til at betyde ganske meget for byen.

quote Vi har da lov til at håbe, at der også er nogle gæster, som vil prioritere at besøge lokalområdet

Jens Müller, direktør, VisitVestsjælland

Destinationsselskabets direktør tror nemlig, at der er god mulighed for, at aftalen vil tilføre en hel del arbejdspladser til Kalundborgs erhvervsliv.

- For Kalundborg betyder det jo, at der bliver tilført de her mange arbejdspladser i hvert fald på havnen og forhåbentlig også på transportsiden og andre afledte erhverv, siger direktør, Jens Müller.

Han ser muligheder både for cateringvirksomheder, vaskerier og transportvirksomheder.

Forventer ikke mange gæster i byen

Aftalen, der er indgået med krydstogtoperatøren Global Ports Holding, betyder, at der skal bygges og drives en stor krydstogtsterminal i Kalundborg. Det skal være en turnaround-terminal, hvor passagerer starter eller slutter deres togt.

Passagererne skal altså sandsynligvis fragtes til og fra København og Kastrup Lufthavn. 

Derfor tvivler Jens Müller på, at udsigten til tusindvis af krydstogtpassagerer vil komme til at skabe en kæmpe turisme i Kalundborg by.

- Vi har da lov til at håbe, at der også er nogle gæster, som vil prioritere at besøge lokalområdet, men hvis man er turnaround-havn – det vil sige man er ankomst- og afslutningshavn – så er det i hvert fald ikke i starten af rejsen, man går ud at besøger lokalområdet, siger Jens Müller.

- Der er man spændt på at se, hvad det er for en kahyt, man har fået, og hvad det er for et skib, man er kommet til, tilføjer direktøren.

Et af de første krydstogtskibe, der kom til Kalundborg i 2017.
Et af de første krydstogtskibe, der kom til Kalundborg i 2017.

Det kommer an på nationalitet

Jens Müller er samtidig spændt på at se, hvor gæsterne kommer fra. Der er nemlig stor forskel på, hvem der har lyst til at bruge tid i lokalområdet.

Men VisitVestsjællands erfaring siger, at turister, der kommer langvejs fra, er mere interesseret hovedstaden, hvor andre måske nemmere kan lokkes til at udforske resten af Sjælland.

- Hvis det er oversøiske, så er de måske mere interesserede i københavnerproduktet, når de er her. Hvis det er tyske gæster, så ved vi, at der er man meget mere interesseret i, hvad det er for et lokalområde, man er landet i. Så vi venter selvfølgelig også spændt på, hvad det er for en type gæster, der kommer, siger Jens Müller.

quote Vi tror på, at de forbedrede krydtstogtsfaciliteter vil give en stor oplevelse til alle passagerer, der besøger Kalundborg

Emre Sayin, direktør for Global Ports Holdning

Uanset kalder han aftalen for en god aftale for Kalundborg og omegn, for selv få procent af så mange gæster vil kunne mærkes.

I en pressemeddelelse skriver Global Ports Holding, at virksomheden er glad for aftalen med havnen, som bliver Global Ports Holdings første lokation i Nordeuropa. Virksomheden kalder Kalundborgs placering for ideel. Det er forholdsvist tæt på København, og så er placeringen brændstofbesparende for krydstogtskibene i forhold til at sejle til Københavns Krydstogthavn.

- Vi tror på, at de forbedrede krydtstogtsfaciliteter vil give en stor oplevelse til alle passagerer, der besøger Kalundborg, siger Emre Sayin, direktør for Global Ports Holdning, i en pressemeddelelse. 

Ifølge kontrakten skal terminalen stå færdig senest I 2025. Global Ports Holding sejler ikke selv med krydstogtskibe, men driver i stedet de havne, hvor skibene lægger til kaj. Det gør de allerede i 19 krydstogtshavne i 13 forskellige lande, hvor cirka 15 millioner passagerer kommer gennem dens terminaler årligt. På verdensplan samarbejder virksomheden med over 70 krydstogtsrederier.